A
P paralun skrev:
Njau... lyssnade på Göran Greider nu på morgonen, SVT och hans argumentation var klart klok. (inte för att jag håller med honom politiskt men i sakfrågan)
Vad är det för mening att rusta ett försvar när omgivningen har kärnvapen?
Men en komplicerad fråga.
Sen jovisst vimlar det av "charmtroll" i världen! ;) (egentligen bara en fråga hur "blåögda vi är)
Varför då ens ha rättigheter, polisen har ju vapen och batong?

Det är inte något krig förutom usas bombningar av japan som avslutats med eller av kärnvapen...

alla konflikter har avslutats av soldater...
Greider är en vänstertomte som har spelat sin roll dåligt... Han vill mer höra hemma i Sovjet än i väst.
 
Maskintok skrev:
Varför då ens ha rättigheter, polisen har ju vapen och batong?

Det är inte något krig förutom usas bombningar av japan som avslutats med eller av kärnvapen...

alla konflikter har avslutats av soldater...
Greider är en vänstertomte som har spelat sin roll dåligt... Han vill mer höra hemma i Sovjet än i väst.
Njau, jag kan lyssna på vänstertomtar i sakfrågor om de är kloka som Greider.

Vi backar ju tillbaka klockan till till "kalla krigets" dagar och de säkerhetspolitiska doktriner som då gällde, dvs att undvika att någon tryckte på knappen.

Sen kunde Tyskland lagt sina pengar på energi istället....nya fina kkv ;)och att ta fram nya energikällor.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Njau, jag kan lyssna på vänstertomtar i sakfrågor om de är kloka som Greider.

Vi backar ju tillbaka klockan till till "kalla krigets" dagar och de säkerhetspolitiska doktriner som då gällde, dvs att undvika att någon tryckte på knappen.

Sen kunde Tyskland lagt sina pengar på energi istället....nya fina kkv ;)och att ta fram nya energikällor.
många år sedan jag slutade lyssna på Greider.

Tyskland och andra länder skulle ha byggt ut rejält.. samt att kablar och köp från andra länder vad det gäller energi kräver med än att naivt tro på att en marknad löser allt.
 
Magnus E K
B b8q skrev:
Håll i er… vilken dag som helst spränger vi 10-kronorsvallen!

Undrar om återbäringen för dec-feb kommer att utökas med mars månad också?

[bild]
Redan sprängd för länge länge sen, innan moms och innan elområdesuppdelningen. "Det högsta noterade elpriset i Sverige och Norden uppgår till 14 577 öre/kWh och inträffade den 17 december 2009 mellan kl. 17-18."
 
G
harka harka skrev:
flera efterfrågar besked om hur framtiden ser ut – och tror att jag sitter på svaret! – men jag har i alla fall tagit en titt i min kristallkula och ser följande utveckling:

nu
rent egoistiskt så har vi redan idag lite för mycket elproduktion i landet – vi har en nettoexport på i genomsnitt 3.1 GW året runt, ungefär 15% utav det som produceras, eller ungefär hela Forsmarks elproduktion (reaktor 1-3)

så vi skulle klara av en nedstängning utav en reaktor eller två (ungefär som när Oskarshamn 3 var avstängd under tio dagar nu i februari, och ingen brydde sig) – men effektbalansen kan bli ansträngd några dagar under vintern när vi skulle behöva förlita oss på import av el från stöttande grannar – och en avstängning av en reaktor minskar givetvis marginalerna om något annat går fel eller om det blir en isen-över-Stora-Bält-vinter

samtidigt så hjälper vår stora elexport mot Finland, Litauen, Polen, Danmark och Tyskland till att minska deras ryska energiberoende – där fyller vår elexport ett extra gott syfte och kunde gärna varit ännu större – det här är inte en tid för att kapa elkablarna till våra grannländer, utan "ju mer export desto bättre" (men det tar lång tid att bygga nya förbindelser...)

på kort sikt, några år
med årets vinter i färskt minne lär det vara en bestående rusning till solceller och värmepumpar – år 2016 fanns det några hundratusen småhus med enbart direktverkande el här i landet, där finns någon TWh eller två att spara in, och solcellerna drar sitt strå till stacken för att minska elbehovet [och ladda den nyinköpta elbilen]

det finns redan ny [landbaserad] vindkraft under utrullning som tas i drift de närmaste tre åren – cirka 2 nya GW motsvarande 7 nya TWh, alltså motsvarande ungefär en ny kärnreaktor om året

om 6-8 år
de första havsbaserade vindkraftsparkerna i södra Sverige börjar leverera ström till fastlandet i SE 3 och SE4

det är inte osannolikt att en eller två av de existerande svenska reaktorerna läggs ner – i en kombination av dålig lönsamhet och förestående reparationsbehov

vattenkraften börjar alltmer spela rollen som aktiv vindkraftsreserv – vid gynnsam vind- och solproduktion sparas vattenkraften och vattenmagasinen kan då fyllas på för att fungera som reserv vid vindbortfall

Sverige kvarstår som en energijätte i norra Europa, Hansa Powerbridge tas i bruk som planerat 2026 och ökar överföringskapaciteten till Tyskland med 700 MW

de svenska järn- och stålprojekten Hybrit och H2GS har båda storskalig produktion, och vätgasproduktion från vindkraft har visat färg om det är ett lönsamt och attraktivt spår som de växlat in på

mitten 30-tal
flera stora havsbaserade vindkraftparker är i full produktion, i svenska, finska och åländska vatten (och utanför baltstaterna, Polen osv)

förhoppningsvis finns det några SMR i drift i Europa så att det går att bedöma om utfästelser om pris och predikterbara projekt (tid, kostnader och lite drift) höll måttet

början 40-tal
de kvarvarande svenska reaktorerna börjar raskt närma sig den tekniska livslängden som man i början av 20-talet pratade om att de hade

kanske ersätts dessa av nya konventionella reaktorer eller SMRer som beställdes i början av 30-talet – eller kanske har 10 år med erfarenheter utav omfattande vätgasproduktion och -lagring lett fram till mer kostnadseffektiva lösningar

japp, så kommer det att bli! ;)
Och hur många vk snurror blir det? Vem vill finansiera de sista vk snurrorna när el är "billigt", alltså när det blåser? Hur många företag slås ut i Sverige pga högt el pris? Många små företag har rätt hög elförbrukning, tex ytbehandling, pulverlack, pressgjutning, smältgjutning osv. Vad kommer det att binda elpris/år (premien)? Varifrån kommer elen när det är mörk och kallt när hushållen behöver högst effekt för att hålla värmen, tex luft vpn ger för lite pga kyla och tillsats behövs, gäller även många bvp system? Import från de närmsta länder som också har bytt till vk? För att få ned förbrukningen när det inte blåser ökar priset såklart, då ska "marknaden" använda mindre, detta medför att fattigare hushåll gör vad? Fryser ihjäl? När läser vi i tidningen att : "Spädbarn frös ihjäl i sitt barnrum" föräldrarna hade sänkt temperaturen?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
C
G OMathson skrev:
detta medför att fattigare hushåll gör vad? Fryser ihjäl?
De kommer inte att ha råd att betala elräkningen helt enkelt, och där är vi säkerligen i viss mån redan idag.
Det finns ju nästan ingen kortsiktig prisdynamik alls på konsumentsidan, utan det kostar vad det kostar.
 
D
G OMathson skrev:
Och hur många vk snurror blir det? Vem vill finansiera de sista vk snurrorna när el är "billigt", alltså när det blåser? Hur många företag slås ut i Sverige pga högt el pris? Många små företag har rätt hög elförbrukning, tex ytbehandling, pulverlack, pressgjutning, smältgjutning osv. Vad kommer det att binda elpris/år (premien)? Varifrån kommer elen när det är mörk och kallt när hushållen behöver högst effekt för att hålla värmen, tex luft vpn ger för lite pga kyla och tillsats behövs, gäller även många bvp system? Import från de närmsta länder som också har bytt till vk? För att få ned förbrukningen när det inte blåser ökar priset såklart, då ska "marknaden" använda mindre, detta medför att fattigare hushåll gör vad? Fryser ihjäl? När läser vi i tidningen att : "Spädbarn frös ihjäl i sitt barnrum" föräldrarna hade sänkt temperaturen?
Jag tror att du ska lägg band på dina rädslor lite, när vi har höga energipriser (i delar av landet) så har omvärlden detsamma, dvs vår konkurrenskraft försämras inte pga detta. Ett värstascenario som du beskriver förutsätter ju att alla de som arbetar med utvecklingen av energibranschen har glömt att det behövs el även när det är mörkt och kallt, att du är den sista levande som känner till just detta. Det kan såklart hända men jag tror det är ganska osannolikt.

Hur ser dina andra scenarion ut, dvs där mer än du känner till detta, hur ser bästa och mediumscenariona ut?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Litengubbe Litengubbe skrev:
Lite intressant om turerna kring Nordstream. Eller inte.
[länk]
Jo klart intressant!
Många som haft "fingrarna i syltburken"! ;) Men vi har väl de politiker vi förtjänar?!
 
G Galten skrev:
Jösses, finns det någon som tror på allvar att vi skall driva 50% av Sveriges effektbehov en stilla vinterdag med vätgas?? Det tror ju inte ens Centern på.
var det för lite med 50% tycker du? ;)

vad centern tror har jag ingen aning om, och bryr mig inte heller, men

– idag har vi ett elbehov på 140 TWh och en elproduktion på 165 TWh – och jag tror att de flesta tycker att elsystemet idag är mycket leveranssäkert

– redan de närmaste tre åren tillkommer det ytterligare bortåt 20 TWh vindkraft, elsystemet lär inte bli mindre robust av det

– det scenario från Svenska kraftnät som jag beskrivit lite noggrannare innehåller ett ökat behov på 80 TWh om 18 år; där den allra största delen av ökningen ligger hos förbrukare som har en flexibel elkonsumtion, som inte har några större problem med "elbrist" en vecka eller två, alltså där det inte finns något absolut 24/7-krav för lejonparten av elleveransen
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vätgaslager är den svaga delen av resonemanget.
Hybrit bygger sitt första vätgaslager utanför Luleå just nu med full fart – ska börja användas senare i år och de verkar trygga med det
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Jag tror att du ska lägg band på dina rädslor lite, när vi har höga energipriser (i delar av landet) så har omvärlden detsamma, dvs vår konkurrenskraft försämras inte pga detta. Ett värstascenario som du beskriver förutsätter ju att alla de som arbetar med utvecklingen av energibranschen har glömt att det behövs el även när det är mörkt och kallt, att du är den sista levande som känner till just detta. Det kan såklart hända men jag tror det är ganska osannolikt.

Hur ser dina andra scenarion ut, dvs där mer än du känner till detta, hur ser bästa och mediumscenariona ut?
Vi har väl inte samma konkurrenskraft? Vi har näst högsta momsen, hög arbetsgivarskatt, reavinstskatt, hög energiskatt, hög kostnad för överföring (nät, kolla sbabs rapport ang myt om lågt elpris i Sverige) extremt hög belåning/capita. Just nu kostar diesel 2,15E i norra Tyskland, Euron bör när man jämför löner osv ligga på ca 9Sek, alltså kostar dieseln drygt 18Sek för en medeltysk, nästan 27kr gör en svensk, ca 50% mer. Sen har vi kallare, mörkare, solkraft i Sverige-nej tack. Många på kontinenten eldar kol och de kommer de säkert fortsätta med nu med Potin/gas problemet. Sen är det ju ett rätt trist svar att "det blir ju sämre för alla andra också". Eu får väl flytta ännu mer tillverkning till Kina.
Det är absolut inte bara jag som ser en kraftig försämring, rätt länge sedan Percy Barnevik uttalade sig att Sverige gör allt för att försämra elförsörjningen. I Sverige har minoriteten fått bestämma för mycket så att S (ofta) kunnat behålla makten.
Ganska märkligt att skv får miljarder för priskillnaderna i sveriges zoner. Hade det varit marknadsekonomi hade de fått böter!
El och nät är inte lämpligt för denna lekstuga, påhittade skeva marknadekonomi.
Mitt förslag är tex minska skattettrycket på energi, mer flytande inhemska biobränslen för transporter (lignol, etanol, svartlut etc) , ändra reglerna för elzonerna/export, bygg inte fler vk, bygg några till kk gärna zon 3 o 4 så att vi har för lång tid framöver minst 15000MWöver tid, ta bort 60öre skattereduktion för solceller. Men vad vet jag?? Jag får ju aldrig nått svar varifrån elen ska komma när det inte blåser och vad den då kostar, tex fast totalpris/år (ink nät och skatter) zon 3/4 15000kwh/år om säg 10år, eller när de sista 6 reaktorerna är nedlagda...


https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...llation/effekthojningar-for-karnkraft_GS10668
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
G
G OMathson skrev:
Och hur många vk snurror blir det? Vem vill finansiera de sista vk snurrorna när el är "billigt", alltså när det blåser? Hur många företag slås ut i Sverige pga högt el pris? Många små företag har rätt hög elförbrukning, tex ytbehandling, pulverlack, pressgjutning, smältgjutning osv. Vad kommer det att binda elpris/år (premien)? Varifrån kommer elen när det är mörk och kallt när hushållen behöver högst effekt för att hålla värmen, tex luft vpn ger för lite pga kyla och tillsats behövs, gäller även många bvp system? Import från de närmsta länder som också har bytt till vk? För att få ned förbrukningen när det inte blåser ökar priset såklart, då ska "marknaden" använda mindre, detta medför att fattigare hushåll gör vad? Fryser ihjäl? När läser vi i tidningen att : "Spädbarn frös ihjäl i sitt barnrum" föräldrarna hade sänkt temperaturen?
Glömde en annan framtida tidningsrubrik: "Explosion i vätgaslager"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.