Hej. Är i stort behov av enkel (?) vägledning (no pun intended) Hur ska jag koppla ihop taklampan med kablarna från taket i sockerbiten som har 2 ingångar och en grön/gul kabel som är fastskruvad i lampan separat?
Tacksam för hjälp och förlåt min bristande allmänbildning.
Vänligen, David
 
  • Taklampa med öppen kopplingsdosa där en grön/gul jordkabel är fastskruvad separat och andra kablar lösa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Hur ser det ut i taket? 2 kablar eller 3?
 
Om det ser ut som det borde så har du tre trådar i dosan varav en är gulgrön. I så fall så skall den gulgröna i taket kopplas ihop med den gulgröna i lampan. De två kvarvarande trådarna kopplas till sockerbiten. Ser det ut på ett annat sätt får du ta en bild och visa så kanske det går att svara.
 
  • Gilla
Dabba
  • Laddar…
Tre kablar i taket. Det jag undrar med att den gröna kabeln ska sättas samman med den andra gröna (i lampan) är att den är satt på ett sätt jag aldrig sett tidigare (bifogar bild) liksom fastskruvad i metallen och inte i själva sockerbiten?
 
  • Elskåpsanslutning med tre kablar och en grön kabel fastskruvad i metall, inte i kopplingsdosan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sladdar från lampa
 
  • Elektriska sladdar med skarvklämma inuti en metallampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dabba skrev:
Hej. Är i stort behov av enkel (?) vägledning (no pun intended) Hur ska jag koppla ihop taklampan med kablarna från taket i sockerbiten som har 2 ingångar och en grön/gul kabel som är fastskruvad i lampan separat?
Tacksam för hjälp och förlåt min bristande allmänbildning.
Vänligen, David
Jag tycker jordkabeln (gul/grön) ser bränd/smält ut? Kanske ide att kolla upp.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Det har du rätt i. Såg det nu när du sa det. Den verkar ha smält, men inte igenom?
 
Tycker du? Ser bara takfärg som kladdats på den men inget bränt.
 
Är tanken att den grön/gula kabeln bara ska skruvas fast under skruven här?
 
  • Hand som håller en grön/gul kabel nära en skruv i en elektrisk enhet under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dabba skrev:
Är tanken att den grön/gula kabeln bara ska skruvas fast under skruven här?
den grön/gula från taket alltså
 
Din lampa är korkat gjord. Sockerbiten borde ha tre poler istället för två. Givet läget skulle jag nog ta bort lampans brända jordsladd och ansluta jorden från taket direkt på lampans skruv.
Det är också väldigt mycket färg på all sladdar, blir hyfsat svårt att se vad som är vad…
 
D Dabba skrev:
Är tanken att den grön/gula kabeln bara ska skruvas fast under skruven här?
Det ser ut så.
 
Okej. Olika bud i Mellerud. HÅLLER MED om att den är korkad. Den är italiensk, med allt vad det innebär.

Men säg så här då; jag tar och kopplar in en kontakt (se bild) med lampan, det som jag behöver veta då är hur jag gör med den grön/gula kabeln. Ska den in under skruven i mitten av sockerbiten eller in under skruven där lampans egna gul/gröna sladd ligger fastskruvad?
Tack på förhand.
 
  • Elkontakt med avskalade kablar i färgerna brun, blå och grön/gul på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jaif skrev:
Kolla första bilden.
ja, där såg det suspekt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.