Har ni en tjänstefördelare eller endast routern från bredband2?
 
A Andy78 skrev:
Har ni en tjänstefördelare eller endast routern från bredband2?
Bara router.
Vad är en tjänstefördelare?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Bara router.
Vad är en tjänstefördelare?
En switch där du kan plocka ut internet, TV och telefoni på olika portar.
 
harry73
Vi har bredband2 och satellit-tv (allente)
När vi möblerade om hamnade tv:n för långt från antennuttaget, så nu kör vi allt över WiFi. Funkar bra.
 
Vi bytte till bredband2 från telia och sappa för leverans av fick en cts tjänstefördelare dock så har tvn börjat hacka och visa rutmönster på nästan alla kanaler utom svt.
Dom bad mig koppla ur tjänstefördelaren och köra direkt i routern på 2 LANportar vart lite förvånad att det fungerade jag får samma ip som när jag kör via tjänstefördelaren så jag ser ingen mening att använda den.

Frågade om den behövdes fick till svar att man kan köra utan, för grannen fungerar det inte alls att köra tvboxen via routern, undrar om det inte är så att de konfigurerade min router för tv i felsökningssyfte.

Vore perfekt om man slapp den där extra lådan permanent.
 
Det som kallas "tjänstefördelare", märkligt namn, kan även kallas medieomvandlare och då har switchen även ett fibergränssnitt, SFP, för inkommande fiber och sedan ethernet ut från den för att ansluta en router,

Har du då en separat fiber/ethernetomvandlare före "tjänstefördelaren"/switchen för inkommande fiber?
Eller är det i flerfamiljsbostad/förening som ansluter med ethernet och inte fiber till bostad?

För ni har väl inte Telias medieomvandlare/switch med fibergränssnitt kvar och sedan kopplat in ytterligare en switch CTS (tjänsteomvandlare)?
 
A AndersS skrev:
Det som kallas "tjänstefördelare", märkligt namn, kan även kallas medieomvandlare och då har switchen även ett fibergränssnitt, SFP, för inkommande fiber och sedan ethernet ut från den för att ansluta en router,

Har du då en separat fiber/ethernetomvandlare före "tjänstefördelaren"/switchen för inkommande fiber?
Eller är det i flerfamiljsbostad/förening som ansluter med ethernet och inte fiber till bostad?

För ni har väl inte Telias medieomvandlare/switch med fibergränssnitt kvar och sedan kopplat in ytterligare en switch CTS (tjänsteomvandlare)?
Det är lägenhetskomplex, fiber kommer in i källaren och sen är det ethernet ut till lägenheterna.
Vi hade Telia Öppen fiber innan men kunde inte välja något annat än Telia.
Då var det bara telias router inkopplad med en nätverkskabel i väggen och tv boxarna kopplades in på någon av lanportarna vilken som helst.

Vi bytte leverantör för internet och sappa för tv ny fiber drogs in i fastigheten till källaren , då fick vi ny router och en switch att sätta emellan som delar ut tjänsterna Internet, TV, Telefoni på ett antal lanportar.
Har problem med tv har gjort en felanmälan och de bad mig koppla bort tjänstefördelaren och koppla in tv boxen på lan 3/4 i routern för att testa, trodde inte man kunde köra så men det fungerar, jag ställde även frågan om tjänstefördelaren är nödvändig om det går att köra utan.

Fick till svar att den inte behövs lite märkligt svar så jag bad 2 andra grannar göra samma sak och då fungerar inte deras tv, tänkte först att kanske 2 portar är konfigurerade av BB2 för tv, men det verkar inte som det.
Troligtvis har dom bara konfigurerat min router för felsökningen.

Tänkte om någon annan med Bredband2 och annan leverantör av ip tv och som även har tjänstefördelaren kunde testa att koppla routern direkt om möjligt och prova tv boxen på lanportarna för att se om det är någon standard hos bb2.
Men som sagt 2 grannar har prövat och det verkar inte fungera för dem förutsatt att dom kopplat rätt.

Samma fel på tv uppstår när enast routern används felsökning pågår.
 
Kör dina grannar samma lösning som dig med med internet och TV (samma leverantörer?
 
A AndersS skrev:
Kör dina grannar samma lösning som dig med med internet och TV (samma leverantörer?
Ja det är samma vi har bara ett avtal.
 
Har alla samma ”gruppavtal” för ip-tv via snappa och internet via Bredband2?
Annars erbjuder väl snappa både internet och ip-tv i eget nät.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har alla samma ”gruppavtal” för ip-tv via snappa och internet via Bredband2?
Annars erbjuder väl snappa både internet och ip-tv i eget nät.
Ja alla har samma annars är det inget gruppavtal.
 
A Andy78 skrev:
Ja alla har samma annars är det inget gruppavtal.
Så Sappa får Bredband2 att konfigurera upp VLAN/ip-tv port för Sappa IP-TV?

Annars har ju tvtjänsteleverantörerna Play appar och då skulle ju deras tv-boxar kunna köra "Play streaming" protokollet över vanliga internet isf IP-TV över ett dedikerat TV nät med garanterad kapacitet.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Så Sappa får Bredband2 att konfigurera upp VLAN/ip-tv port för Sappa IP-TV?

Annars har ju tvtjänsteleverantörerna Play appar och då skulle ju deras tv-boxar kunna köra "Play streaming" protokollet över vanliga internet isf IP-TV över ett dedikerat TV nät med garanterad kapacitet.
Sappa fick svar från bb2 att jag skulle testa genom routern.
Dom ser att felet består och porten för tv går upp och ned, vad det nu innebär på riktigt.
Jag har fått en ny tvbox skickad till mig tvivlar dock att det är fel på dess nätverksport.
En del grannar har samma problem.
 
Kommer ingen vart med detta, nu vill dom skicka en router trots att felet visar sig oavsett om tvboxen är kopplad till tjänstefördelaren eller om jag enbart använder routern och går via den.
Alla kablar är utbytta.
 
Och nu är senaste budet att det ska komma en ny tjänstefördelare istället trots att dom själva konstaterat att det inte är den som är felet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.