Maskintok skrev:
Ja visst..
Men de som kör virke eller maskintrailer vet aldrig vart de ska innan de fått ordern..
Undrar hur många procent av lastbilsparken som jobbar med det...
 
A
A Alexn72 skrev:
Undrar hur många procent av lastbilsparken som jobbar med det...
Hmm.
Ja det är inte bara det..
Men långfärda transporter stannar inte, de byter chaufförer och kör vidare.. det finns inte mycket tid för annat..
 
Batteri lastbilar kommer nog bara vara styckegodsbilar, iaf till att börja med.
Möjligen om man kan få till att man byter hela batteripacket mot ett nyladdat, då kanske det funkar för timmeråkare...
När jag tog C-kort så frågade jag om automat till lastbil, hade börjat komma till buss, men nej nej det kommer aldrig att komma det funkar inte osv var svaren jag fick av gamla rävar så man vet aldrig...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det kommer definitivt. Tillsammans med databaser över vägars lutning mm så att lastbilen hela tiden kan optimera hastighet och växel efter vägen. Det kommer att kunna spara en liten gnutta bränsle.
 
  • Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Dessutom så blir det logiskt att köra autonoma lastbilar på natten i tåg med 30cm mellan 10lastbilar.
"Sammankopplade trådlöst"
Sen på dagen så lastas de av och laddas
 
Redigerat:
skoge skoge skrev:
Vem fan köper oxfilé från Brasilien?
Brassarna?
 
galento
galento galento skrev:
En bekant tankade grön diesel i Norge för 16.20 den 27 februari. De har en app i mobilen
som heter drivstoffappen för att kolla priserna i Norge. Men det var inte så längesen man
hörde personer som jobbar i Norge tanka "vanlig diesel" för mellan 14-15 kr /l. Får se om man
kan få några mer aktuella siffror.
Hörde en som var i Norge och tankade "vanlig mackdiesel" idag och de tog 21,70 på det stället.
 
A Alexn72 skrev:
Vissa skulle kanske säga att jag bor i Danmark men jag bor i Skåne.
Har kört elbil sen 2005, haft solceller sen 2016.

Vad exakt är det som är på experimentstadiet med ellastbilar?
Nog för att de inte är vanliga men , batterierna är inget nytt, elmotorer är inte nya, kraftelektronik, laddning.
Laddning över 50kw är iförsig lite nytt men ändå inte.

När du ändå är igång så berätta gärna vad verkningsgraden har för relevans mellan vind och sol.
det som är nytt är eldrivna lastbilar.
Det dröjer innan det blir verklighet i någon större skala.

vet du vad verkningsgrad betyder?
Jag antar att du inte vet.
Men jag orkar inte förklara för dig.
men du vill ha en så hög verkningsgrad som möjligt. jy högre verkningsgrad desto mer energi producerar man. eftersom man måate ha fler solceller eftersom dessa kräver mycket mer för att producera samma mängd som vinkraften gör. om man ska jämföra så är verkningsgraden väldigt intressant.
om verkningsgraden varit bättre på solceller hade man inte behövt lika många på taket.
 
Det fullständigt meningslöst att jämföra verkningsgrad mellan två helt olika produktionsmetoder. I allmänhet är det inte en intressant siffra ens om du jämför solceller eller vindkraftverk mot varandra. Det intressanta är energi per krona. Men som och vindkraft har helt olika egenskaper. Men skillnaden i verkningsgrad är inte av intresse.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
det som är nytt är eldrivna lastbilar.
Det dröjer innan det blir verklighet i någon större skala.

vet du vad verkningsgrad betyder?
Jag antar att du inte vet.
Men jag orkar inte förklara för dig.
men du vill ha en så hög verkningsgrad som möjligt. jy högre verkningsgrad desto mer energi producerar man. eftersom man måate ha fler solceller eftersom dessa kräver mycket mer för att producera samma mängd som vinkraften gör. om man ska jämföra så är verkningsgraden väldigt intressant.
om verkningsgraden varit bättre på solceller hade man inte behövt lika många på taket.
Då är vi iallafall överens om att fossilmotorn har gjort sitt med tanke på att den har dålig verkningsgrad;)
 
A Alexn72 skrev:
Då är vi iallafall överens om att fossilmotorn har gjort sitt med tanke på att den har dålig verkningsgrad;)
Det kan vi vara överens om. elbilens verkningsgrad ligger mellan tror det var 80-90%. Dieselbilar har runt 40%. Bensin ännu lägre.
förbrännings motorn kommer vara kvar ett tag till. hur länge beror på många aspekter.
 
Men om du kör den på energi från solen blir det ju inte mer än 17% verkningsgrad eller så. Då är ju bensinmotorn helt plötsligt bra.

Det är inte vettigt att titta på verkningsgrad när det handlar om helt olika energislag.
 
  • Haha
Alexn72
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det fullständigt meningslöst att jämföra verkningsgrad mellan två helt olika produktionsmetoder. I allmänhet är det inte en intressant siffra ens om du jämför solceller eller vindkraftverk mot varandra. Det intressanta är energi per krona. Men som och vindkraft har helt olika egenskaper. Men skillnaden i verkningsgrad är inte av intresse.
verkningsgrad är av högsta intresse för att jämföra olika saker. Det visar att det krävs mycket mer solceller för att närma sig vinkraften. verkningsgrad är något man räknar med när man funderar på olika energikällor, eller motorer. eller lampor. Verkningsgraden är densamma oavsett valutans värde.
Pratar man om energi tillverkning, solceller eller vindkraft som exempel så blir skillnaden i verkningsgrad påtaglig. om verkningsgraden. är 20% på solceller och 40% på vindkraft. så krävs det förenklat sett dubbelt så många solceller för att producera samma mängd energi. Det är något som kan påverka priset.
ta glödlampan, verkningsgrad på 2-3% verkningsgrad och led ligger runt 15%.
solceller kommer nog stanna på hustaken.
vindkraft tar mycket mindre plats. jag tror de flesta föredrar en vindkraftspark, före en solcellsanläggning.
solcellerna behöver så mycket större yta. dessutom är allt inhägnat.
Det går absolut att jämföra.vindkraft och solceller.
olika teknik men ändå samma sak.

men varför är verkningsgraden ointressant?
 
När du jämför glödlampor och LED lampor är verkningsgraden relevant efter som båda går på samma sorts energi. Dessutom ett energislag som kostar pengar.

När du jämför solkraft och vindkraft jämför du till att börja med två olika slags energi som är gratis. Dessutom är tillgången olika vid olika tillfällen. Det som är av intresse är hur mycket det kostar att samla in energin och när den är tillgänglig. Inte verkningsgraden.
 
D Daniel 109 skrev:
Men om du kör den på energi från solen blir det ju inte mer än 17% verkningsgrad eller så. Då är ju bensinmotorn helt plötsligt bra.

Det är inte vettigt att titta på verkningsgrad när det handlar om helt olika energislag.
Ja?
Normalt brukar man inte jämföra äpplen med päron. Det har jag inte gjort.

vindkraft producerar energi.
solkraft producerar energi.

värme..
bergvärme producerar värme
luft vatten producerar värme.
el producerar värme.
3 olika tekniker alla olika men ändå lika.
och jämförs med varandra hela tiden.

Det är bara ett att visa att man jämför olika tekniker.
Men det är ingen jämförelse
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.