Vi skrev på avtal med en husfabrikant slutet 2020. Våran säljare gav oss kostnadsförslag på vad byggfirman skulle ha för entreprenaden (generalentreprenad). I priset ingick bland annat platsbyggd fasad (arbete och material) då vi inte ville ha husfabrikanten generiska fasad.

Nu ett år senare hävdar byggfirman att de vill ha ytterligare 65 000:- för att sätta spik/luft-läkt då detta inte görs på fabriken.... Huset är ett rektangulärt funkishus på 198m2, 6,90m i totalhöjd. Är detta en rimlig summa?
Vi hävdar ju att detta borde ingått när man lovar "inflyttningsklart" hus med "platsbyggd fasad"...
 
  • Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Vad står det i avtalet?
 
  • Gilla
banjoragge och 2 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Vad står det i avtalet?
Ja det är lite det som är problemet....

Vi har inget riktigt skriftligt avtal med byggarna än. Vi fick genom vår säljare ett fast pris på byggsats och entreprenad som skulle hållas tills dess att vi skrev avtal. Vi trodde i vår enfald att vi bara skulle behöva vänta några månader... nu har det gått 15 och banken står nu och väntar på slutoffert för att kunna släppa pengarna. Avtalet på byggsatsen är påskrivet sedan länge och där står klart och tydligt att entreprenadfirman står för platsbyggnation.

Det som retar mig är att det kommer efter mer än ett år. Vår säljare skrev förra våren att priset från byggfirman gäller men att det kan ske mindre justeringar av priset beroende på tillval och ändringar och så.. 63 000:- är i min värld ingen mindre justering.

Frågan är om det är ett rimligt pris för att sätta upp spikläkt?
 
  • Gilla
hobbysnickaren
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Ja det är lite det som är problemet....

Vi har inget riktigt skriftligt avtal med byggarna än. Vi fick genom vår säljare ett fast pris på byggsats och entreprenad som skulle hållas tills dess att vi skrev avtal. Vi trodde i vår enfald att vi bara skulle behöva vänta några månader... nu har det gått 15 och banken står nu och väntar på slutoffert för att kunna släppa pengarna. Avtalet på byggsatsen är påskrivet sedan länge och där står klart och tydligt att entreprenadfirman står för platsbyggnation.

Det som retar mig är att det kommer efter mer än ett år. Vår säljare skrev förra våren att priset från byggfirman gäller men att det kan ske mindre justeringar av priset beroende på tillval och ändringar och så.. 63 000:- är i min värld ingen mindre justering.

Frågan är om det är ett rimligt pris för att sätta upp spikläkt?
Det är alldeles för dyrt. De försöker lura er på pengar.
Säg att det tar 2 Pers 1 dag att sätta läkt och sedan materialkostnad på ca 10 tkr
16 timmar ×600 =9600.
Max 20 tkr
 
  • Gilla
LURIGLANA och 5 till
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Ja det är lite det som är problemet....

Vi har inget riktigt skriftligt avtal med byggarna än. Vi fick genom vår säljare ett fast pris på byggsats och entreprenad som skulle hållas tills dess att vi skrev avtal. Vi trodde i vår enfald att vi bara skulle behöva vänta några månader... nu har det gått 15 och banken står nu och väntar på slutoffert för att kunna släppa pengarna. Avtalet på byggsatsen är påskrivet sedan länge och där står klart och tydligt att entreprenadfirman står för platsbyggnation.

Det som retar mig är att det kommer efter mer än ett år. Vår säljare skrev förra våren att priset från byggfirman gäller men att det kan ske mindre justeringar av priset beroende på tillval och ändringar och så.. 63 000:- är i min värld ingen mindre justering.

Frågan är om det är ett rimligt pris för att sätta upp spikläkt?
Är det inte ett fulspel för att kunna ta ut mer pengar då virkespriset har gått upp?
Allt står i avtalet om material finns med eller inte.
 
  • Gilla
banjoragge och 6 till
  • Laddar…
när nyckel i handen så är det ett helhets pris som skrivts avtalpå. och såklart mindre kast förekommer... skulle fråga snällt av byggarn vad gör att så att spika upp läkten kostar 60+ extra på färdig pris ?!? kan tänka mig en snyft histora om virkesbrist i usa elr kriget i ukrina är en av historierna som kommer fram ^^
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
V
P Pappa1986 skrev:
Det är alldeles för dyrt. De försöker lura er på pengar.
Säg att det tar 2 Pers 1 dag att sätta läkt och sedan materialkostnad på ca 10 tkr
16 timmar ×600 =9600.
Max 20 tkr
Eller att dem inte behöver då de inte ingår i avtalet :cool:(y)
 
  • Gilla
Nps och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle råda dig, om du inte redan gjort det, att läsa på om olika entreprenad- och upphandlingsformer.

En generalentreprenad innebär att beställaren (ni) ansvarar för projekteringen och entreprenören för utförandet. Det är ni som har ansvaret för att bygghandlingarna (ritningar och tekniska beskrivningar) är korrekta. Entreprenören måste följa dessa till punkt och pricka. Det är också dessa som utgör underlaget för det pris som entreprenören lämnar som man sedan skriver avtal på.

På sätt och vis är nog summan ni fått ett bra pris, för om detta hade uppdagats efter ni skrivit avtal hade entreprenören kunnat säga att det är en sk ÄTA (Ändrings och tilläggsarbeten) och dessa är väldigt kostsamma och de har rätt till detta enligt standardavtalen.

Dessutom ska man ha respekt för att kostnadsläget är annorlunda idag jämfört med 15 månader sedan och detta är inget entreprenören kan påverka.

Som jag ser det så har ni två alternativ;

1. Förhandla med entreprenören, men ha respekt för att dennes kostnader är annorlunda idag

2. Anlita en annan entreprenör.

Oavsett hur ni går vidare så läs på om vad som krävs av er som beställare och hur de olika avtalen fungerar. Det är avtalen och inte vad entreprenadsformen kallas som styr.
 
  • Gilla
lingonmirakel och 5 till
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Ja det är lite det som är problemet....

Vi har inget riktigt skriftligt avtal med byggarna än. Vi fick genom vår säljare ett fast pris på byggsats och entreprenad som skulle hållas tills dess att vi skrev avtal. Vi trodde i vår enfald att vi bara skulle behöva vänta några månader... nu har det gått 15 och banken står nu och väntar på slutoffert för att kunna släppa pengarna. Avtalet på byggsatsen är påskrivet sedan länge och där står klart och tydligt att entreprenadfirman står för platsbyggnation.

Det som retar mig är att det kommer efter mer än ett år. Vår säljare skrev förra våren att priset från byggfirman gäller men att det kan ske mindre justeringar av priset beroende på tillval och ändringar och så.. 63 000:- är i min värld ingen mindre justering.

Frågan är om det är ett rimligt pris för att sätta upp spikläkt?
63 000 kan vara en mindre justering beroende på vad totalsumman på kåken är. Kostar hela kåken exempelvis 3 mille så är 63 000 en piss i havet
 
  • Gilla
Aron72 och 1 till
  • Laddar…
Kan du fråga dem hur de kommit fram till den summan? Spontant låter det mycket om det bara är spikläkt och inte själva fasaden.

Som referens satte jag horisontell spikläkt häromdagen på en liten friggebod 15 kvm det tog mig som är noob själv ca 4h och material ca 1000kr. Så är man två proffs går det nog undan om man har alla grejjor. :love:
 
  • Gilla
LURIGLANA och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
63 000 kan vara en mindre justering beroende på vad totalsumman på kåken är. Kostar hela kåken exempelvis 3 mille så är 63 000 en piss i havet
Skulle inte säga att 63k är en piss i havet snarare 2,1% i ovan exempel vilket inte är att förakta. :thinking:
 
  • Gilla
perror och 15 till
  • Laddar…
Följ avtalet, inget annat. Du hade aldrig fått det billigare om virkespriserna gått ner. Men betala rätt summa så fort det går, det borde banken kunna hjälpa till med trots lite strul.
 
  • Gilla
garagetomten
  • Laddar…
J
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
63 000 kan vara en mindre justering beroende på vad totalsumman på kåken är. Kostar hela kåken exempelvis 3 mille så är 63 000 en piss i havet
63000kr är 63000kr oavsett, det ska betalas krona för krona.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Ankmamma och 8 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Följ avtalet, inget annat. Du hade aldrig fått det billigare om virkespriserna gått ner. Men betala rätt summa så fort det går, det borde banken kunna hjälpa till med trots lite strul.
Ja alltså vi har ju inget avtal med entreprenadfirman än, däri ligger ju en del av problemet. Vi har ett avtal med hustillverkaren där det i TOLOn står skrivet som tillägg:

"All ytterpanel avgår. Generalentreprenören sätter luftläkt samt infästningsläkt..."

Det som vi har är ett fast entreprenadpris som vi fick av vår säljare i samband med att hustillverkaren lämnade pris på byggsatsen. I priset står det klart och tydligt att det ingår "platsbyggd fasad ".... hur platsbygger man en fasad utan att ha nåt att fästa den i?
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Kan du fråga dem hur de kommit fram till den summan? Spontant låter det mycket om det bara är spikläkt och inte själva fasaden.

Som referens satte jag horisontell spikläkt häromdagen på en liten friggebod 15 kvm det tog mig som är noob själv ca 4h och material ca 1000kr. Så är man två proffs går det nog undan om man har alla grejjor. :love:
Det är enbart spikläkt och luftläkt (vindskyddsväven ingår från husfirman) så det blir ju ett lager vertikal läkt och ett horisontellt. Så visst går det åt rätt många löpmeter.... (hus på drygt 200 kvadrat och 6,90 i totalhöjd) 2-3 dagars jobb enligt säljaren.
 
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.