Är det någon som har valt att ha en cistern med drivmedel (alltså besin eller diesel beroende på vad man använder) som reserv hemma på tomten? Om vi t.ex. skulle stå inför en ransonering av drivmedel så vore det kanske skönt att ha lite i reserv. Vad skulle ni i så fall rekommendera - vad har ni för erfarenheter? Tar det tid, vad kostar det och hur fyller man på (manuellt från dunkar som man åker och fyller på macken eller något annat sätt)?
Jag hittade t.ex. de här när jag googlade: https://www.alvestadtanken.se/butik/
Jag hittade t.ex. de här när jag googlade: https://www.alvestadtanken.se/butik/
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
Som ägare till lantbruksfastighet får jag ha 3000 liter diesel, mer, då behövs något tillstånd.
Diesel fylls på från tankbil.
Dagens ”vanliga” diesel har lagringstid på ca 6 månader, det finns något som kallas blankdiesel och den tål lång lagring, det är väl gammal vanlig diesel.
Hur det är att lagra bensin och på en vanlig villatomt vet jag inte.
Protte
Diesel fylls på från tankbil.
Dagens ”vanliga” diesel har lagringstid på ca 6 månader, det finns något som kallas blankdiesel och den tål lång lagring, det är väl gammal vanlig diesel.
Hur det är att lagra bensin och på en vanlig villatomt vet jag inte.
Protte
Tack!Fairlane skrev:
Är det någon som har testat att som privatperson ansöka om att förvara t.ex. 500 liter bensin som "drivmedelsreserv" (i mitt fall gäller det ett icke tätbebyggt område i Nynäshamns kommun)?
Skulle tro du behöver en godkänd tank för detta, denna ska besiktas med vissa intervaller...C Cff skrev:
Den tidigare ägaren till vårt hus hade en enkubiks IBC-tank med diesel på tomten intill huset. Klassiskt villakvarter i storstockholm.
Sen var han kanske inte typen som tog så noga på sånt där med tillstånd, det gick ju uppenbarligen bra ändå...
Sen var han kanske inte typen som tog så noga på sånt där med tillstånd, det gick ju uppenbarligen bra ändå...
Jag tänker mig att det är något som skulle vara "bra att ha" som en extra försäkring just nu (om t.ex. ett cyberangrepp skulle stänga pumparna eller om en allmän brist i världen skulle leda till ransonering) - så egentligen inget problem om vi skulle behöva använda upp det inom några månader.BengtH skrev:
Om jag förstår rätt så räknas inte reservdunkar in i de 100 literna. Betyder det att det är tillåtet att ladda upp med stora mängder reservdunkar, men inte automatiskt med något cisternliknande?Fairlane skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 574 inlägg
Har funderat lite, men det faller för mig på att diesel är färskvara. Jag har 25L-dunkar hemma, så om det börjar se eländigt ut kan jag åka och tanka upp några.
Då kan jag också hålla ett par månaders diesel på dunk, och tanka bilen med de äldsta allteftersom. Men jag tycker inte det är motiverat att dra igång dunktankning just nu.
Då kan jag också hålla ett par månaders diesel på dunk, och tanka bilen med de äldsta allteftersom. Men jag tycker inte det är motiverat att dra igång dunktankning just nu.
Minns jag rätt så är cisterner/ tankar under 1000liter är inte besiktningspliktiga.
3 kubikarna vi har de besiktas med jämna intervall.
Vi har någon 400liters i plast på jobbet som inte får bli äldre än 10år...
Men vi har givetvis giltigt tillstånd för förvaring.
Köper vi mindre än1200liter så blir det en förhöjd transportavgift från leverantören.
Nu pratar jag diesel.
Har ingen aning om bensinhanterig, bensin gasar lite mer så det kanske är andra krav på ventilation... om man har cistern med "öppen" ventilation.
För vanliga människor i städer är det nog inte fel att ha reservdunkar istället för cisterner/tankar.
Blir bättre omsättning, minimal gasrisk om det är bensin, lättare att fylla på om det är "normala" mängder vi talar om.
3 kubikarna vi har de besiktas med jämna intervall.
Vi har någon 400liters i plast på jobbet som inte får bli äldre än 10år...
Men vi har givetvis giltigt tillstånd för förvaring.
Köper vi mindre än1200liter så blir det en förhöjd transportavgift från leverantören.
Nu pratar jag diesel.
Har ingen aning om bensinhanterig, bensin gasar lite mer så det kanske är andra krav på ventilation... om man har cistern med "öppen" ventilation.
För vanliga människor i städer är det nog inte fel att ha reservdunkar istället för cisterner/tankar.
Blir bättre omsättning, minimal gasrisk om det är bensin, lättare att fylla på om det är "normala" mängder vi talar om.