A amenti skrev:
r inte bör användas på andra underlag än betong, det är dessutom lg:s rekommendation.
Fantastiskt!

Blir till att börja googla efter vilken tvättmaskin som är bäst i test 2022 alltså
 
Vad trött jag blir. Kollat på flera olika tillverkare och alla skriver att har man trägolv så ska det förstärkas eller så ska man skruva fast en 30mm träskiva i golvet. Hade ingen aning om att folk gjorde detta. Och förstörs inte fuktskyddet i golvet om man börjar skruva i det?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
A amenti skrev:
Vad trött jag blir. Kollat på flera olika tillverkare och alla skriver att har man trägolv så ska det förstärkas eller så ska man skruva fast en 30mm träskiva i golvet. Hade ingen aning om att folk gjorde detta. Och förstörs inte fuktskyddet i golvet om man börjar skruva i det?
Det var väldans va svårt det var i modern tid att installera en tvättmaskin... :crysmile:
 
Maskintok skrev:
Det var väldans va svårt det var i modern tid att installera en tvättmaskin... :crysmile:
Eller hur :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Min tvättmaskin vandrade och höll också på. Vi ställde också in fötterna med vattenpass på längden och tvären, köpte nya tassar, klistrade dit antihalk... sen fick killen ett tips från nån, att klistra fast gummitassarna i golvet med genomskinligt sanitetssilikon. Och tro fan, sen dess har maskinen stått på sin plats!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Det är väldigt många som har dessa problemen med LG

mer sällan med andra märken
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Generellt så står en tyngre tvättmaskin stadigare än en ”lätt”.
Sen kan det nog även bero på hur upphängningen och stötdämpningen är konstruerad.

Vår tvättmaskin väger 98kg och den står hur stadigt som helt, det är inte många tiondels millimeter den svajar vid centrifugering även om trumman nästan slår i väggarna pga obalans. Vid för mycket obalans så avbryts centrifugeringen och maskinen försöker fördela om tvätten.

De LG-maskiner jag nu snabbkollade på nätet väger ca 60-65kg.
 
Hade också en vandrande LG 2 in 1 med direct drive i gamla lägenheten. Den stod dock svårt till, golvet lutande och blev lätt fuktigt vid dusch. Lösningen blev ett spännband som jag fäste i väggen och drog mot fötterna. Spännbandet fjädrar lite så blir aldrig någon större belastning på infästning.
 
Näsvis fråga kanske, men du har väl kommit ihåg att ta bort transportsäkringarna?
Förvånansvärt många av mina grannar har glömt bort detta …
 
Demmpa Demmpa skrev:
Generellt så står en tyngre tvättmaskin stadigare än en ”lätt”.
Sen kan det nog även bero på hur upphängningen och stötdämpningen är konstruerad.

Vår tvättmaskin väger 98kg och den står hur stadigt som helt, det är inte många tiondels millimeter den svajar vid centrifugering även om trumman nästan slår i väggarna pga obalans. Vid för mycket obalans så avbryts centrifugeringen och maskinen försöker fördela om tvätten.

De LG-maskiner jag nu snabbkollade på nätet väger ca 60-65kg.
Ja har tänkt det att en tyngre maskin kan ju inte var en nackdel... Så nu har jag beställt en ny. Det blev en Siemens från IQ700 serien som väger 83kg
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
Näsvis fråga kanske, men du har väl kommit ihåg att ta bort transportsäkringarna?
Förvånansvärt många av mina grannar har glömt bort detta …
Ja absolut. Tvättmaskinen fanns i huset när vi flyttade in. Den har inte betett sig såhär hela tiden så vi har tänkt att vi kanske inte har fått tillbaks den på rätt plats eller så när vi har behövt flytta den, men efter alla försök att få till den så måste den ha gått sönder. Den är trots allt minst 5 år gammal
 
A
A amenti skrev:
Ja absolut. Tvättmaskinen fanns i huset när vi flyttade in. Den har inte betett sig såhär hela tiden så vi har tänkt att vi kanske inte har fått tillbaks den på rätt plats eller så när vi har behövt flytta den, men efter alla försök att få till den så måste den ha gått sönder. Den är trots allt minst 5 år gammal
5 år??
min är 10 år och går ännu bra..
Va är det för grejer de tillverkar nuförtiden, ska de gå sönder med flit? :thinking:;)
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
5 år??
min är 10 år och går ännu bra..
Va är det för grejer de tillverkar nuförtiden, ska de gå sönder med flit? :thinking:;)
Den är nog äldre, men vi har bott i huset i 5 år:cool:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A amenti skrev:
Ja har tänkt det att en tyngre maskin kan ju inte var en nackdel... Så nu har jag beställt en ny. Det blev en Siemens från IQ700 serien som väger 83kg
Hinner du kanske med att uppdatera tråden hur den nya fungerar innan vi eventuellt också lägger en beställning på en likadan? :)
 
LevaLivet LevaLivet skrev:
Hinner du kanske med att uppdatera tråden hur den nya fungerar innan vi eventuellt också lägger en beställning på en likadan? :)
Absolut (y)
 
  • Gilla
LevaLivet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.