R Rolle85 skrev:
[länk]

Ransonering på bensin..
Tycker det är mycket dravel i hans spaning. Varför skulle vi få köra varannan dag? Det innebär inte nödvändigtvis någon större besparing utan mest krångel för bilisterna och troligen ingen som helst risk att åka fast i glesbygden. Pareras lätt av dem som har två eller fler bilar.

Sänka hastigheterna sänker iofs förbrukningen men ganska marginellt och eftersom de flesta resor är korta och då troligen inte motorväg så påverkar det marginellt.

Är inte priset på bränslet disciplinerande nog? Nu är det många som klagar men det blir knappast bättre om körandet begränsas på olika sätt utöver högt pris på bränslet. Eller är det nu plötsligt så att vi bara ”behöver” köra varannan dag? I så fall kunde vi redan frivilligt gjort så.
 
Och idag gick priserna ned.....
 
Allt över 20kr är för mycket för vanligt folk..
Många får nog lägga pengar på bränsle istället för utlandsresa framöver..
 
R Rolle85 skrev:
Allt över 20kr är för mycket för vanligt folk..
Många får nog lägga pengar på bränsle istället för utlandsresa framöver..
Kan bli så och det är val man får göra om man inte har ekonomi till båda.
Har varit så i alla tider att man fått välja och prioritera. Gäller även inom "byggahus" med ökade materialpris sista året t.ex. på virke som ökat.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Det man tog för givet förr, virke och bensin har plötsligt blivit överklassens hummer..
 
R Rolle85 skrev:
Det man tog för givet förr, virke och bensin har plötsligt blivit överklassens hummer..
Du är en del yngre än mig och har inte den erfarenheten av hur det var på t.ex. 60-70-talet. Alla har inte råd med elbil även om man får subvention och lite lägre driftkostnad.
Livet har inte de rättvisegarantierna.
Det enda jag vet är att det generellt inte var bättre förr.
Och förr är ett flytande begrepp;)
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du är en del yngre än mig och har inte den erfarenheten av hur det var på t.ex. 60-70-talet. Alla har inte råd med elbil även om man får subvention och lite lägre driftkostnad.
Livet har inte de rättvisegarantierna.
Det enda jag vet är att det generellt inte var bättre förr.
Och förr är ett flytande begrepp;)
Skulle säga att alla inte har råd att inte köra elbil snart. Iaf de som kör 1500mil eller mer per år.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
I mitt fall leasar jag den genom jobbet..
 
Nu behöver jag hjälp.
Jag bifogar min vanliga elförbrukning. Imorgon kommer elbilen.
Hur tror ni att Tibbers timprisdebitering hade funkat för mig jämfört med ett fast elpris på typ 100öre/kwh?
Skärmbild av elförbrukning med diagram för effektuttag per minut för igår och dagligt samt månatligt förbrukningshistorik för mars 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Allt över 20kr är för mycket för vanligt folk..
Många får nog lägga pengar på bränsle istället för utlandsresa framöver..
De som ligger nära existensminimum och har 20 mil pendling om dagen kanske. Med kanske drygt 8 mil om dagen hamnar man på drygt 2500 i månaden på diesel. Alltså lite mer än 500 kr än vanligt. Så jag anser lite att du tramsar, hoppa över några chipspåsar och godis ett par helger.

Det blir bilresa i sverige och lite danmark kanske på semestern. Ville till polen men det är rörigt nu där.
Fick veta hur deras regler gällde. Man får tanka 50 liter på personbilar och 500 liter i lastbilar =)
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Snittlängd för svensk bil är ca 1100 mil. Men lite lurigt då ett hushåll kan ha flera bilar.
Och längst rullar bilar ägda av Stockholmare, lite förvånade, 1170 mil.
Siffror från 2020 snabbgooglat
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Snittlängd för svensk bil är ca 1100 mil. Men lite lurigt då ett hushåll kan ha flera bilar.
Och längst rullar bilar ägda av Stockholmare, lite förvånade, 1170 mil.
Siffror från 2020 snabbgooglat
Konstigt och konstigt finns mer folk som pendlar dagligen och drar upp snittet.
 
Kör 5000 mil per år. 1.2 liter milen . Tack o godnatt
 
E errakareby skrev:
Kör 5000 mil per år. 1.2 liter milen . Tack o godnatt
Fy fan…
 
R Rolle85 skrev:
Fy fan…
Men många av dom milen är i tjänsten, så det går väl tillslut ut över kunderna. Så det är väl . Men annars är det svårt att hitta en dragbil som får dra 3500kg/ behöver i tjänsten,2000kg privat/ hästtransport. Ne ner till 10 kr litern så V8 får ut o rulla igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.