Nja, varför skulle, de ta risker? Varför riskera sitt upparbetade varumärke?
De har produkter som gör jobbet, och de tjänar (förhoppningsvis) pengar på dem.
Att någon uppstickare ska dykar upp, det är väl ungefär vad iRobot är. Det lär krävas enorma pengar att utveckla det du söker, så jag skulle inte hålla andan.
Jag tror personligen att de första företag(en?) som försöker sälja något sådant kommer att fallera totalt.

Att det kommer, när AI letar sig ner i maskinerna, är nog klart. Men det lär nog ta några år, och de kommer att vara dyra. Tills dess, så gräver jag vidare med min begränsningsslinga och förvissningen att det finns support för min maskin när den har problem med sina kroppsdelar.

Kanske kommer någon kines för detta om några år, men reservdel/support-tillgången i förhållande till priset gör nog att man tvekar.
 
Som ägare av en Neato D6 och en McCulloch S600 är det ganska enkelt att göra jämförelsen mellan deras navigationssystem, där dammsugaren är ljusår framför gräsklipparen i utveckling och precision.

Det är dock enkelt att förstå varför. Dammsugaren har det rejält mycket enklare. Den har närhetssensorer, lidar, krocksensorer och antagligen system för död räkning. Den opererar i en miljö som är relativt ren med släta, hårda och oföränderliga ytor som är väldigt enkla för den att läsa av och lagra i sin "våningskarta".

Gräsklipparen har en mycket värre miljö att operera i. Närhetssensorer och lidar (vilket väl får anses vara de kraftfullaste navigationsverktygen) fungerar inte eftersom naturen inte består av hårda, släta ytor. Naturen är ickehomogen och förändras hela tiden. Tänk bara på hur vinden kan flytta grenar och stjälkar. Närhetssensorer och lidar skulle också med största säkerhet ha väldiga problem med det här:

Öppet fack på en McCulloch S600 robotgräsklippare som visar kontrollpanel med knappar och display, på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är vår två veckor gamla S600 för några dagar sedan efter ha jobbat i väldigt torrt väder under kraftig pollenutfällning. En lidar skulle inte ha en chans under den typen av förhållanden. Ovanpå det har vi insekter...om man tar sig tid att studera murarbin under tidig sommar så ser man att allt som bara liknar ett hål ska undersökas som potentiell boplats. Jag har sett bin som intensivt undersöker droppar av svart färg på en lodrät yta. Ett hål för en lidar skulle troligen sättas igen ganska omedelbart av ett fortplantningssuget murarbi så fort den slutade snurra.

Med detta sagt är jag övertygad om att alla dessa "problem" kommer lösas med tiden. Inom snar framtid kommer första tillverkaren erbjuda en robot som klarar sig helt utan kablar. Kanske handlar det om att man sätter upp egna antenner på tomten för positionering med millimeterprecision, likt ett lokalt GPS-system? En antenn i varje hörn av tomten som både gräsklippare och dammsugare kan utnyttja för sin navigering.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Begränsningskabeln funkar och till en rimlig kostnad därför använder man det, svårare än så är det inte.
Som någon nämnde så finns tekniken, det kör miljontals förarlösa truckar dygnet runt med hög noggrannhet och har gjort länge. Där har man liksom med robotdammsugarna en kontrollerad miljö och då blir det enklare.

I stället för referenskabel så kan man ju använda radio, qr, reflexer eller någon annan referens men de skall ju underhållas på något sätt beroende på vilket system man nu väljer.

Robotgräsklippare blir mer likt självkörande bilar, där man inte riktigt vet hur det ser ut från dag till annan. Tekniken för självkörande bilar har ju utvecklats sedan 1920 och man är ju inte helt i mål ännu.

Tekniken finns, men finns marknaden? Hur mycket mer är det värt att slippa kabel.
 
  • Gilla
Gul567
  • Laddar…
Ardumower går väl att bygga med RTK. Dvs GPS-navigering med cm-precision
 
Hur skulle det hjälpa i radioskugga (tex baksidan huset, eller vid/under stora träd osv)?
Dessutom krävs det ett fungerande internet, om inte varje installation ska ha egen referensmottagare.

Nä, jag gräver hellre tråd, i väntan på maskiner med bra ML/AI. När väl det finns kraftfullare maskiner, borde man ju kunna spara gullvivorna i gräsmattan... :)
 
vespaman vespaman skrev:
Hur skulle det hjälpa i radioskugga (tex baksidan huset, eller vid/under stora träd osv)?
Dessutom krävs det ett fungerande internet, om inte varje installation ska ha egen referensmottagare.

Nä, jag gräver hellre tråd, i väntan på maskiner med bra ML/AI. När väl det finns kraftfullare maskiner, borde man ju kunna spara gullvivorna i gräsmattan... :)
Varje installation ska tydligen ha en egen mottagare. Med risk för att det här bara blir en dyr leksak har jag nu beställt ett kit och uppmanar alla andra att göra samma sak. Projektet är alldeles för tyskt för tillfället.

På sikt tror jag också mycket mer på seende maskiner, men jag tror att det kanske dröjer några år innan de blir tillräckligt bra.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Dammsugarna som kör strukturerat använder stegmotorer på de två drivande hjulen, i kombination med radar och sensorer. Detta fungerar inomhus då golvet ofta är jämt och det finns väggar att använda som referens punkter.

Ett sätt att få en gräsklippare att navigera borde vara att sätta upp x positions master i trädgården, som gräsklipparen kan använda som referens. Då borde man kunna slippa kabeln.

Segway navimove kanske är ett alternativ. Den använder bl.a. ett lokalt gps... Pris från typ 15000. Även Huskvarna har någon modell med lokal gps positionering, men betydligt dyrare.
 
Lokal GPS? Vet du vad G i GPS betyder? Raka motsatsen till något lokalt.
 
  • Älska
RoAd
  • Laddar…
Det finns en uppsjö av projekt som försöker hitta en bra navigationsteknik. Saker som differentiell GPS osv. Nu är det några år sedan jag hade kontakt med ett par sådana utvecklingsprojekt. Vet inte om det blivit några större resultat.

Jämförelsen med dammsugaren haltar. Den baserar sin navigation framförallt på den bild den kan bygga upp av rummets begränsande väggar. Du har inte en sådan begränsning mot blomrabatten. Här behövs en annan teknik.

Ett system som jag inte hört att någon provat på gräsklippare är optiska referenspunkter. Detta används på förarlösa truckar. Man sätter upp stolpar med streckkoder, eller QR koder. På fordonet sitter det en roterande laser som kan läsa QR koden (sådana som fungerar på långt håll är vääääldigt dyra). Genom att samtidigt se flera stolpar med koder, så kan man läsa av vinklarna mellan stolparna och triangulera sin position. Detta har använts i typ 30 år på truckar.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ingen som funderat på IMU (tröghetsplattform) för gräsklippare? En sådan kostar ju bara någon tusing och ger cm-noggrannhet. Eller finns det någon hake just i denna applikation? För skumpigt kanske, eller hjul som slirar för mycket? Eller kanske dessa 90-graders svängar ställer till det.
 
C
Även om man löser positioneringen är en utmaning i sammanhanget användargränssnittet. Hur går det i praktiken till att definiera klippområdet?
Här funkar kabeln ändå hyfsat bra.
 
Q quilding skrev:
Ingen som funderat på IMU (tröghetsplattform) för gräsklippare? En sådan kostar ju bara någon tusing och ger cm-noggrannhet. Eller finns det någon hake just i denna applikation? För skumpigt kanske, eller hjul som slirar för mycket? Eller kanske dessa 90-graders svängar ställer till det.
Det är definitivt inte gör bart till rimliga pengar. Men än en mycket kort tid.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Husqvarna EPOS är vad ni söker. Inte billigt men bra.
 
C
mexitegel mexitegel skrev:
Husqvarna EPOS är vad ni söker. Inte billigt men bra.
Har du en sådan?
Det skrevs tidigare något om att den behövde fri sikt till referensstationen över hela klippytan.
 
Q quilding skrev:
Ingen som funderat på IMU (tröghetsplattform) för gräsklippare? En sådan kostar ju bara någon tusing och ger cm-noggrannhet. Eller finns det någon hake just i denna applikation? För skumpigt kanske, eller hjul som slirar för mycket? Eller kanske dessa 90-graders svängar ställer till det.
Mja, de jobbar med integration för att fastställa position, och får då av nöden ett växande fel som måste justeras/rättas på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.