K karlbrutal skrev:
Det är enbart spikläkt och luftläkt (vindskyddsväven ingår från husfirman) så det blir ju ett lager vertikal läkt och ett horisontellt. Så visst går det åt rätt många löpmeter.... (hus på drygt 200 kvadrat och 6,90 i totalhöjd) 2-3 dagars jobb enligt säljaren.
Ehhhhh, alltså 65k för att spika liggande och stående läkt?
Är det så att de råkat lägga in ytterpanelen i den uträkningen?
Dvs att det endast föreligger ett missförstånd här?
Har du fått en specad faktura på detta så du kan se vad som är vad, eller bara fått en klumpsumma?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag skulle råda dig, om du inte redan gjort det, att läsa på om olika entreprenad- och upphandlingsformer.

En generalentreprenad innebär att beställaren (ni) ansvarar för projekteringen och entreprenören för utförandet. Det är ni som har ansvaret för att bygghandlingarna (ritningar och tekniska beskrivningar) är korrekta. Entreprenören måste följa dessa till punkt och pricka. Det är också dessa som utgör underlaget för det pris som entreprenören lämnar som man sedan skriver avtal på.

På sätt och vis är nog summan ni fått ett bra pris, för om detta hade uppdagats efter ni skrivit avtal hade entreprenören kunnat säga att det är en sk ÄTA (Ändrings och tilläggsarbeten) och dessa är väldigt kostsamma och de har rätt till detta enligt standardavtalen.

Dessutom ska man ha respekt för att kostnadsläget är annorlunda idag jämfört med 15 månader sedan och detta är inget entreprenören kan påverka.

Som jag ser det så har ni två alternativ;

1. Förhandla med entreprenören, men ha respekt för att dennes kostnader är annorlunda idag

2. Anlita en annan entreprenör.

Oavsett hur ni går vidare så läs på om vad som krävs av er som beställare och hur de olika avtalen fungerar. Det är avtalen och inte vad entreprenadsformen kallas som styr.
När jag läser de allmänna vilkoren AA12 så tolkar jag det som att det är säljaren som har ansvaret i det här fallet. Vi har ju inte haft någon direktkontakt med vare sig hustillverkaren eller entreprenadfirman, utan allt går genom säljaren


"35. Konsumenten får själv ansvara för att av säljaren upprättade ritningar och övriga
handlingar samt av säljaren givna instruktioner om montering av varan noggrant följs och att
arbetet på byggplatsen i övrigt utförs på ett ändamålsenligt sätt.

Om säljaren enligt avtalet åtagit sig stommontering eller annat arbete, ansvarar dock säljaren
för utförandet av detta arbete."
 
  • Gilla
Owhl
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ehhhhh, alltså 65k för att spika liggande och stående läkt?
Är det så att de råkat lägga in ytterpanelen i den uträkningen?
Dvs att det endast föreligger ett missförstånd här?
Har du fått en specad faktura på detta så du kan se vad som är vad, eller bara fått en klumpsumma?
Det enda vi har är ett fast pris på hela entreprenaden, "inflyttningsklart hus", där säljaren uppskattade kostnaden för platsbyggd fasad (vanlig stående granpanel) till ca 115 000:-.

Detta var ju slutet av 2020 så idag hade det såklart kostat mer. Men vi har ju skriftligt från vår säljare att när vi citat: "beställt huset skriver vi byggavtalet.. Enligt priserna som är överenskomna"

Nu när vi ska skriva byggavtalet så vill de ha 63 000:- till....
 
  • Gilla
tp0anhe
  • Laddar…
Vem jobbar säljaren för? Är det en tredje part utöver hustillverkaren och entreprenören?
 
K karlbrutal skrev:
Det är enbart spikläkt och luftläkt (vindskyddsväven ingår från husfirman) så det blir ju ett lager vertikal läkt och ett horisontellt. Så visst går det åt rätt många löpmeter.... (hus på drygt 200 kvadrat och 6,90 i totalhöjd) 2-3 dagars jobb enligt säljaren.
Fattar inte varför det ska vara två lager läkt och sen panel? Vi har stående gran och bakom den ett lager liggande spikläkt direkt på utegipset. Det är ju luftspalt imellan.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Fattar inte varför det ska vara två lager läkt och sen panel? Vi har stående gran och bakom den ett lager liggande spikläkt direkt på utegipset. Det är ju luftspalt imellan.
Har ni luftspalt så luften kan röra sig hela vägen från nederkanten på fasaden upp till takfoten?
 
  • Gilla
ZcR och 1 till
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Det enda vi har är ett fast pris på hela entreprenaden, "inflyttningsklart hus", där säljaren uppskattade kostnaden för platsbyggd fasad (vanlig stående granpanel) till ca 115 000:-.

Detta var ju slutet av 2020 så idag hade det såklart kostat mer. Men vi har ju skriftligt från vår säljare att när vi citat: "beställt huset skriver vi byggavtalet.. Enligt priserna som är överenskomna"

Nu när vi ska skriva byggavtalet så vill de ha 63 000:- till....

Ni har alltså inte ens börjat bygga huset än?

ser inget konstigt i att dom begär mer pengar i skrivande stund när ni ska ingå avtal med dom efter ändringar.

de är en hög höjd, så de är inte bara läkt inräknat där säkert.

för de är väl en montering av läkt för 63tusen du undrar kan vara riktigt?
 
K karlbrutal skrev:
När jag läser de allmänna vilkoren AA12 så tolkar jag det som att det är säljaren som har ansvaret i det här fallet. Vi har ju inte haft någon direktkontakt med vare sig hustillverkaren eller entreprenadfirman, utan allt går genom säljaren


"35. Konsumenten får själv ansvara för att av säljaren upprättade ritningar och övriga
handlingar samt av säljaren givna instruktioner om montering av varan noggrant följs och att
arbetet på byggplatsen i övrigt utförs på ett ändamålsenligt sätt.

Om säljaren enligt avtalet åtagit sig stommontering eller annat arbete, ansvarar dock säljaren
för utförandet av detta arbete."
Det du har skrivit tidigare;
Vi skrev på avtal med en husfabrikant slutet 2020. Våran säljare gav oss kostnadsförslag på vad byggfirman skulle ha för entreprenaden (generalentreprenad).
Vi har inget riktigt skriftligt avtal med byggarna än. Vi fick genom vår säljare ett fast pris på byggsats och entreprenad som skulle hållas tills dess att vi skrev avtal.
Ni har valt en generalentreprenad, då är det ni och inte säljaren som har totalansvar. Säljaren kan inte och får inte lova något som helst vad gäller entreprenörens åtaganden. Då är det ju ingen generalentreprenad längre utan en totalentreprenad där ni bara har en avtalspart.

Dock uppfattar jag uttalandena från säljaren som mycket olyckliga och det är denne ni ska gå på nu eftersom ni fått löfte att priserna skulle hållas. Om inte annat för att denne ska förstå oriktigheten i att lova något å någon annans vägnar.

Det jag inte förstår är varför ni väntat så länge med att skriva avtal med entreprenören? Det är ju som gjort för problem.
 
Skulle vara kul att veta vad de vill ha för att spika musband när de vill ha sådana pengar för att spika gles.
 
K karlbrutal skrev:
Vi skrev på avtal med en husfabrikant slutet 2020. Våran säljare gav oss kostnadsförslag på vad byggfirman skulle ha för entreprenaden (generalentreprenad). I priset ingick bland annat platsbyggd fasad (arbete och material) då vi inte ville ha husfabrikanten generiska fasad.

Nu ett år senare hävdar byggfirman att de vill ha ytterligare 65 000:- för att sätta spik/luft-läkt då detta inte görs på fabriken.... Huset är ett rektangulärt funkishus på 198m2, 6,90m i totalhöjd. Är detta en rimlig summa?
Vi hävdar ju att detta borde ingått när man lovar "inflyttningsklart" hus med "platsbyggd fasad"...
65000kr helt vrickat det gör man på några dagar själv
 
Vad skulle det vara för panel från början? Var det fjäll, liggande Z eller liknande och ni skall ha stående med lockläkt kan jag förstå att det blir en rätt ordentlig merkostnad.

Det är långt ifrån lika enkelt att slänga upp liggande panel mot att sätta stående med extra varv gles och smal lockläkt.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
63 000 kan vara en mindre justering beroende på vad totalsumman på kåken är. Kostar hela kåken exempelvis 3 mille så är 63 000 en piss i havet
Mitt i bygget själv, räknar kallt med 300k i extra sedan avtalet, vad får jag för det? Precis vad jag beställde enl offert! Annat extra 300k till. Ja jobbigt kan jag säga!
 
useless useless skrev:
Har ni luftspalt så luften kan röra sig hela vägen från nederkanten på fasaden upp till takfoten?
Såhär ser det ut, stående panel:
Ritning av väggsektion med stående panel och detaljerade måttangivelser för olika byggnadskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vem jobbar säljaren för? Är det en tredje part utöver hustillverkaren och entreprenören?
Ja det är lite oklart. Han har egen firma men representerar ju hustillverkaren genom att vara officiell säljare (finns representerad på deras hemsida, han utgår från deras kontor etc.) Entreprenören som säljaren använder sig av har han jobbat med i många år. Han får väl ersättning från båda parter antar jag.
 
Z ZcR skrev:
Ni har alltså inte ens börjat bygga huset än?

ser inget konstigt i att dom begär mer pengar i skrivande stund när ni ska ingå avtal med dom efter ändringar.

de är en hög höjd, så de är inte bara läkt inräknat där säkert.

för de är väl en montering av läkt för 63tusen du undrar kan vara riktigt?
Huset har inte börjat byggas än pga av väldiga förseningar från hustillverkarens sida.

Det ska vindpappas och kryssläktas. Kostnaden för vindpappen ingår redan från hustillverkaren.

Jag vet inte vad du menar med "ändringar "? Vi bestämde redan från början (december 2020) att fasaden skulle platsbyggas. Inget har ändrats på den punkten annat än att de nu säger att spikläkt inte ingår i platsbyggnationen.

Kanske är 63' rimligt då? Därför jag ställer frågan.
 
  • Gilla
SteveO2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.