Jag har tittat på priserna på nordpol ett tag och sett ett mönster
när solen skiner , speciellt på helgerna så är priser jätte lågt, och på kvällen är det flerdubbelt så dyrt?
jag trodde att vattenkraft, vindkraft och kärnkraft var de stora tillverkarna av el, så solel skulle inte kunna påverka priset?
Skärmdump som visar timpriser på el för SE4 med högst pris på kvällen och lägst mitt på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump som visar timpriser på el för SE4 med lägsta och högsta priser markerade mitt på dagen och kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan det vara alla villaägare med solceller som säljer elen som gör att priserna går ner dagtid?
 
Redigerat:
Det kan väl aldrig vara så att det går åt mer el för att laga middag än att göra frukost?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
H Hemmafixare Bob skrev:
Kan det vara alla villaägare med solceller som säljer elen som gör att priserna går ner dagtid?
Det var just det jag ifrågasatte, vad jag vet så står solcellerna för 1-2% av all el tillverkning så det borde inte kunna vara så
 
zarkov zarkov skrev:
Det kan väl aldrig vara så att det går åt mer el för att laga middag än att göra frukost?
jag har svårt att tänka mig att spisen i köket hos folk skulle kunna dra så mycket att det gör mer skillnad än vad det tar för folk att värma huset?
 
Det handlar inte om att göra skillnad, det handlar om att balansera på rätt sida av marginalen.

Uppvärmningen är basförbrukning, intermittent förbrukning som matlagning sker på marginalen. Finns det tillräckligt med kraft för att tillfredsställa basförbrukningen men inte tillräckligt för att täcka alla toppar med billig basproduktion (vattenkraft/kärnkraft) så stiger priset, ibland flera hundra procent, beroende på vad nästa kWh kostar. Under blåsiga dagar finns tillräckligt med billig produktion för att tillfredsställa även den intermittenta förbrukningen och då förblir priset lågt.
 
  • Gilla
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
det blir nog att skaffa batterier
 
M masseman33 skrev:
jag har svårt att tänka mig att spisen i köket hos folk skulle kunna dra så mycket att det gör mer skillnad än vad det tar för folk att värma huset?
Enligt https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ är konsumtionen av el som högst 18-20 och som lägst 02-06 och 14-16. Priserna är högre 02-06 än 14-16 då jag antar det produceras mindre sol och vind då.
 
Solen lyser på ditt hus och värmer det. Då behöver du inte använda lika mycket el för att värma det. Sen är det samma för någon miljon hus. Detta påverkar.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M masseman33 skrev:
det blir nog att skaffa batterier
Dom kan du cyklar 3000 gånger och aldrig ladda ur snabbt nog för induktionshällen.

Batterier är inte lösningen...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom kan du cyklar 3000 gånger och aldrig ladda ur snabbt nog för induktionshällen.

Batterier är inte lösningen...
Snabbt nog.... berätta mer...
Hur snabba batteri behöver en induktionshäll:crysmile:
 
G
A Alexn72 skrev:
Snabbt nog.... berätta mer...
Hur snabba batteri behöver en induktionshäll:crysmile:
Beror väl på batteriets storlek som då bör klara ca 7kW belastning. Det klarar inte små batterier utan att överbelastas, antingen slår anläggningen av (pga strömbegränsning, eller värme) eller så degraderas batteriet väldigt snabbt.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Beror väl på batteriets storlek som då bör klara ca 7kW belastning. Det klarar inte små batterier utan att överbelastas, antingen slår anläggningen av (pga strömbegränsning, eller värme) eller så degraderas batteriet väldigt snabbt.
Så de du menar är att man behöver köpa en anläggning som klarar de man ska använda(y);)
 
  • Gilla
Fredric_n
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom kan du cyklar 3000 gånger och aldrig ladda ur snabbt nog för induktionshällen.

Batterier är inte lösningen...
Jag misstänker att Tesla Model S tar ut mer än 7kW ur de batterierna iaf. :)
 
Prissättningen på el är lite lurig...
Det är den dyraste elen som sätter priset vid varje tillfälle på spotmarknaden.
När det går åt lite el används billig el förs och då blir priset lågt för konsumenten. Billig el är typ sol, vind och vatten, när förbrukningen går upp börjar man använda dyrare el och priset går upp när man använder dyrare energi som tex kärnkraft och sist olja/gas...
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.