Skumpe
N nissenhj skrev:
Finns många grävmaskiner med gummilarvband som inte gör så stor åverkan. Kanske en sådan som de använde? Hypotetiskt kan det gått till så att när grävmaskinen var på plats så insåg grävmaskinisten att jobbet inte gick att utföra som tänkt från den egna tomten. Grannen eller grävmaskinisten gick över till ts och knacka på, ingen var hemma. Grävmadkinisten sondera markförhållande och insåg att det kommer inte att bli några skador och det lilla som blir åtgärdar vi. Så istället för att skjuta upp jobbet ett dygn så utfördes det med minimal åverkan på ts-tomt.
Ibland får man vara praktisk. Varför oja sig över något som inte påverkar en negativt?
För att det inte är din tomt. I fallet du beskriver har man inte gjort förarbetet som krävs. Jag gör ingen åverkan om jag grillar på din tomt men det hade du ändå inte gillat antar jag?

Dessutom, i fallet du beskriver hade jag sagt nej direkt. Så ditt antagande om att grannen ändå hade accepterat är förhastat.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P
Alltid svårt med dessa konflikter..
problemet är ju lite i såna här grejer att ofta anser sig båda ha rätt och den andra är "krånglig , jobbig osv"

Ja grannen hade ju kunnat fråga om han fick låna plats för att gräva från din tomt men finns risken att folk svarar nej så blir det ju enklare att laga gräsmattan efter sig än att få nej och sen bli tvungen att iaf stå på fel sida för maskinen inte fick plats eller det är andra byggnationer/saker i vägen eller tomternas placering och höjd osv..

Det är enklare att be om ursäkt efteråt än att fråga om lov få nej och sen inse att man måste iaf in på grannens tomt iaf för att kunna få ner vissa plintar... vi vet såklart inte hur era tomter ser ut men kan tänka mig att ur en grävmaskinist synvinkel så kör man så det blir minst skador och minst krångel..

Så jag tror det finns en kanske okänd för folk som inte kör grävmaskin orsak till varför dom åker på din sida även om du inte sett eller förstått varför, annars skulle grävmaskinisten knappast åka på 3 parts tom... det är ovanligt att maskinisten gör nåt bara för att provocera dig då han knappast känner dig och man som firma och gör grejer inte vill ha onödigt tjafs med folk.

Eller så bottnar det i en lögn från grannen men utan orsak skulle dom flesta maskinister inte åka på annan 3 parts tomt om det bara vara dumt...

Sen ska man egentligen moraliskt inte vara på grannens tomt Men å andra sidan har man byggnader eller staket i eller nära tomtgräns så lär man knappast bli fälld för hemfridsbrott för att man står på fel sida och målar...tex.. står du där och gluttar på grannfrun som badar så är det mer troligt att fällas för tilltaget men står du där och målar så är risken minimal att dömmas för något då staketet målas.. återigen är det en fördel att fråga och grannen säger ja men skiter man i det och bara målar så händer det egentligen ingenting...det krävs oftast mer för att dömmas för hemfridsbrott..

Vi befinner oss inte i vissa delstater i usa där man får skjuta folk så fort dom dom står inne på din mark utan vi befinner oss i sverige och det är rätten och när man kan dömmas för tilltaget som avgör när nåt verkligen var straffbart..
Många har nån slags övertro att alla måste fråga mig för att kliva inne på min tomt men det finns många fall där man kan kliva på din tomt utan att kunna dömmas för tilltaget måla saker nära tomtgräns är en sån sak..

Ibland är det nog bättre att se det som du fick staket mot grannen och slapp betala istället för att försöka läxa upp grannen som mest troligt bara kommer ignorera eller komma med nåt stöddigt svar risken att grannen efter "uppläxning" rättar sig efter dina åsikter är väldigt väldigt låg men risken att det ökar på konflikten är stor och du har egentligen inget att driva vidare då skadan efter grävmaskinen är åtgärdad utan du verkar mest vilja "pinka in reviret" och trycka till grannen lite och han helst ska be om ursäkt vilket jag tvivlar på kommer hända..
 
  • Älska
  • Gilla
Marie Beliaev och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast just detta angår väl egentligen inte dig.

Svårt att veta då jag varken känner dig, grannen eller situationen. Klart är att din granne ska hålla sig på sin sida gränsen. Lika klart är att det normalt inte rör dig vad som sker där. Jag förstår att man kan irritera sig på "någon cm in på vår tomt" men har dess få centimetrar någon reell betydelse egentligen? Vet ni ens med så stor säkerhet var gränsen går att man kan prata om "någon cm"?
Till slut blir det en principsak, man måste dra en gräns, hit men inte längre, som med småbarn. Sådana där herrar bara tar o tar.
 
  • Gilla
  • Haha
emmjo och 3 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Det är du som bestämmer om någon får nyttja din tomt. En del bara tar o tar ge dom lillfingret så är snart hela armen borta.
 
  • Gilla
  • Haha
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
P
Man kan dra så många gränser och principer man vill .. ringer du polisen nu efteråt så händer inget mer än nedlagt då jobbet är färdigt och det inte finns några skador

Så även om det är moraliskt fel så kommer man ingenstans rättsligt med det.. och hela åtalet blir av "jag ville inte" karaktär och då det saknas skadegörelse och ont uppsåt så händer det ju ingenting

"Så jag bestämmer" attityden ger liksom inget... Grannen som grävde har redan vunnit och att försöka bråka eller åtala i det här läget utan nåt att komma med mer än principsaken och butthurt feeling kommer ju bara att skapa konflikt som det inte kommer komma nåt positivt ur för någon.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Gå in till grannen o be honom göra staketet så högt att du slipper se honom i fortsättningen....
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Man kan dra så många gränser och principer man vill .. ringer du polisen nu efteråt så händer inget mer än nedlagt då jobbet är färdigt och det inte finns några skador

Så även om det är moraliskt fel så kommer man ingenstans rättsligt med det.. och hela åtalet blir av "jag ville inte" karaktär och då det saknas skadegörelse och ont uppsåt så händer det ju ingenting

"Så jag bestämmer" attityden ger liksom inget... Grannen som grävde har redan vunnit och att försöka bråka eller åtala i det här läget utan nåt att komma med mer än principsaken och butthurt feeling kommer ju bara att skapa konflikt som det inte kommer komma nåt positivt ur för någon.
Japp buga o bocka med kepsen i handen.
Det är ju fjantigt. Sätt en stor Sten så kan han han inte snedda skicka ett kostnadsförslag på iordningställande av tomt till han som grävde. Parkera sedan bilarna tio cm från det tilltänkta staketet så kanske karlfan vaknar
 
  • Arg
nissenhj
  • Laddar…
Det luktar lite gubbsur över det. Givetvis är det inte OK om han gör saker på din tomt men hans tomt är hans...
Jag hade föreslagit att du släpper aggressionerna och inte bryr dig. Det finns annat roligt att göra i livet.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Är det du som är min granne?
Haha, nä verkligen inte ;). Jag tänker att det finns värre saker i livet än att grannen bygger staket på sin tomt
 
Redigerat:
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
Vi har en granne som är mycket besvärlig då vår häck ska klippas, men om man börjar bråka varje gång man ska jobba ute på tomten så vinner man på att gräva ner stridsyxan" man mår bara dåligt själv av att ta åt sig av konstiga grannar
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
B Byggsnyggen skrev:
Min granne har tydligen för avsikt att bygga någon typ av staket mot vår tomt.
Grävmaskin har varit på plats och grävt ned plintar. Givetvis stod han på vår tomt när jobbet utfördes men frågade aldrig om lov. Arbetet gjordes när vi var på jobbet och vi har inte fått någon information om projektet.
Plintarna har placerats längs med 20m av vår tomt och på avståndet 5-15 cm från tomtgräns.
Att flytta dem längre från vår tomt är avancerat då han redan ”maxat” sin tomt genom att fylla upp och stabilisera med stora sten ca 40 cm från tomtgräns. (Gjordes för ca 10 år sedan och redan då skulle man kanske reagerat.)
Man blir givetvis både förvånad och förbannad men vill inte överreagera eller göra något ogenomtänkt, så jag vänder mig till er kloka människor.
Vad är sunt förnuft? Vad accepterar man grannar emellan resp. vad accepterar man inte? Vill ju inte starta världskrig men känner samtidigt att jag självklart värnar vårt.
Vad säger det juridiska?

Vad och hur ska jag göra, tycker ni?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Ja, det kan ju finnas fördelar men börjar tröttna på att allt som görs, och aldrig blir färdigt, nästan ska nudda vår tomtgräns och någon gång kanske t o m ligger någon cm in på vår tomt. (Detta oavsett om det är utfyllnad av tomten, pool, mur och staket o.s.v.) Han har t.ex. inte gjort någon riktig uppfart utan genar med bilen i hörnet av vår tomt trots att han har gott om yta för att enkelt anlägga en bra infart.
En, eller några, enstaka händelser står man väl ut med som god granne men när det hela tiden ska tänjas på det normala börjar man så smått att tröttna.
Det var därför jag frågar er. Överreagerar jag och är ”gubbsur” eller är det befogat? Ska man knyta näven i fickan eller ska man sätta ner foten?
Du är gubbsur, blir det bättre om du gnäller?
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Det hade varit en grävmaskin med larvfötter inne på min tomt för att gräva ner plintarna några cm in på hans tomt. En sträcka på ca 15 meter. Det återställdes dock till bra skick.
OBS att jag inte är upprörd. Däremot börjar jag bli trött på att han inte kan hålla sig på sin tomt.
Det var därför jag skrev frågan här. Är jag petig, på gränsen till ”surgubbe” och inte ska bry mig? Eller är det inte OK att grannen gör som han gör? Jag skulle ju inte gå in med en stor bandgrävare på en grannes tomt utan att fråga, men ville stämma av om det är jag som är unik.
Men är det grannen som suttit vid spakarna?
Det är avgörande information som du undanhåller.

Om det inte är grannen som hyrt grävmaskin och suttit vid spakarna själv har du ingen grund för att gnälla på grannen.

Är mest troligen grävaren som självsvåldigt varit inne på din tomt. Hantverkare i allmänhet brukar vara ganska självsvåldiga. Eftersom det är återställt så tyder det på en grävare. Eller är din granne så skötsam?
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Ang. framtida underhåll tror jag inte att det blir några problem. Inget annat underhålls eller hålls snyggt så varför skulle man avvika vad gäller detta? Jag skulle ödmjukt uppskatta om det överhuvudtaget någonsin blir klart, till skillnad från alla andra projekt. Detta skulle räcka länge för mig.
Som har framhållits i många andra trådar: "God grannsämja är guld värd" och "Om du har något att säga till din granne, bjud in honom på kaffe eller öl".

Du skriver rent ut att hans tomt och hus inte underhålls och att du tycker att det ser för j-gt ut. Därför skulle du kanske må bra av att han byggde ett högt och tätt plank så du slipper se eländet.

Bjud in honom på en öl och försök kolla hans planer. Antyd att du inte skulle anmäla eller överklaga om han bygger ett plank. Erbjud honom rimlig hjälp. Säg att du vill bli informerad i förväg om han behöver komma in på din tomt. Blunda för att han genar över ditt hörn såvida han inte kör sönder det. Pruta lite på din egen stolthet.
 
  • Älska
  • Arg
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Då behöver grannen flytta in sitt staket och ni behöver flytta in er häck så att ni får en gång emellan att sköta underhållet från.
Kan häcken bo i krukor, tunnor eller lådor som kan flyttas undan vid underhåll?
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
på bilden ser det inte sönderkört ut ser väll byggt ut med
Vilken bild?
 
  • Gilla
  • Haha
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.