R Rolle85 skrev:
28kr/liter för diesel idag men kör ni vidare med era dieselmotorer, dessa bilar kommer garanterat gå upp i värde =)
*not*
Fick erbjudande på min idag igen. Polacken höjde motsvarande de jag fått av en svensk. Fanemaj vad den är eftertraktad.

Fattar du inte hur populärt dieselbilar är speciellt i polen? helt galet :)

Har fortfarande diesel kvar i dunkar så klarar mig ett par veckor till ;) Kanske kanske inte släpper de gränsen på mackarna i grannlandet lite söder om oss.

Men jag sparar dieseln. Jag vill kunna köra oavbrutet på semestern. Ska även till dalarna i augusti ca 60 mil enkel resa, ett stopp på en kvart funkar inte för elbilen så lille dieselmotorn ska få jobba.
 
Tror inte de flesta svenskar kan åka till Polen för att tanka varje gång…känns lite osmidigt eller?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Tror inte de flesta svenskar kan åka till Polen för att tanka varje gång…känns lite osmidigt eller?
Nä de är väl dumt, den får ju komma till mig?

Känns dumt att du sitter och småler åt eländet, kan inte vara lätt att vara skadeglad åt alla människor som får vända på kronorna nu.
 
Jag har dragit in på allt som går, reser inte, unnar oss inget. Allt går åt till el, bensin och mat i princip..
Elbilen är enda sättet för att ha råd att transportera oss i familjen.
 
R Rolle85 skrev:
Jag har dragit in på allt som går, reser inte, unnar oss inget. Allt går åt till el, bensin och mat i princip..
Elbilen är enda sättet för att ha råd att transportera oss i familjen.

Pensionär?
 
36 år och höginkomsttagare.
 
R Rolle85 skrev:
36 år och höginkomsttagare.
Många ungar då förstår jag om allt går till el bensin och mat. Jag tillhör knappt medel och har massvis med pengar över trots dieseln.

Aja, det är ett annat ämne.
 
Tre ungar o fru
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja så kan det bli.
Själv menade jag mest att värdeminskningen torde bli något i häraden liknande vad vi haft förut. Dvs inte att elbilar på något magiskt sätt nästan klarar sig från värdeminskning, och inte heller att de kommer bli värdelösa efter ett år. Min tro är att det blir ungefär samma som för ICE traditionellt, men kanske ±10% eller ±20%.


Det finns några saker vi måste inse.
1. Elbilen har väl numera visat sig rent tekniskt fungera. Den löser inte riktigt alla behov som folk har skaffat sig med ICE-bilar, men om bara laddinfrastrukturen löser sig bra så kommer det vara rätt få som inte klarar sig med elbil. Det kommer komma fler kombis, fler som kan ha en hygglig dragkrok, det kommer komma i alla möjliga batteristorlekar och andra innovationer.
Men trots allt kommer det myycket länge finnas folk som inte alls kan byta till EV på något vettigt vis. De kommer behöva ändra hur de lever sina liv eller driver sitt företag, eller så fortsätta med ICE eller någon motsvarande teknologi, eller så småningom ändra sig. Vi har gått genom sådana smärtsamma förändringar förut, t.ex. övergången från häst till ICE, eller övergången från bensin till gengas.

2. Risken för att statsmakten dödar elbilen. Den ska inte underskattas, jag har sett hur det drabbat "motorgas", "etanol" och nu är väl "biogas" på stupstocken.
Jag räknar väl med en framtida vägtrafikskatt eller liknande. Jag hoppas först och främst att den inte kommer, men annars att den åtminstone blir vettigt låg. Detta är det scenario jag är mest orolig över. Men samtidigt tänker jag att många riksdagspolitiker har nog en elbil, vilket jag tänker minskar risken lite för att man slår alltför hårt på elbilen.

3. Problemet med batterier. Jag är inte 100% säker på läget för alla mineraler vi behöver. Litium är enligt wikipedia det 35'e vanligaste ämnet i jordskorpan. Men det verkar ändå inte finnas alltför ordentliga fyndigheter för att batteriutrusta alla världens bilar.
Jag har inte fördjupat mig här än, men har börjat oroa mig lite.



Såå, ja jag finner några procent hit eller dit i värdeminskning någorlunda ointressant jämfört med de lite större frågorna kring elbilarna.
Själv var jag en entusiast i tanken över vätgas i bilar för ett antal år sedan. Men en massa år utan att det verkar gå framåt i utvecklingen får mig att tvivla en del. Men jag har inte helt avskrivit konceptet, vi får se vad som händer.
Min elbil blir plötsligt kanske nästan värdelös, ifall ett stort genombrott på vätgassidan plötsligt sker. :cool:
Det finns gott om Litium att gräva upp i Finland, Sverige och England har man hittat stora fyndigheter. Det gäller bara att få tillstånd att etablera gruvan och köra igång.
 
  • Gilla
MRLINDELL
  • Laddar…
Dragvikten är viktig, minst 2000kg o där går dom flesta elbilar bet tyvärr
 
Fairlane Fairlane skrev:
Gäller inte det ICE-bilarna också?
Jag tänker att när batterierna blir bättre så fler kan nyttja elbil så borde efterfrågan på ICE-bilar sjunka också?
Trots diskussionerna här i tråden verkar tro så är jag inte så övertygad om att det är räckvidden som är främsta anledningen till att folk inte köper elbil, jag är övertygad om att för de allra flesta är det inköpspriset som är den stora stoppklotsen. Genomsnittsålder på en svensk bil är väl runt 10 år, och det är knappast räckvidden som gör att folk inte köper sprillans nya ICE-bilar.

Visst inverkar räckvidden lite grann, men om folk står och väljer mellan en ICE-bil med 70 mils räckvidd för 150 000 och en elbil med 70 mils räckvidd för 300 000 så är det nog få som väljer elbilen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
1. Elbilen har väl numera visat sig rent tekniskt fungera.
Ja, det visades väl redan för 100 år sen?
 
N Nerre skrev:
Trots diskussionerna här i tråden verkar tro så är jag inte så övertygad om att det är räckvidden som är främsta anledningen till att folk inte köper elbil, jag är övertygad om att för de allra flesta är det inköpspriset som är den stora stoppklotsen. Genomsnittsålder på en svensk bil är väl runt 10 år, och det är knappast räckvidden som gör att folk inte köper sprillans nya ICE-bilar.

Visst inverkar räckvidden lite grann, men om folk står och väljer mellan en ICE-bil med 70 mils räckvidd för 150 000 och en elbil med 70 mils räckvidd för 300 000 så är det nog få som väljer elbilen.
Inte så säker på att det skiljer så mycket mellan folks val faktiskt….speciellt inte efter prishöjningar på drivmedel…
 
N Nerre skrev:
Trots diskussionerna här i tråden verkar tro så är jag inte så övertygad om att det är räckvidden som är främsta anledningen till att folk inte köper elbil, jag är övertygad om att för de allra flesta är det inköpspriset som är den stora stoppklotsen. Genomsnittsålder på en svensk bil är väl runt 10 år, och det är knappast räckvidden som gör att folk inte köper sprillans nya ICE-bilar.

Visst inverkar räckvidden lite grann, men om folk står och väljer mellan en ICE-bil med 70 mils räckvidd för 150 000 och en elbil med 70 mils räckvidd för 300 000 så är det nog få som väljer elbilen.
Hade dieseln varit i normalt pris. Så hade jag siktat på en diesel igen, max 1 år gammal med inte mindre än 110 mils räckvidd som min har idag.

Hade inte leasing funnits så att man slipper risken så hade jag bara bytt upp mig med en 6-7år gammal bil istället, självklart bensin eller diesel.
Nu blev det ju leasing och dieseln får vara kvar för långturer och släp. Och såklart ifall jag närmar mig maxmilen.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Trots diskussionerna här i tråden verkar tro så är jag inte så övertygad om att det är räckvidden som är främsta anledningen till att folk inte köper elbil, jag är övertygad om att för de allra flesta är det inköpspriset som är den stora stoppklotsen. Genomsnittsålder på en svensk bil är väl runt 10 år, och det är knappast räckvidden som gör att folk inte köper sprillans nya ICE-bilar.

Visst inverkar räckvidden lite grann, men om folk står och väljer mellan en ICE-bil med 70 mils räckvidd för 150 000 och en elbil med 70 mils räckvidd för 300 000 så är det nog få som väljer elbilen.
Kanske är det så, kanske mindre kanske med dagens bränslepriser. Vi får se. Det är ju inget som säger att ny batteriteknik kommer plötsligt, det kan ske successivt. På samma sätt vet vi inte när det kommer, vi får se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.