Godkväll forumet!


Har införskaffat en "turbo cyklon" från alibaba och tänkte givetvis börja använda den så snart det går. Har dock en fundering och det gäller val av behållare.

Vad rekommenderar ni?
Vill inte att den ska vara jätteliten så att man behöver tömma hela tiden, samtidigt ska det vara smidigt när den väl ska tömmas.

Tack på förhand
 
S Sandwich11 skrev:
Godkväll forumet!


Har införskaffat en "turbo cyklon" från alibaba och tänkte givetvis börja använda den så snart det går. Har dock en fundering och det gäller val av behållare.

Vad rekommenderar ni?
Vill inte att den ska vara jätteliten så att man behöver tömma hela tiden, samtidigt ska det vara smidigt när den väl ska tömmas.

Tack på förhand
Jag har en låda byggd av plywood.
Då kan man lätt bygga till en storlek som passar en.
 
Jag vet inte vad en turbocyklon är.

Min cyklon som är byggd efter Bill Pentz ritningar och antagligen är en hel del större tömmer spånet i 200 liters plåtfat med löstagbart lock. Faten har innehållit äppeljuicekoncentrat. Ett lock med hål i sitter fast under cyklonen och så byter man snabbt och enkelt tunna under det.
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
S Sandwich11 skrev:
Godkväll forumet!


Har införskaffat en "turbo cyklon" från alibaba och tänkte givetvis börja använda den så snart det går. Har dock en fundering och det gäller val av behållare.

Vad rekommenderar ni?
Vill inte att den ska vara jätteliten så att man behöver tömma hela tiden, samtidigt ska det vara smidigt när den väl ska tömmas.

Tack på förhand
Inte cyklon B hoppas jag
 
Frustrator Frustrator skrev:
Jag har en låda byggd av plywood.
Då kan man lätt bygga till en storlek som passar en.

Det låter inte så dumt. Hur har du löst möjlighet för tömning? Lucka i botten eller toppen? Hur har du tätar runt luckan?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte cyklon B hoppas jag
Haha nädå, ingen cyklon b kan jag lova :crysmile:
 
Så här ser min lösning ut. Tycker att det är en ganska bra storlek. Osb är inte lufttätt, så jag har lagt på två lager trälim på insidan (hade ingen lack hemma) så har du plywood är det ett bättre material. Det måste vara lufttätt, så glöm inte heller tätning mot locket, det gör stor skillnad för funktionen.
En träkonstruktion med OSB-skivor och låsklaff, täckt i trälim för lufttäthet, används i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OSB-låda med pålagt trälim på insidan och tillslutningsdetalj på locket för lufttäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
S Sandwich11 skrev:
Det låter inte så dumt. Hur har du löst möjlighet för tömning? Lucka i botten eller toppen? Hur har du tätar runt luckan?
Lucka upptill, bara lagt locket ovanpå och tätat med en fönsterlist. Inga spännen eller något..
 
  • Gilla
Sandwich11
  • Laddar…
Hur skulle det vara med 20 liters målfärgsämbar av plåt till en sådär liten cyklon?
Alternativt en av de där föravskiljarpytsarna som folk köper för att suga aska med och som inte fungerar ordentligt och därför ligger i alla skrotinsamlingar?
 
H heimlaga skrev:
Hur skulle det vara med 20 liters målfärgsämbar av plåt till en sådär liten cyklon?
Alternativt en av de där föravskiljarpytsarna som folk köper för att suga aska med och som inte fungerar ordentligt och därför ligger i alla skrotinsamlingar?
En fyrkantig låda utnyttjar utrymmet effektivare tänker jag. Min var större från början men nu nerkapad till ca 50cm höjd, 40*40cm i fyrkant.
Lådan blir då relativt lätthanterlig och rymmer ca 80liter.
 
C capture skrev:
Jag kör två [länk] i varandra med ett lock ovanpå. Den undre sitter fast i spännband på grovdammsugaren. Då kan jag dra runt det hyfsat enkelt, man ser hur mycket som är i samt lätt att tömma.
Hej!

Vad är anledningen till att du har två i varandra? Att det ska bli stadigare?

Mvh Mackk
 
M Mackk skrev:
Hej!

Vad är anledningen till att du har två i varandra? Att det ska bli stadigare?

Mvh Mackk
Ja, blir sugpassning så antingen imploderar ingen eller båda. Dessutom är det trevligt att bara kunna lyfta upp hinken med spån i medan den andra kan sitta kvar.
 
  • Gilla
Mackk
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Jag blev precis klar med min installation, jag körde med överblivet spirorör (160mm i diameter). För att tömma hänger jag en säck under och öppnar en engensnickard blastgate i botten av röret. Rören blev lite avgasrör från Biltema.2 tum gick fint att trycka in i zyklonen om man värmde den lite först.
 
  • Nyinstallerad verkstadsdammsugare med spirorör och anpassat avgasrör från Biltema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
KimHedstrand och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.