F fribygg skrev:
Är de kommersiellt lika gångbara i andra länder som Krugerrand om du behöver fly?
Ja det är ju guldvikten inte valören man går efter.
Jag tror ju att silverdollar är bra, mindre värde än en guldpeng..
Har några sånna och nån tacka
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
SEK är en nisch-valuta. Under Balkankrigen var det D-Mark det gällde. Nu Euro eller USD.
Ser man till landet som blir invaderat så verkar det snarare vara positivt för den inhemska valutan, som i detta fallet Ukrainska Hryvnia. Så Svensk Krona kanske kommer stå sig bra om Putin får för sig något.

Men visst, ska man schappa så är naturligtvis Euro eller USD att föredra då det är gångbart i dom flesta länderna.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja och det är ju flera led efter busschauffören som blir rånade, tex värdetransporten och värdedepån.
När hände det sist?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och vad kostar det för en näringsidkare att få betalt med kort? Eller Swish?
I "mitt" kassasystem kostar det 0,99% för kort, och för Swish 0,99 plus bankens avgift som oftast är på 2,50 per transaktion. Kontanter kostar inget för vår del, men det ska kontrollräknas dagligen och innebär en säkerhetsrisk, då de alltid måste ha en växelkassa i lokalen.
 
T TypRätt skrev:
Risken är väl att det slutar med att du behöver Rubel, den är o andra sidan billig nu. (o lär bli än billigare innan detta är slut)
Funkar de 8 rubel och 73 kopek som jag fick med mig från Leningrad 1988? :thinking:
 
C cpalm skrev:
Låt mig gissa att i en situation där betalningssystemet för parkeringsautomaterna havererar (pga strömavbrott eller vad det nu må vara) så kommer man att komma undan med att parkera gratis.
Det är inte för att kunna parkera i en krissituation man lägger cash på hög.
Nu var det inte krissituation, men jag har en färsk erfarenhet. Appen gick inte att betala i och automaten gick inte heller att betala i. Samma för flera andra som parkerade samtidigt.

Jag mailade Sthlm P (eller företaget de lagt ut supporten på) mest för att få alibi om jag skulle få böter. Fick svar dagen efter att jag måste betala i någon annan app om inte deras app fungerar :surprised:. Hur många appar ska man ladda ner innan det kan konstateras att det inte fungerar för att det är fel på kortbetalningen?

Jag skickade ett surt svar på det med ett antal motfrågor och har ännu inte fått det besvarat. Funderar på att skicka vidare till någon som jobbar på Sthlm stad och inte på företaget de outsourcat till.
 
P Pin skrev:
Nu var det inte krissituation, men jag har en färsk erfarenhet. Appen gick inte att betala i och automaten gick inte heller att betala i. Samma för flera andra som parkerade samtidigt.
Var det möjligtvis på förmiddagen den 23 februari? ;)
Skärmdump av driftinformationswebbsida med text om rapporterade driftstörningar den 23 februari kl 11:15.
(från vår supportwebb)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
I "mitt" kassasystem kostar det 0,99% för kort, och för Swish 0,99 plus bankens avgift som oftast är på 2,50 per transaktion. Kontanter kostar inget för vår del, men det ska kontrollräknas dagligen och innebär en säkerhetsrisk, då de alltid måste ha en växelkassa i lokalen.
Och vad kostar arbetstiden för den räkningen? Jämfört med dagliga omsättningen?
 
  • Gilla
Robertre
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Var det möjligtvis på förmiddagen den 23 februari? ;)
[bild]
(från vår supportwebb)
Nej tidig morgon 8 februari. Var det något problem med betalningar även då?
 
A ajn82 skrev:
Och vad kostar arbetstiden för den räkningen? Jämfört med dagliga omsättningen?
Det får våra kunder räkna ut själva :)
 
P Pin skrev:
Nej tidig morgon 8 februari. Var det något problem med betalningar även då?
Inget som syns i våra loggar, men vi tar bara med det som ger telefonkö i vår växel.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
För att måla upp krisen/kriget får du använda din egen fantasi.
Men argumenten för att ha en del kontanter hemma skulle kunna vara
* Utan kontanter kommer du inte kunna handla något om internet/infrastruktur för nätet är skadat.
* Utan kontanter kommer du behöva förlita dig på vad du kan byta till dig, för att ställa mat på bordet
* Din arbetsgivare kommer antagligen inte ställa om till en utbetalning av kontanter i händelse av kris eller krig
* Bankomaterna (om de fungerar) kommer antagligen vara tömda på den lilla reserv av kontanter som finns. Eftersom att @13th Marine och övriga kommer rusa dit när de inser värdet av kontanter 😉
* I händelse av kris eller krig så är det relativt naivt att förlita sig på att myndigheterna löser dina problem med vatten och matförsörjning
(Så se till att kunna köpa det, tex med kontanter)
* När drivmedlet är slut på mackarna så garanterar jag att bönderna inte står redo med en kortterminal. De kommer vilja ha kontanter.

Mina 2 cent och väldigt offtopic
@Skogspromenix fortsätter här istället.
Oh! Äntligen lite argument, tack!

Det vi ska ha med oss är att de rekommenderar 2000kr, dvs pengar för på sin höjd några veckor.
Det är den krisen jag försöker luska ut vilken det är.

Är vi utan internet längre än så så kommer vi har betydligt större problem.
Utan internet fungerar inte leveranskedjorna till butikerna, så de kommer tömmas på varor ganska omgående. Vet inte ens om kassasystemen fungerar utan internet idag.
Så det får vara ett ganska kort systemfel för att vi inte ska ha rejäla problem.

Vid en längre kris så tror jag någon samhällsomstörtande hänt, och då litar jag inte på kontanters värde, jag tror det kommer finnas mer kontanter än det finns varor tillgängliga, vilket gör att kontanters värde försvinner, då är det bättre med saker man kan byta.

Notera också att i länken @Höghus hade så var behovet av kontanter oförändrat i Ukraina, dvs bara för det blev krig så använde man inte mer kontanter. Det var till och med så att skribenten. klarade sig helt utan kontanter när denne var i Ukraina.

Men visst, jag följer ju resten av MSBs råd, har mat för flera veckor hemma, samt vatten på dunk.
Bilen tankar jag hemma.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
@Skogspromenix fortsätter här istället.
Oh! Äntligen lite argument, tack!

Det vi ska ha med oss är att de rekommenderar 2000kr, dvs pengar för på sin höjd några veckor.
Det är den krisen jag försöker luska ut vilken det är.

Är vi utan internet längre än så så kommer vi har betydligt större problem.
Utan internet fungerar inte leveranskedjorna till butikerna, så de kommer tömmas på varor ganska omgående. Vet inte ens om kassasystemen fungerar utan internet idag.
Så det får vara ett ganska kort systemfel för att vi inte ska ha rejäla problem.

Vid en längre kris så tror jag någon samhällsomstörtande hänt, och då litar jag inte på kontanters värde, jag tror det kommer finnas mer kontanter än det finns varor tillgängliga, vilket gör att kontanters värde försvinner, då är det bättre med saker man kan byta.

Notera också att i länken @Höghus hade så var behovet av kontanter oförändrat i Ukraina, dvs bara för det blev krig så använde man inte mer kontanter. Det var till och med så att skribenten. klarade sig helt utan kontanter när denne var i Ukraina.

Men visst, jag följer ju resten av MSBs råd, har mat för flera veckor hemma, samt vatten på dunk.
Bilen tankar jag hemma.
Nu har jag inte läst vad MSB skriver men jag har uppfattningen att dom menar en mindre kris. Som att tex det kommer en omfattande cyberattack som inte slår ut hela samhället men som gör det rejält svårt att använda digitala lösningar en kortare tid. Visserligen är butiker säkert dåligt förberedda för det här också men dom har ju möjlighet att skriva allt för hand.

Eller ett område drabbas av någon naturkatastrof som slår ut stor del av elnätet.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det vi ska ha med oss är att de rekommenderar 2000kr, dvs pengar för på sin höjd några veckor.
Det är den krisen jag försöker luska ut vilken det är.
Det handlar nog om att myndigheter och kommuner inbillar sig att de ska reda ut samtliga haverier inom ramen för en tvåveckorsperiod.
Vilket jag personligen tvivlar på.

Ungefär lika mycket som jag tvivlar på att vi kommer ha ett fungerande elnät. Det man ska ha med sig är att centrala funktioner såsom sjukhus, försvarsmakt, "civilförsvar" m.fl kommer vara prioriterade i händelse av elbrist.
För jag misstänker att du tankar som bil med el när du skriver på det sättet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.