LenEd LenEd skrev:
Jättekul ordväxling i en intressant fråga. Undrar stilla om det finns någon relevant lösning?

Jag undrar snarare om tofflorna kan klassas som ett dolt fel? Känns som att tråden gott kan övergå till att diskutera detta då det inte avhandlas så ofta på BH ;)
 
Kroonan Kroonan skrev:
Vi behövde en loungesoffa på framsidan och drog upp en enkel ritning. Först baserade vi måtten efter kuddar som damen hittat men övergav det senare för en större, bekvämare möbel med bra rygglutning. Det slutade på 256 X 235 cm lång.

Vi använde 70X45 för att regla runt, sedan 45X45.
Sitt och ryggstöd är 22X95 trall och underredet är staketreglar 28X45.

Virket tillsammans med skruv gick på 1900kr.
Riktigt snyggt. Har de senaste dagarna börjat fundera på att göra något liknande, och så snubblar jag på den här tråden. Nu finns ingen återvändo.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
LenEd LenEd skrev:
Jättekul ordväxling i en intressant fråga. Undrar stilla om det finns någon relevant lösning?
Troligen inte. Det här kommer bli den nya plast eller papper-tråden. Eller vem borde betala om grannes träd faller på min bil-tråden. Eller får man flytta på cykeln någon ställt på min tomt-tråden. Eller nåt. Jag ser ingen lösning alls faktiskt. Internet kommer mättas av sandal- och toffelinlägg! :rofl:
Jag har funnit mitt kall. :giggle:

C claym skrev:
Jag undrar snarare om tofflorna kan klassas som ett dolt fel? Känns som att tråden gott kan övergå till att diskutera detta då det inte avhandlas så ofta på BH ;)
Knappast dolt fel, toffelsandalen är ju fullt synlig, bärarens upplysningsplikt är uppfylld. Och troligen är sandaltofflan inte värd tillräckligt mycket för att det ska bli något ändå. (Sorry Kroonan, det är väldigt fina skodon, men jämfört med den snygga soffan är värdet ringa. :confused:)

(Crap, jag har alldeles för mycket dötid på jobbet för tillfället... :dizzy:)
 
  • Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Fick bli en fåtölj idag, så man sitter skönt när man dricker morgonkaffet i morgonsolen. Svart träfåtölj med grå dyna på en veranda, bredvid ett fönster och en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Fick bli en fåtölj idag, så man sitter skönt när man dricker morgonkaffet i morgonsolen.[bild]
Jättefin. Jag gillar verkligen din armstödsdesign. Går skruvarna ända in till den mittersta regeln eller har du fäst den innan? Har du någon bild från när den var halvgjord. Jag är nyfiken på hur du gick tillväga då jag är sugen på att själv bygga mig en liknande tron.
 
Kroonan Kroonan skrev:
Jättefin. Jag gillar verkligen din armstödsdesign. Går skruvarna ända in till den mittersta regeln eller har du fäst den innan? Har du någon bild från när den var halvgjord. Jag är nyfiken på hur du gick tillväga då jag är sugen på att själv bygga mig en liknande tron.
Dålig på att ta bilder under byggnation, är så inne i arbetet så jag glömmer bort bilderna ;)

Det är stacketribbor 28x45 jag använt mig av var av två liggande och en stående som sedan kläs in med liggande ribbor.
Gjorde två stycken lika dana kortsidor som skruvade i benen till fåtöljen och sedan klädde jag in allt

Konstruktion av trä med stacketribbor i olika lager, röda pilar pekar på hur ribborna är arrangerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj av en DIY fåtölj under konstruktion visar dess kortsida med horisontella och vertikala träribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis byggd träkonstruktion med staplade träribbor, inklusive två liggande och en stående ribba.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jfl1144 och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Dålig på att ta bilder under byggnation, är så inne i arbetet så jag glömmer bort bilderna ;)

Det är stacketribbor 28x45 jag använt mig av var av två liggande och en stående som sedan kläs in med liggande ribbor.
Gjorde två stycken lika dana kortsidor som skruvade i benen till fåtöljen och sedan klädde jag in allt

[bild] [bild] [bild]
Tack för bilder och förklaringar. Jag har lite virke kvar så jag kanske satsar på att göra något liknande.
 
Kroonan Kroonan skrev:
Vi behövde en loungesoffa på framsidan och drog upp en enkel ritning. Först baserade vi måtten efter kuddar som damen hittat men övergav det senare för en större, bekvämare möbel med bra rygglutning. Det slutade på 256 X 235 cm lång.

Vi använde 70X45 för att regla runt, sedan 45X45.
Sitt och ryggstöd är 22X95 trall och underredet är staketreglar 28X45.

Virket tillsammans med skruv gick på 1900kr.
Kroonan Kroonan skrev:
Vi behövde en loungesoffa på framsidan och drog upp en enkel ritning. Först baserade vi måtten efter kuddar som damen hittat men övergav det senare för en större, bekvämare möbel med bra rygglutning. Det slutade på 256 X 235 cm lång.

Vi använde 70X45 för att regla runt, sedan 45X45.
Sitt och ryggstöd är 22X95 trall och underredet är staketreglar 28X45.

Virket tillsammans med skruv gick på 1900kr.
Wow! Såååå fint!! Ska försöka oss på något liknande i sommar. Tack för bra beskrivning också :)
 
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Snyggt, gjorde liknande för något år sedan fast köpte dynor på IKEA och byggde efter det sedan.

Blåser bort gör den inte heller.

[bild] [bild]
hej verkligen snygg soffa du råkar inte ha en ritning eller beskrivning över hur du byggde denna soffa?
 
Davlun80 Davlun80 skrev:
hej verkligen snygg soffa du råkar inte ha en ritning eller beskrivning över hur du byggde denna soffa?
Tackar, absolut ingen detaljerad ritning, mycket kommer ur hövvet när jag bygger.
Gör en enkel mall på en spånskiva så alla delar blir lika i vinklarna.
 
  • Handritad skiss på rutigt papper med måttangivelser för olika trädelar i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
neeej och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Tackar, absolut ingen detaljerad ritning, mycket kommer ur hövvet när jag bygger.
Gör en enkel mall på en spånskiva så alla delar blir lika i vinklarna.

Tusen tack för det
 
Intressant då jag själv är sugen att bygga en soffa.
Det jag har fastnat på är att jag har ett bord som är 710 mm hög.
Försöker hitta hur hög sitsen ska vara från marken för att det ska bli smidigt att kunna sitta och fika och kanske kanske äta något. Hittade en del mått men frågan jag inte förstog om det var inkl eller exkl sittdynan.

Söker även efter tips på sittdynor då det verkar vara varierande priser.
 
C cazz skrev:
Intressant då jag själv är sugen att bygga en soffa.
Det jag har fastnat på är att jag har ett bord som är 710 mm hög.
Försöker hitta hur hög sitsen ska vara från marken för att det ska bli smidigt att kunna sitta och fika och kanske kanske äta något. Hittade en del mått men frågan jag inte förstog om det var inkl eller exkl sittdynan.

Söker även efter tips på sittdynor då det verkar vara varierande priser.
Beror ju på hur tjock dyna du väljer samt hur styv den är.
Vi kör med Ikeas FRÖSÖN/DUVHOLMEN 62x62 cm och dom är lagom styva och funkar färdigt bra, haft dom i flera år nu. Och så kör vi Ikeas SJÄLLAND som matbord och våra mått funkar väldigt bra både för vuxna och barn att sitta och äta vid.
 
A Andreas Ludde Lundell skrev:
Beror ju på hur tjock dyna du väljer samt hur styv den är.
Vi kör med Ikeas FRÖSÖN/DUVHOLMEN 62x62 cm och dom är lagom styva och funkar färdigt bra, haft dom i flera år nu. Och så kör vi Ikeas SJÄLLAND som matbord och våra mått funkar väldigt bra både för vuxna och barn att sitta och äta vid.
Dynan är 120mm så hur hög är soffans sittnivå?
 
C cazz skrev:
Dynan är 120mm så hur hög är soffans sittnivå?
Soffa+dyna= 44 cm, Skissen finns ovan i forumet men våra mått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.