Hej.

Vi håller på att renovera ett hus och skulle vilja ha lite hjälp med planlösning på badrummet. Bifogar två olika bilder hur man skulle kunna lösa det.
Tar tacksamt emot alla kommentarer!
 
  • badrum1.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum2.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild nr 2 - vänd på badkaret så man sliper ligga med huvud vid toan eller flytta toan till motsatt vägg. Passage mellan duschkabin och handvask verkar smal ... men det kanske löser sej om toan flyttas?
Smart med inbyggd garderob men ... skall det också fuktspärras i skåpet eller vad säger försäkringen ?
gaia
 
i alternativ två skulle jag sätta både toa och handfat på den övre väggen. Helst vill jag byta plats på dem också så att det blir kabin, toa, handfat och badkar. Blir enklare rördragning med allt på en vägg och framkomligheten blir bättre. Handukshängaren (som jag tror att det är) får då gott om plats på den nedre väggen
 
mats_o skrev:
i alternativ två skulle jag sätta både toa och handfat på den övre väggen. Helst vill jag byta plats på dem också så att det blir kabin, toa, handfat och badkar. Blir enklare rördragning med allt på en vägg och framkomligheten blir bättre. Handukshängaren (som jag tror att det är) får då gott om plats på den nedre väggen
Du tänker nåt sånt här? (Se bild)
Vi var först inne på det men var rädda att det inte skulle få plats på en vägg men det ser det ju faktiskt ut att göra... Härligt med lite mer öppen golvyta o inte så trångt. ;-)

Hur har andra löst det som har både dusch o badkar i samma badrum? Ladda gärna upp lite bilder så man kan se lite olika lösningar! :)
 
  • badrum3.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp det var något sånt jag tänkte mig. Det är den stilen man brukade bygga med på 60 och 70 talen. I ett långsmalt utrymme så är det en effektiv design
 
Hemmakatten
Nja. Jag skulle vilja ha toa och handfat närmare dörren. När man kommer hem så går man ju o tvättar händerna och för övrigt ganska många gånger per dag när man är kladdig. Då vill man ha nära till handfatet. man vill inte heller trampa omkring i blött vatten på golvet från duschkabinen. Toan vill jag också ha nära dörren. Inte heller där vill jag gå i blött vatten på golvet.

Varför inte ha (från dörren sett) toa, handfat, dusch och badkar. Bra att handfatet är så nära toan att man når vattnet när man sitter på toan. Dusch o badkar längst in med allt vattenkladd. Badkaret bredvid toan har naturligtvis fotänden bredvid duschkabinen. då är det också lätt att både från dusch o badkar nå handukarna.
 
Min tanke med att låta duschen stå där den står var att undvika en "mur" närmast badkaret. Det känns lite massivt med en vägg som kommer att sticka ut en 90-100 cm precis brevid karet
 
Nej, ingen duschkabin mitt på en vägg - ser klumpigt ut i små utrymmen och skärmar ljuset från fönster.
mats_o förslag är ideelt för detta rum, tycker jag. Ett till två steg mer till vasken gör kanske inte så stor skillnad och man sliper trånga passage och kan torka ryggen utan att slå armbågar i inredningen ;).
Fritt i minst 25-30 cm från toaringens kantsida är en fullt tillräcklig avstånd från en vägg ( duschvägg).
gaia

gaia
 
Jag skulle köra på alternativ ett, fast byta plats på handdukstorken(?) och handfatet.
 
ThomasLindgren skrev:
Jag skulle köra på alternativ ett, fast byta plats på handdukstorken(?) och handfatet.
Blir det inte lite svårt att komma in i duschen då?
Sen håller jag med Hemmakatten med att ha wc och tvättställ nära.

Bifrogar ett FJÄRDE förslag! =P
 
  • badrum4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Ja, jättebra förslag. Detta känns rätt! Dessutomn är nu handdukarna åtkomliga både från handfat, dusch o badkar.
 
marfre: Menade då utan någon vägg där. Ser mer öppnare ut jämfört med ditt fjärde förslag som verkar lite trångt att ta sig fram till dusch och badkar samt att det bara är halva badkaret man kan kliva i typ.
 
A
Går det inte att sno lite utrymme från förrådet?
 
Tack för era inlägg men vi känner oss fortfarande inte riktigt nöjda. Tittade i "Allt i Hemmet" (juni 2007, sida 58 för er som har tidningen) och fick en ny idé till lösning. För att slippa blött på golvet precis innanför dörren kanske man kunde placerat duschen längst in och badkaret mot duschen och på motsatt sida wc och tvättstället. Bredden på badrummet är 2m. Funkar detta; det blir inte för smal?
 
  • 070625.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
marfre skrev:
Du tänker nåt sånt här? (Se bild)
:)
Jag tycker detta är det bästa förslaget. Vi torkar ändå alltid upp på golvet efter att vi badat eller duschat eftersom vi inte vill att någon ska halka, vilket risken är oavsett var man har placerat dusch och bad. Dessutom blir det mindre fukt i rummet om man torkar upp efter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.