Berätta vilket ni föredrar och varför ge mig gärna prisexempel därtill.
Tack ska ni ha.
 
Järnsulfat är kanon mot mossa.
Säljs på granngården för 170:- för 15 kilo säck (räcker i flera år)
Blanda 2 dl pulver i 10 liter vatten och sprid ut över 50 kvm mossa.
Mossan blir svart och dör efter ett par timmar. (dessutom gillar tydligen gräset järnsulfat).
 
Vi har både rullat 500 m2 och sått drygt 1000 m2 och den "enda" fördelen som jag ser med rullat är att man kan använda det nästan direkt. Inte så liten fördel förvisso om man inte har någon gräsmatta alls vid t.ex. nybygge men om det är komplettering av befintlig gräsmatta skulle jag ha sått. Resultatet på det sådda har blivit minst lika bra som det rullade. Underarbetet är samma så man får inte snåla på det bara för att det inte syns under det rullade.

Priser varierar så beroende på mängd och vart i landet du är men det är *mycket* dyrare med rullat i alla fall.
 
Hej,

Jag tänker också lägga gräs och har exakt samma fundering som hundkojan har och skulle därför uppskatta om någon/några kunde åtminstone ge bra förslag på ex. olika internetsidor där man kan jämföra priser.

Tack
 
Det har gått 2 veckor nu sedan vi sådde och det växer på som fan. snäla inte med gräsfrö och underarbete bara. sk se om jag hinner och lyckas att få min hemsida att funka så sksa ni få se..

MVH Dan
 
JAg beställde rullgräs idag o kommer att få betala 22:- kvm. HAr beställt 1100 kvm ( grannen o vi kommer att dela) från Gräscenter i Eskilstuna ( dom ska visst finnas på nått mer ställe).
 
Rullade "storrulle" för 4,5 veckor sedan, Vi har haft en "färdig" gräsmatta i två veckor nu. Inga ränder från rullarna har synts till på ett parveckor och vi har även fått klippa ett antal gånger. Superfin och supergrön gräsmatta tycker vi. Grannen fyllde på 10 kbm matjord i svackorna efter lite stubbrytning på hans gräsmatta och sådde som vanligt exakt samtidigt. Nu har han börjat få "lite" grönt i det bruna så att säga och det verkar som det kommer att ta ett tag till innan den verkligen är grön och fullt användbar om vi säger så.

Så tidsvinsten innan man tar den vi praktiskt bruk är nog minst en månad. Viktigt i vissa fall, oväsentligt i andra.

Vi betalade 45kr/kvm och det tog Mälarturf som levererade och lade ut rullarna ca 3 tim att lägga 550kvm. (storrulle är rullar 0,66*20m som man använder en slags "motordriven skottkärra" för att lägga och som ger avsevärt mindre skarvar än traditionella smårullar)

Smårullar finns från ca 18kr i Katrineholm upp till 32kr för "importerad" skånegräsmatta i Stockholmstrakten som finns färdig redan i april.
 
Nu vill jag inte starta något krig här mellan "såare" och "rullare" och har själv inte än ställts inför valet frö eller rulle men det finns en fråga jag måste ställa.

Surfade runt lite för att få priser på gräsfrö för att jämföra med rulle. Tog Lord Nelsons "Royal" 1 kg förpackning som räckte till 60 m2. Kvadratmeterpriset blev 1,7 kr. Detta ska då jämföras med som billigast 18 kr kvadraten för färdigt gräs.

Är det verkligen värt det tiodubbla priset för färdigt gräs? Är den månaden man vinner värd så mycket pengar? För 500 kvm pratar vi om 9000 kr jämfört med knappt 600. Underarbete och skötsel är ju likvärdigt.

Själv så hade jag ju hellre lagt de 8500 kronorna på några stora fina träd och buskar. Men det är ju bara lilla jag med mina konstiga prioriteringar, eller?

/Kalle
 
  • Gilla
Freddo26
  • Laddar…
Kalleman skrev:
Är det verkligen värt det tiodubbla priset för färdigt gräs? Är den månaden man vinner värd så mycket pengar?
Alternativen för oss var rullgräs eller en sommar (till) utan gräs. Inte så svårt val om man har en 4-åring med mycket spring i benen. Handlar om mer än en månad. De av våra grannar som sådde samtidigt som vi rullade vårt (maj) är inte i närheten av en färdig gräsmatta än. Vi har kunnat nyttja våran under hela Juni.
 
Några av våra nybyggande grannar har sått om sin gräsmatta minst tre gånger. En förra året och två i år (hittills). De skulle nog ha rullat istället eftersom de uppenbarligen inte kan låta bli att använda den för tidigt :)

Vi rullade 600m2 och sådde kanske dubbelt så mycket. Kostade kanske 10000 mer än att så allt, men vad är en sommar på tomten värd? Svårt att sätta en prislapp förståss men i det stora hela med husköp, planering av tomt etc. så var det väl investerade pengar för oss. Smaksak förståss.
 
vi har resonerat ungefär som OlaF och Sandhall, barnen behöövde någonstans att vara och vi har rullat en mindre del av tomten för att så småningom kunna få iordning resten.
Innan vi rullade ut vårt gräs (nära entren) så fick vi dessutom in massor med sand och jorddamm som trots daglig dammsugning låg och halkade runt, repade vårt nya fina trägolv:(. Efter att vi la ut gräset så har detta minskat avsevärt. De femtusen vi la på vårt rullgräs kanske vi får igen på att golvet håller litet längre ...
Så man kan ju säga att för oss var det rena vinsten att rulla gräs;)
 
Svårt att hålla småbarn borta från nysått tillräckligt länge helt enkelt i kombination med en bekväm husägare gjorde valet mycket lätt för oss.
 
Såhär efter såddens glada dagar kan jag konstatera att det är en hel massa jobb för att få ordning på mattan. Man får gå och plocka ogräs och vattna i tid och otid verkligen. Jag antar att det är en mycket lugnare resa med rullgräset.
 
Det mesta ogräset kan du strunta i när det är nysått. Det kommer ryka när du börjar klippa regelbundet. Ser du att det är tistel eller maskros kan du kanske ta bort det om du känner dig nitisk men troligen är inte heller det någon större idé. Sådant ogräs får du ändå in när grannen slutar klippa sin matta i blomningstider...
 
Vi har sått och det har funkat bra
Förarbetet är samma och vattna måste man göra med bägge varianterna
Vi har sått i etapper för då är det inte lika jobbigt. Visst har vi misslyckats på några ställen men det tar vi och sår i till hösten
besökare vi hade i helgen trodde att vi hade rullat ut gräsmattan men vi har sått och vattnat massor och börjat att klippa den efter 4 veckor och nu efter 8 veckor är den helt OK att gå på, en vanlig gräsmatta. Gödning fick den efter 6 veckor och då började den att växa ännu mer så vi får klippa 2 gånger i veckan :(
Även grannfamiljen med 4 barn har sått sin gräsmatta och den är fin den också men så har vi använt bra matjord också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.