T
Först och främst så får du ta och kolla med din plattsättare så att denne vill göra gerade avslut, inte alla plattsättare som känner sig bekväma med att göra sådana eller ens har kunnigheten att föra snygga sådana.

Och vad menar du med "hela plattor på vägg i dusch"?

Fog på 2mm kräver kvalitetsplattor och vissa kunder kommer dragandes med skitplattor som inte är rektifierade ur vinkel och bågformiga och förväntar ändå sig ett perfekt resultat, suck. Så kvalitetsplattor är A och O för ett gott hantverk. Fogföljd kan du bara få om du kör samma kvadratiska platta på golv och vägg, typ en 60x60cm och inte 30x60cm som oftast inte är i modul vilket då innebär att man bara kan få fogföljd på två väggar.

Är väl ganska självklart att där är rörmanschetter på alla genomföringar.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80 och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack!

Jag har valt Bricmate plattor 30x60 på vägg och 15x15 på golv.
 
Plattsättaren säger att han kan göra gerade avslut.

Det borde gå att få till fogföljd vägg och golv med 15x15 och 30x60 på vägg om plattorna läggs fritt på golvet. Alltså de två yttersta linjerar med stora plattorna och de två innersta plattorna fördelas jämnt. Jag ska höra vad han säger…
 
T
D Derbyboy skrev:
Jag förstår inte vad det är som provocerar dig så mycket med att jag vill veta vad jag borde förmedla till plattsättaren, tex vilka olika val det finns eller liknande…..

Det finns väldigt många trådar med badrum där slutresultat ser sådär ut, inget fel många gånger men hade bara plattsättaren efterfrågat hur kunden villa ha det så hade det undvikits. Alternativet är att kunden vet hur den vill ha det och förmedlar det till plattsättaren.
Det är väl ganska självklart att man frågar kunden innan hur denne vill ha det och förklarar då om det kan funka eller inte.

Har personligen aldrig skrivit några avtal i pappersform.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jag ska inte skriva något skriftligt avtal. Jag ska ge en arbetsbeskrivning som vi går igenom innan. Plattsättaren är jättebra, duktig enligt andra och trevlig. Han tar betalt i efterhand på löpande debitering och allt kommer bli bra. Men jag är helt rudis och jag vet inte vad jag vill ha eller vilka alternativ det finns.

Finns jättemånga trådar där plattfisken satt stora tjocka lister istället för gerade avslut. Kunden k ske inte visste att det fanns, plattor kanske inte kunde, plattor kanske hade bråttom…….Jag vill i möjligaste mån undvika den situationen


Edit: *plattfisken = plattis :)
 
T
D Derbyboy skrev:
Plattsättaren säger att han kan göra gerade avslut.

Det borde gå att få till fogföljd vägg och golv med 15x15 och 30x60 på vägg om plattorna läggs fritt på golvet. Alltså de två yttersta linjerar med stora plattorna och de två innersta plattorna fördelas jämnt. Jag ska höra vad han säger…
Ok, vad bra att han vill gera, själv gillar jag inte det:)

Angående plattor så kan det funka men oftast så blir antingen fogen för stor eller obefintlig om man försöker passa ihop den med en 30x60 men ibland har man tur så funkar det. Bricmate plattor brukar ha bra kvalitet, senaste badrummet jag satt var med deras kollektion Norrvange, riktigt snygg och bra platta.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80 och 1 till
  • Laddar…
Varför gillar du inte det?

Jag har sagt till plattis att jag är fullt medveten om att det tar längre tid och blir dyrare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T
D Derbyboy skrev:
Jag ska inte skriva något skriftligt avtal. Jag ska ge en arbetsbeskrivning som vi går igenom innan. Plattsättaren är jättebra, duktig enligt andra och trevlig. Han tar betalt i efterhand på löpande debitering och allt kommer bli bra. Men jag är helt rudis och jag vet inte vad jag vill ha eller vilka alternativ det finns.

Finns jättemånga trådar där plattfisken satt stora tjocka lister istället för gerade avslut. Kunden k ske inte visste att det fanns, plattor kanske inte kunde, plattor kanske hade bråttom…….Jag vill i möjligaste mån undvika den situationen
Ja, men dåså, bara att ta ett snack med "plattfisken" då innan han sätter igång, första gången jag har hört det uttrycket:rofl:

Kör också på löpande debitering vilket kunden tjänar på.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Använder man mjukfog när man sätter plattor, typ i hörn?
 
T
D Derbyboy skrev:
Varför gillar du inte det?

Jag har sagt till plattis att jag är fullt medveten om att det tar längre tid och blir dyrare.
Tar en jäkla tid att göra och jag tycker inte ens att det blir snyggt. Hörnet blir oskyddat och kan lätt skadas. I så fall måste ytterhörnet fogas med epoxifog och det är en skitprodukt som krävs utbildning på då den är farlig att vidröra samt andas in.

Bara ryssar på Instagram som kör på med bara händer utan handskar, lycka till med eksem i framtiden.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
T
D Derbyboy skrev:
Använder man mjukfog när man sätter plattor, typ i hörn?
Vad menas?

Samt vad menade du med hela plattor i duschen, tror inte jag fick svar på det......
 
D Derbyboy skrev:
Plattsättaren säger att han kan göra gerade avslut.

Det borde gå att få till fogföljd vägg och golv med 15x15 och 30x60 på vägg om plattorna läggs fritt på golvet. Alltså de två yttersta linjerar med stora plattorna och de två innersta plattorna fördelas jämnt. Jag ska höra vad han säger…
om det skall vara 2mm fogbredd så finns det inte någon fördelningsmån kvar, om inte plattorna är anpassade för fogföljd med 2mm fog så kan du bara få ett av dina två önskemål.
 
Nej det fick du inte….

Med hela plattor i duschen menar jag att det ska sitt en hel platta 60 cm på duschsidan. Den är i blickfånget när man kommer in och jag vill inte ha någon spillbit just där men……

Nu inser jag att om det är tex 60 plattor och badrummet är 190 då kapar man två plattor. Man sätter väl aldrig 3x60 och sen en skatt på 10 cm?
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
M marka skrev:
om det skall vara 2mm fogbredd så finns det inte någon fördelningsmån kvar, om inte plattorna är anpassade för fogföljd med 2mm fog så kan du bara få ett av dina två önskemål.
mm du har helt rätt….i teorin kan fogen på golvet aldrig vara 2mm om jag vill ha fogföljd


Men jag tänkte bara säga till plattis att jag tycker det är snyggt med fogföljd om han kan få till det med min storlek på plattor och att kravet på fogbredd på golvet därmed inte är två mm.

kan han inte få till det så kör inte fogföljd för nästan fogföljd är inte snyggt.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Vad menas?

Samt vad menade du med hela plattor i duschen, tror inte jag fick svar på det......
alltså använder man silikon i hörn? Mellan de plattor som möts i ett hörn.
 
T
D Derbyboy skrev:
Nej det fick du inte….

Med hela plattor i duschen menar jag att det ska sitt en hel platta 60 cm på duschsidan. Den är i blickfånget när man kommer in och jag vill inte ha någon spillbit just där men……

Nu inser jag att om det är tex 60 plattor och badrummet är 190 då kapar man två plattor. Man sätter väl aldrig 3x60 och sen en skatt på 10 cm?
Är ditt badrum 190 cm på ena hållet då? I så fall hade jag börjat med en 30cm bit som blir en 40 i avslut då, detta eftersom vissa kunder är snåla med plattor. Annars så kan man centrera plattorna, alltså 35 cm bitar i varje hörn men då blir det desto mer spill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.