D djac skrev:
600 miljoner Euro om dagen blir vårt bidrag till den Ryska krigsmaskinen, inte konstigt att alla andra får öka sina försvarsanslag. Det kanske iaf är rättvist att man betalar bägge sidorna...
Jo och det här "mumlar" våra politiker om...

Men det gör ju elbörsen på bättre humör när gasen når EU annars skulle SE3/SE4 få betala dyrt.

Funderar kring den här skampålen igen!
 
G
D djac skrev:
Nja, det är ju ditt eget fel, jag påpekar att de vädersituationer du målar upp inte förekommer här och därför faller resonemangen om värmepumpens beteende, Gävletrakten är långt från södra skåne. Mitt påpekande var att huruvida det kan funka att styra VP efter elpris beror på var man bor, hur vädret är och hur din installation ser ut, under/överdimensionerad, ackumulatorkapacitet, osv. Jag köper helt att det finns gott om installationer där det inte funkar speciellt bra.
"Funkar speciellt bra"? Vad är det, bara de i södra Sverige och absolut allra senaste med stora tex Nibe S1255-12, jätte djupa hål och moderna välisolerade hus?
Då ser inte alls verkligheten ut. Som jag skrivit tidigare är det typ slutborrat i många täta villaområden. Hålen ligger redan tätt. Ingen ide att byta till större pumpar.
 
G
S sandos skrev:
Ser vi så många sådana? Ekonomin ser väl rätt bra till att de som faktiskt skulle göra en skillnad med att köra elbil, också gör det!

Om min passat som står stilla 9 av 10 dagar säljs till någon som kör den mer och jag köper en elbil är knappast det vettigaste man kan tänka sig. Jag sponsrar ju nästan för att hålla NERE förbrukningen av diesel, borde ju få bidrag!
Min Passat 2015 tdi 150hk eu6 har bara gått 60000km, 2021 gick den 5700km. Vi cyklar och går för det mesta. Jag håller ner förbrukningen. Lite svårt för två veckor sedan då vi hämtad 870kg mtr 80km hemifrån, fick faktiskt ta bilen och släp. Svårt att cykla på is 80km för att sedan cykla hem 80kn med 870kg last;).
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Min Passat 2015 tdi 150hk eu6 har bara gått 60000km, 2021 gick den 5700km. Vi cyklar och går för det mesta. Jag håller ner förbrukningen. Lite svårt för två veckor sedan då vi hämtad 870kg mtr 80km hemifrån, fick faktiskt ta bilen och släp. Svårt att cykla på is 80km för att sedan cykla hem 80kn med 870kg last;).
Du vinner, vår 2015 har gått 9000. Vi fick problem under covid pga. att adblue blev dålig i tanken, då det tog 2 år att förbruka den eller förmodligen mer, verkstaden löste till sist mystiska problemet med att tömma adbluen.

Oöppnad produkt har en hållbarhet på 18 månader från produktionsdatum. Om den förvaras korrekt och är oöppnad, kan den ha en längre hållbarhetstid.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Du antar att Gazprom har blivit nationaliserat, jag vet inte, har inte hört nåt om det.
Det intressanta att få veta är HUR gasen blir betald när de flesta ryska bankerna är kastade ut av Swift?
Sen har väl staten direkt ägande à la Norge. Det var mer siffran du använde som jag ifrågasatte. Man har kostnader för gasutvinning också. Men som sagt, HUR detta betalas hade varit kul att få reda på.
Jag antar att kostnaderna är i den lokala, nu inte växlingsbara, valutan och intäkterna i hårdvaluta, undrar också hur betalningarna görs rent praktiskt men att de levererar gratis tror jag inte och att staten inte lägger beslag på hårdvalutan har jag också svårt att tro.
 
D djac skrev:
Jag antar att kostnaderna är i den lokala, nu inte växlingsbara, valutan och intäkterna i hårdvaluta, undrar också hur betalningarna görs rent praktiskt men att de levererar gratis tror jag inte och att staten inte lägger beslag på hårdvalutan har jag också svårt att tro.
Nä, det är mycket vi inte vet. Gasen är sannolikt såld på långa kontrakt ( från innan kriget) så inte alls säkert att man direkt tjänar multum på sista veckans prisjuck. Att man skulle betalat i förskott har jag lite tro på. Så HUR betalning sker hade varit kul att veta.
 
Z Zodde skrev:
Du antar att Gazprom har blivit nationaliserat, jag vet inte, har inte hört nåt om det.
Det intressanta att få veta är HUR gasen blir betald när de flesta ryska bankerna är kastade ut av Swift?
Sen har väl staten direkt ägande à la Norge. Det var mer siffran du använde som jag ifrågasatte. Man har kostnader för gasutvinning också. Men som sagt, HUR detta betalas hade varit kul att få reda på.
Jo det betalas förmodligen med guld inkl att guld är styrande kurs.
 
R
Z Zodde skrev:
Det intressanta att få veta är HUR gasen blir betald när de flesta ryska bankerna är kastade ut av Swift?
De banker som hanterar gasbetalningarna är väl fortfarande anslutna till SWIFT om jag inte missförstått situationen. Det var väl antagligen ett krav från de länder som satt sig riktigt duktigt i skiten gällande det (italien, tyskland, och bulgarien har jag för mig).

Så för att halvt citera Petter: "Pengar rullar in, det går ändå inte så bra nu".

https://www.energinyheter.se/202202...ndning-av-rysk-olja-och-gas-fortsatta?page=,1
 
P paralun skrev:
Jo det betalas förmodligen med guld inkl att guld är styrande kurs.
Nej , det kan vi utesluta.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R RoAd skrev:
De banker som hanterar gasbetalningarna är väl fortfarande anslutna till SWIFT om jag inte missförstått situationen. Det var väl antagligen ett krav från de länder som satt sig riktigt duktigt i skiten gällande det (italien, tyskland, och bulgarien har jag för mig).

Så för att halvt citera Petter: "Pengar rullar in, det går ändå inte så bra nu".

[länk]
Låter logiskt. Någon bank får fortsätta som normalt så att det inte ska bli totalt kaos.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Gazprom har lokal verksamhet (bolag) inom EU som mycket väl kan vara avtalspart för försäljning, leverans och betalning.
 
D
G OMathson skrev:
"Funkar speciellt bra"? Vad är det, bara de i södra Sverige och absolut allra senaste med stora tex Nibe S1255-12, jätte djupa hål och moderna välisolerade hus?
Då ser inte alls verkligheten ut. Som jag skrivit tidigare är det typ slutborrat i många täta villaområden. Hålen ligger redan tätt. Ingen ide att byta till större pumpar.
Den relevanta förbrukningen är i första hand i område 4, där är produktionen fortfarande väldigt liten, sedan kommer 3an, mycket pga den stora förbrukningen. 1&2 är ointressant, tillgången är god och förbrukningen försumbar.

Att de hus som byggs kommer fortsätta isoleras är väl troligt och att man kan komma att ta elsituationen i beaktande när man väljer värmesystem, låter också rimligt, likaså när man ersätter äldre pumpar. Här omkring ersätts en hel del äldre svaga bergvärmepumpar med mer potenta L/V-pumpar. Framtiden är ljus och möjligheterna är oändliga, för de som närmar sig den med ett öppet sinne.
 
G
harka harka skrev:
till att börja med finns det inte något bortre datum för kärnkraft i Sverige – däremot kan man filosofera över hur lönsamheten kommer att se ut de kommande decennierna, hur länge de klarar sig utan omfattande underhållsåtgärder, och om det finns någon som är villig att investera några hundra miljarder i nya reaktorer i något som ska vara lönsamt under hela 2100-talet och helst ett tag till

men svaret på din fråga är man behöver köra Karlshamnsverket i en halvtimme om året ;)

hur hamnar vi där då? som tur är har Svenska kraftnät i sin Långsiktiga marknadsanalys 2021 ett scenario för 2045 som inte har någon kärnkraft i Sverige – Elektrifiering förnybart – med diverse andra antaganden om sol och vind och så vidare

sen har de två metoder för att bedöma effektbehovet
– probabilistisk (de gör massor med simuleringar, timme för timme, med olika väder, produktionskapacitet, importmöjligheter osv)
– statisk (de beräknar effektbalans genom att göra antaganden om topplast och historiska data)

låt oss titta på den första metoden:

vad behövs för att klara effektbehovet 100% av tiden under ett år?
– i det första fallet, utan någon flexibilitet, så behövs det motsvarande tre Karlshamnsverk som körs i 889 timmar
– om det finns flexibla vätgasanvändare (typ Hybrit) , så behövs det två Karlshamnsverk som körs i 40 timmar
– om det dessutom finns viss flexibilitet bland industrier och elfordon, så behövs det 1.5 Karlshamnsverk som körs i 2.2 timmar
– finns det dessutom flexibilitet hos serverhallar (reservkraft/batteribackup), så behövs det ett Karlshamnsverk som körs i en halvtimme

(man skulle förstås inte köra reservkraftverken med något fossilt)

och om man tittar på den andra metoden, med flexibla användare så:
– behövs en import på 6-7 GW under topplasttimmen (maximal importkapacitet cirka 12 GW)

det är lite skilda resultat och det behövs nog bättre modeller i analyserna framöver

i det här scenariot har SvK räknat med ett elbehov på 285 TWh per år (idag 140), så en reservkraft motsvarande två av dagens Karlshamnsverk låter inte helt orimligt (på 00-talet var för övrigt den svenska reservkraften 2 GW)
Maria Wetterstand skrev att kk förstör för vk och det har hon ju rätt i. Men det är ju samma åt andra hållet som vi konstaterat flera ggr i denna tråd. Vad är det som säger att kvarvarande kk är kvar om säg 20 år. Vad jag vet storsatsatsas det inte på några större renoveringar-nybyggnation inom effekt en vindstilla dag tex kk. 3st Karshamn blir väl ca 2000MW. Kk just idag 7000MW. Effekt kan väl inte räknas i timmar, då blir det ju energi och det kommer vi säkert inte ha problem med.
 
D
S sandos skrev:
Ser vi så många sådana? Ekonomin ser väl rätt bra till att de som faktiskt skulle göra en skillnad med att köra elbil, också gör det!

Om min passat som står stilla 9 av 10 dagar säljs till någon som kör den mer och jag köper en elbil är knappast det vettigaste man kan tänka sig. Jag sponsrar ju nästan för att hålla NERE förbrukningen av diesel, borde ju få bidrag!
Skulle du kikat in i biltråden där detta diskuterats så är kreativiteten enorm hos de som upplever att de absolut aldrig kommer att kunna skiljas från fossiltekniken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.