När jag surfade runt på nätet för en tid sedan hittade jag ett företag som tillverkade väggelement med reglar och cellplast. Elementen var inte större än att man kunde resa dem själv manuellt! Korkad som jag är glömde jag att bokmärka sidan, och nu kan jag inte hitta den igen!!! Nån som känner igen den här beskrivningen och vet vad företaget heter?

Per
 
Kan det ha varit den här:

Svenska
 
Snailman
Är det inte ganska så lättantändligt.... Läste om någon som skulle grilla och brände ner sitt nya hus...
 
Snailman skrev:
Är det inte ganska så lättantändligt.... Läste om någon som skulle grilla och brände ner sitt nya hus...
Det borde i så fall ha varit i byggskedet. När det är klart är ju frigoliten klädd med brandskyddande material på båda sidor.
 
Mikael_L
Kalarne skrev:
Ännu ett alternativ:
bygga nytt
Rena legot
Det där Besta-systemet använde min kompis som byggde utanför Umeå.
Några glada kompisar kom och hjälpte till att bygga lego. Bara ställa dit klossen, tre skruv med skruvdragaren, och så nästa kloss. :) Dom började vid lunch och på dryga dygnet hade dom byggt upp till hammarbandet (dom måste väl sovit nåt också). Sen var det bara att göra gavelspetsarna och börja få dit taket. Givetvis gick det långsammare ju högre huset blev. :)

Sen reglade han ändå upp en 95mm stomme innanför för eldragning och så + extra isolering. Det enda jag fann lite underligt var att dom satt plast även innanför denna 95mm regelstomme :confused: . För mig kändes som att stänga in regelvirke mellan två diffusionstäta skikt, cellplasten och byggplasten! Då jag ifrågasatte det så fick jag veta att det var så som Besta anger att man ska göra. Men cellplasten är kanske inte helt difftät, men lite farligt känns det som.:(

Det kostar mer än konventionell stomme, men det är en del värde i att det går snabbt att resa den, framförallt om man betalar för arbetskraften.

(jag raderade ansiktena på en bild, vet inte om dom gillar att figurera på internet, den andra bilden var så suddig ändå)
 
  • besta_andre_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • besta_andre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
För mig kändes som att stänga in regelvirke mellan två diffusionstäta skikt, cellplasten och byggplasten! Då jag ifrågasatte det så fick jag veta att det var så som Besta anger att man ska göra. Men cellplasten är kanske inte helt difftät, men lite farligt känns det som.
Det finns ju en väldig massa olika sorters cellplast, jag har för mig att det finns diffusionstäta varianter också. Men den "vanliga" är inte tätare än trä.
 
  • namnlös2.JPG
Mikael_L
Ja det var ju bra det, för min väns hus, då kan det antagligen torka upp utåt.
Det är nog helt vanlig EPS-cellplast i Besta-blocken.
 
Tack för alla vänliga svar i denna tråd :)
Det var Foam system som jag inte kunde hita tillbaka till, men nu har jag ju flera andra intressanta system att bekanta mig med! Är personligen inte speciellt rädd för att "bygga in fukt" om man använder cellplast. Enda problemet jag hört talas om är cellplast monterad på fuktig lättbetong.

Per
 
Är det bara jag som tycker att det där Foamsystem verkar helt otroligt billigt? Eller är det nåt jag glömmer?
Skulle man klara sig med dom väggblocken och 45 isolering på insidan?
 
Zedo skrev:
Är det bara jag som tycker att det där Foamsystem verkar helt otroligt billigt? Eller är det nåt jag glömmer?
Skulle man klara sig med dom väggblocken och 45 isolering på insidan?
Jag kan bara hitta pris på byggsatserna ex. "Villa Orust 132kvm 286 250:- inkl. moms". Vad jag förstår tillkommer grund och taktäckningsmaterial. Tror att det är rätt billigt, men har lite svårt att relatera det till priset på ett färdigt hus! Med dom väggblocken och 45 mm extra isolering på insidan skulle du ha ett mycket välisolerat hus! U-värde ungefär 0,16.

Per
 
Mikael_L skrev:
Sen reglade han ändå upp en 95mm stomme innanför för eldragning och så + extra isolering. Det enda jag fann lite underligt var att dom satt plast även innanför denna 95mm regelstomme :confused: . För mig kändes som att stänga in regelvirke mellan två diffusionstäta skikt, cellplasten och byggplasten! Då jag ifrågasatte det så fick jag veta att det var så som Besta anger att man ska göra. Men cellplasten är kanske inte helt difftät, men lite farligt känns det som.:(
Jag bygger själv med BESTA och plastfolien ingår inte i BESTAs konstruktion det måste vara något din kompis hittat på själv det står till och med på bestas hemsida under frågor och svar att plastfolien inte behövs.

/Patrik
 
Mikael_L
Ja se där...
Jag får klämma honom lite om det då... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.