T
Den här tråden började som en off topic diskussion här: https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-om-verktyg-till-bra-pris-den-nya-traden.285770
/Moderator

--------------------

MathiasS MathiasS skrev:
FYI, i butiken fanns det en 1/2" också, inte bara den 3/8 som fanns på webben. Jag blev lite köpsugen men lyckades hålla mig.......just idag iallafall...
Om man googlar verkar 1/2 skaftet vara mycket dyrare än 3/8. Hur kommer det som sig? :thinking:
 
Redigerat av moderator:
Det är väl mindre?
 
T Ejmelie skrev:
Om man googlar verkar 1/2 skaftet vara mycket dyrare än 3/8. Hur kommer det som sig? :thinking:
nino nino skrev:
Det är väl mindre?
1/2” är grövre grejor än 3/8”. Inget konstigt.
Tum kan vara förvirrande…

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
1/2” är grövre grejor än 3/8”. Inget konstigt.
Tum kan vara förvirrande…

/Höghus
Ja jag menade så klart att 3/8 är mindre än 1/2
 
  • Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
T
Är det tjockleken på skaftet som räknas eller är det fästet som är 3/8? Har nämligen beställt en och tänkte beställa krafthylsa också. Vet inte vilken hylsa jag ska välja.
 
Det är fästet för hylsan
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Är det tjockleken på skaftet som räknas eller är det fästet som är 3/8? Har nämligen beställt en och tänkte beställa krafthylsa också. Vet inte vilken hylsa jag ska välja.
Fästet storlek. Längden på den fyrkantiga tappens sida.

/Höghus
 
  • Gilla
svannis
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Är det tjockleken på skaftet som räknas eller är det fästet som är 3/8? Har nämligen beställt en och tänkte beställa krafthylsa också
Du behöver inte krafthyllsor till 3/8". Finns det ens?
 
T Ejmelie skrev:
Är det tjockleken på skaftet som räknas eller är det fästet som är 3/8? Har nämligen beställt en och tänkte beställa krafthylsa också. Vet inte vilken hylsa jag ska välja.
Finns ingen mening med att använda krafthylsor till momentnyckel...
 
T
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns ingen mening med att använda krafthylsor till momentnyckel...
Ok så man använder en vanlig tex 19mm hylsa?
 
Det finns.. Använder det själv till en 3/8 mutterknack för allsköns monteringsarbete..
 
  • Haha
xxx.maws
  • Laddar…
Nyckeln med 1/2” fäste är för moment upp till 345Nm, dvs en mycket större momentnyckel än den med 3/8” fäste.

den lilla heter dwmt75463-0 och den stora dwmt75462-0
 
T Ejmelie skrev:
Ok så man använder en vanlig tex 19mm hylsa?
Ja, om nyckelvidden på skruven är 19 mm..
 
T Ejmelie skrev:
Ok så man använder en vanlig tex 19mm hylsa?
Krafthylsorna har kraftigare gods för att klara påfrestningen från en maskin som knackar. Elektrisk eller tryckluft. Kraftylsorna är också i regel aldrig kromade, bla för att inte förväxlas, det kan vara farligt.
Men de behövs som redan sagts inte för en momentnyckel där man segdrar utan knack.

/Höghus
 
X xxx.maws skrev:
Du behöver inte krafthyllsor till 3/8". Finns det ens?
Självklart finns det, har ett helt set till min lilla kompakta 3/8-knack.

Och som du säger, ska hon dra för hand behövs inte krafthylsor oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.