D Daniel 109 skrev:
När du jämför glödlampor och LED lampor är verkningsgraden relevant efter som båda går på samma sorts energi. Dessutom ett energislag som kostar pengar.

När du jämför solkraft och vindkraft jämför du till att börja med två olika slags energi som är gratis. Dessutom är tillgången olika vid olika tillfällen. Det som är av intresse är hur mycket det kostar att samla in energin och när den är tillgänglig. Inte verkningsgraden.
om man inte har full koll på vad verkningsgrad är så är det inte så lätt.
Egentligen borde med ditt tankesätt solceller straffa ut sig själva. Gärna för mig
 
Jag har full koll på vad verkningsgrad är. Men du jämför äpplen och bananer. Sol är inte samma sak som vind. Båda är dessutom gratis.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har full koll på vad verkningsgrad är. Men du jämför äpplen och bananer. Sol är inte samma sak som vind. Båda är dessutom gratis.
båda tillvekar el. Det är en slående likhet. skillnaden kommer när man diskuterar hur.
men det är oväsentligt.
jämför bergvärme eller pellets. båda värmer ditt hus. men på olika sätt. kan jag inte jämföra dessa?
Ok. om du inte tycker man jämföra verkningsgrad, så .är det okej. Men du är ganska ensam i din övertygelse.
troligtvis beror det hela på kunskapsbrist eller helt enkelt inte vill förstå.
vet du varför det krävs så många solceller på ditt tak?
Det är för att verkningsgraden. är så pass låg.
har du aldrig funderat på varför du får så lite energi för så mycket yta?
 
Så då är bergvärmen kass med sin verkningsgrad på 50% medan pellets på 80% är bra? Eller ska det vara direktel med 100% verkningsgrad?

Det är meningslöst att jämföra verkningsgrader när det är helt olika saker. Vet du vad exergi är?

Det intressanta för mig är vad solpanelerna kostar per W inte vilken verkningsgrad de har.
Om jag har ett solbelyst tak så kvittar det liksom att vind eller vattenkraft har högre verkningsgrad, det är ju ljus jag har.
 
Verkningsgraden för ett kärnkraftverk är inte särskilt bra heller, runt 30-40 %. Men de producerar 1000 MW/10 ha dvs 10 kW/m2, är då alltså verkningsgraden en lämplig jämförelse mellan sol och kärnkraft? Om verkningsgraden för solceller dubblas till 40 %, då kan de producera lika mycket som ett kärnkraftverk?

edit: Och daniel är definitivt inte ensam om sin uppfattning att verkningsgrad inte är ett bra mått för att jämföra olika saker, men alla väljer inte att ta alla strider...
 
D Daniel 109 skrev:
Så då är bergvärmen kass med sin verkningsgrad på 50% medan pellets på 80% är bra? Eller ska det vara direktel med 100% verkningsgrad?

Det är meningslöst att jämföra verkningsgrader när det är helt olika saker. Vet du vad exergi är?

Det intressanta för mig är vad solpanelerna kostar per W inte vilken verkningsgrad de har.
Om jag har ett solbelyst tak så kvittar det liksom att vind eller vattenkraft har högre verkningsgrad, det är ju ljus jag har.
Okej jag förstår hur du tänker. Det fungerar så länge du tänker åt dig själv. värmeanläggningen vad man väljer? El är smidigast. Men absolut dyraste alternativet. så om du inte har problemet med vad du ska göra av alla dina pengar så är det ett alternativ. Jag hade valt bergvärme. vill inte elda för att få värme. men det går att jämföra alla tre. även om det är 3 olika saker.


Det hade troligen varit bättre och haft ett vindkraftverk i trädgården. Men jag tror att vi på samma nivå. att hellre solceller på taket än ett vindkraftverk. även om man förlorar pengar på solen jämfört med vinden.
Jag misstänker att grannarna blir glada...
 
Visst kan man jämföra uppvärmningsalternativen. Men verkningsgrad är ett fruktansvärt dåligt mått. Vilket är uppenbart när du väljer det alternativ som har lägst verkningsgrad.

Jag tror att det är någon annan som inte förstår här.
 
18.58 (20.54 i sek enl valuta.se) för diesel, på skylten, vid en mack i Elverum, 19,48 för 95
Priset i nok

28.07 på obemannad okq8 mack idag
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej jag förstår hur du tänker...

Det hade troligen varit bättre och haft ett vindkraftverk i trädgården. Men jag tror att vi på samma nivå.....
Jag tror ni är på helt olika nivå. Daniel förstår fysik. Och du tror du förstår.
Men längre än så kommer vi inte i denna tråden ;)
 
Ni får den politik ni röstat fram.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ni får den politik ni röstat fram.
skyll inte på mig... jag röstade nej...
 
A Alexn72 skrev:
Jag tror ni är på helt olika nivå. Daniel förstår fysik. Och du tror du förstår.
Men längre än så kommer vi inte i denna tråden ;)
vad har de med saken att göra? Det är många som gör.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst kan man jämföra uppvärmningsalternativen. Men verkningsgrad är ett fruktansvärt dåligt mått. Vilket är uppenbart när du väljer det alternativ som har lägst verkningsgrad.

Jag tror att det är någon annan som inte förstår här.
tja... det intressanta är att jag fick dig att acceptera tre olika sätt att värma huset.
det är helt olika tekniker.
men du kunde inte jämföra solceller och vindkraft.... De är 2 olika sätt att producera el.
de verkar som att du är väldigt ensam om att inte kunna jämföra dessa två. åtminstone inte använda det allmänna verkningsgrad.


verkningsgrad är ett bra sätt..sen kommer det till ekonomin det är nästa steg.
 
Jo, man kan definitivt jämföra solkraft och vindkraft. Men att jämföra verkningsgraden är meningslöst. Du höll ju med om att direktel inte är bra fast den har överlägsen verkningsgrad. Verkningsgraden är ett dåligt sätt att avgöra vad som är bäst när man jämför helt olika energikällor. Jämför du olika varianter på samma energikälla är det relevant, om energikällan är begränsad.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, man kan definitivt jämföra solkraft och vindkraft. Men att jämföra verkningsgraden är meningslöst. Du höll ju med om att direktel inte är bra fast den har överlägsen verkningsgrad. Verkningsgraden är ett dåligt sätt att avgöra vad som är bäst när man jämför helt olika energikällor. Jämför du olika varianter på samma energikälla är det relevant, om energikällan är begränsad.
verkningsgrad är ändå väldigt intressant.
självklart kan det finnas en ekonomisk aspekt.
men du vägrar förstå och försöker hitta på egna regler så jag ger upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.