Trevligt projekt !

Lite fundersam på varför du lagt armeringen direkt på frigoliten? Den kan knappas förstärka plattan där som när den är ingjuten i "mitten" på plattan

Har gjort ett motsvarande projekt och även om det är otroligt mycket jobb så brukar det bli kanonbra att fixa upp en gammal källare på detta sättet

:)
 
Hej och tack för en inspirerande tråd :)

Jag bor i ett hus från 1946 med en liknande källare, vi dränerade och la dagvattenrör för 4år sedan och vi har sedan dess funderat på hur vi ska göra med källaren (ca 80kvm), efter att ha läst här med stigande intresse så blir det nog att börja bila.

Jag har dock självklart ett par frågor ;)

1. Vi kommer att vara tvungna att göra ett rum i taget, innebär det några nackdelar?

2. Hur mycket "golv" ska man lämna närmast väggarna eller ska man ta bort allt?

3. Vi kommer troligen ha ett tvätt, sov, TV och ett hobbyrum när allt är klart och det känns inte som att man vill ha klinkers varken i sovrummet eller TV-rummet, är trägolv uteslutet i den här typen av källare?

Ja det var några av mina tusen frågor innan jag kan börja, hoppas någon av er har lite tips.

/Jesper
 
trcjesa skrev:
Trevligt projekt !

Lite fundersam på varför du lagt armeringen direkt på frigoliten? Den kan knappas förstärka plattan där som när den är ingjuten i "mitten" på plattan

Har gjort ett motsvarande projekt och även om det är otroligt mycket jobb så brukar det bli kanonbra att fixa upp en gammal källare på detta sättet

:)
Anledningen till armering direkt på frigoliten var att jag inte ville tumma allt för mycket på takhöjden.

Det blir säkert lite sämre bärighet, men belastningen är minimal, så jag förväntar mig inga problem.

/Per
 
jelu skrev:
Hej och tack för en inspirerande tråd :)

Jag bor i ett hus från 1946 med en liknande källare, vi dränerade och la dagvattenrör för 4år sedan och vi har sedan dess funderat på hur vi ska göra med källaren (ca 80kvm), efter att ha läst här med stigande intresse så blir det nog att börja bila.

Jag har dock självklart ett par frågor ;)

1. Vi kommer att vara tvungna att göra ett rum i taget, innebär det några nackdelar?

2. Hur mycket "golv" ska man lämna närmast väggarna eller ska man ta bort allt?

3. Vi kommer troligen ha ett tvätt, sov, TV och ett hobbyrum när allt är klart och det känns inte som att man vill ha klinkers varken i sovrummet eller TV-rummet, är trägolv uteslutet i den här typen av källare?

Ja det var några av mina tusen frågor innan jag kan börja, hoppas någon av er har lite tips.

/Jesper

Hej,

Svar på Dina frågor baserat på min erfarenhet:

1) Nej, knappast någon nackdel, kanske närmast en fördel, vi röjde i vår källare i 2 månader innan vi påbörjade projektet. Om man tar ett rum i taget så kan man ju flytta runt alla grejor.
Nu så här mot slutet av projektet är det skönt att ha gjort allt på en gång, men det har varit struligt ibland.
En fördel att göra allt på en gång är ju att det blir enkelt att lägga golvvärmeslangen.

2) Du kan ta bort allt "golv" men ta inte bort grundmuren, om Du tittar noga på bild 2 i början på tråden, så går det att urskilja grundmuren samt hur högt upp på källarväggen golvet gick, (cirka 10 cm). Observera också hjärtväggen som Du sannolikt hittar mitt i huset, den skall inte heller bilas bort.

3) Jag avråder från samtliga organiska material, Du kanske inte får problem dom första 10 åren, men risken bör inte underskattas.

Lycka till !

/Per
 
Hej!

Tackar för dina snabba svar, jag tittade på bilden och det ser ju bra ut :)

Här kommer ett par frågor till.

Vad använde du för att knacka sönder golvet, en hyrd maskin från tex Hyreshuset?

Brukar golvet vara armerat, jag höll på i evighet med att riva en armerad trappa när vi dränerade?

/Jesper
 
Jag provknackade ett golv från 1944. Det var tunnt och mycket sten inblandat. Du kan ta fram en vanlig slägga (eller t.o.m. en liten handslägga) så har du gjort det jobbet. Det trista och tunga lär ju vara att bära ut skiten efteråt......
 
jelu skrev:
1. Vi kommer att vara tvungna att göra ett rum i taget, innebär det några nackdelar?

2. Hur mycket "golv" ska man lämna närmast väggarna eller ska man ta bort allt?

3. Vi kommer troligen ha ett tvätt, sov, TV och ett hobbyrum när allt är klart och det känns inte som att man vill ha klinkers varken i sovrummet eller TV-rummet, är trägolv uteslutet i den här typen av källare?

Ja det var några av mina tusen frågor innan jag kan börja, hoppas någon av er har lite tips.

/Jesper
1. Jag gjorde min källare i två etapper. Förutom att golvvärmeslangarna "hängde i luften" från dom färdiga rummen ser jag ing aproblem. Snarare tvärt om - det blir mycket enklare att hantera i o m att vi kunde flytta grejor mellan färdig/icke färdig källare.

3. Ser inga problem med detta om det görs rätt. Jag lägger platon blå i två sovrum och ett snickarrum där jag skall ha trägolv respektive gummigolv (Trelleborg). I resten av källaren (TV-rum, hall, tvättstuga och badrum) blir det klinker.

När det gäller din fråga om maskin, så var inte plattan några som helst problem i vårt hus från 1929. Under plattan däremot låg det sand/lera blandat med större och mindre stenar. Vi insåg snart att det inte gick med spade/spett/korp, utan jag tog till en bilmaskin med en riktigt bred mejsel. materialet blev till stora sjok som vi kärrade ut. Ett jäkla slit som jag aldrig gör om ;D

 
jelu skrev:
Hej!

Tackar för dina snabba svar, jag tittade på bilden och det ser ju bra ut :)

Här kommer ett par frågor till.

Vad använde du för att knacka sönder golvet, en hyrd maskin från tex Hyreshuset?

Brukar golvet vara armerat, jag höll på i evighet med att riva en armerad trappa när vi dränerade?

/Jesper
Jag använde 2 starka grabbar, dom hyrde en stor bilningsmaskin på Hyreshuset, tog 3 dagar sen var det klart. ;D

Tror inte att man armerade denna typ av golv på den tiden, men min yttertrappa var armerad och att bila bort den var ett jävla slit, det gör jag aldrig om !

Mitt golv var 10 cm tjockt, och som sagt var, efter yttertrappan var det inte aktuellt att göra det momentet själv.

Grannen handknackade upp sitt golv, men så är han begåvad med en stor portion entusiasm, tålamod och en förstående fru.


/Per
 
Ok, tack för alla svar jag återkommer säkerligen under resans gång ;)
 
Halloj!
Håller som bäst på att bila ner ett källargolv. Nu har jag kommit ner till sand/blandat stora stenar. Det svåra med detta lager är att få till en slät och jämn yta så man kan mäta hur djupt ner man är. Hur har ni gjort. Kan det finnas lite "lösa" stenar och sand när man gjuter?

Jag fundear på att gjuta en tunn platta ca 3cm och sedan lägga på 5cm frigolit med golvmvärmespår i(vattenburen). Jag kan nog tyvärr inte bila ner särskilt mycket mer då mitt hus står på berg. Några tips där? Räcker 3 cm?

Tack för svar å för er tid.
/Sam
 
Samonite skrev:
Halloj!
Håller som bäst på att bila ner ett källargolv. Nu har jag kommit ner till sand/blandat stora stenar. Det svåra med detta lager är att få till en slät och jämn yta så man kan mäta hur djupt ner man är. Hur har ni gjort. Kan det finnas lite "lösa" stenar och sand när man gjuter?

Jag fundear på att gjuta en tunn platta ca 3cm och sedan lägga på 5cm frigolit med golvmvärmespår i(vattenburen). Jag kan nog tyvärr inte bila ner särskilt mycket mer då mitt hus står på berg. Några tips där? Räcker 3 cm?

Tack för svar å för er tid.
/Sam

Vad skall Du lägga ovanpå golvvärmen?

Takhöjd i källaren och önskad takhöjd?

I likhet med Krillek får Du nog fundera på att bila sönder stenarna, om Du har berg i dagen, så får Du kolla noga att det inte finns fukt genomslag.

Rekommendationen är ju 25 cm isolering, sitter Du riktigt illa till så kan Du kanske kompromissa med en 10 cm isodrän/pordrän skiva som ger isolering och kapillärbrytande skikt i samma skiva.
Sedan gjuter Du 5cm platta med golvvärmerör i betongen.

3 cm frigolit är nog i minsta laget.

/Per
 
Har kommenterat tidigare, men måste göra det igen: supertråd! :)

Vi håller på att bila upp vårt golv i två av källarrummen. Det är rätt lågt i tak nu (skulle tippa på 2 m, men med skrymmande rör i taket, vilket gör att den egentliga höjden är ca 1.85 m), vilket gör att vi vill bila ner rätt rejält. Har prövat att gräva upp längs en ytterväg, och ca 30 cm ner tar väggen slut. Svärfar säger att det inte är några problem att gäva ned under detta, och gjuta upp ny vägg under.
Är själv lite osäker, även om det skulle göras bit för bit - finns det inga risker med att gå ned under källarväggen??
 
Jag skulle nog se till att få ett utlåtande av någon sakkunnig.

Att börja gräva under bärande väggar utan rätt kunskap får nog ses som ganska vågat.

Vi glada entusiaster kan nog klara av det mesta, men i det här fallet vill jag starkt rekommendera Dig att ta kontakt med någon expert.

En enkel innervägg, dvs ej bärande, ingen hjärtvägg, kan Du nog fixa som Du beskriver, men bärande ytterväggar bör hanteras varsamt :)

/Per
 
Ok, låt mig precisera lite.
Takhöjden är ok. Anledningen till att jag bilar är att få ner ena golvet till samma nivå som de andra. Detta resulterar i att jag måste komma ner ca 3-5cm djupare så att jag kan gjuta ett golv som är i samma nivå.
Ovanpå detta tänkte jag lägga den där 5cm frigolit liknande historia med golvärmespår i. Ovan på det flytspackel.

Frågor:
1. Räcker 3-5cm betong.
2. Finns det några risker med bara 5cm frigolit förutom värmeförlusten nedåt?

/Sam
 
Samonite skrev:
Frågor:
1. Räcker 3-5cm betong.
2. Finns det några risker med bara 5cm frigolit förutom värmeförlusten nedåt?

/Sam
Svar:
1. Enligt min uppfattning - ja (med armering förstås).
2. Beror på fuktbelastningen, cellplast är tätare än pordrän, kanske kan fungera, (eventuellt en difftät plast under cellplasten) jag skulle definitivt satsa på oorganisk golvbeläggning, dvs klinker.

Fråga 2 skall Du nog ställa till lite olika sakkunniga, (jag är bara en glad amatör som har lusläst en massa information om denna typ av frågeställningar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.