A AndersS skrev:
Det är ju dumt att ta avverka timmerkvalité och sedan såga till virke, för att senare göra ved av det i en "vedmaskin";)
Tror du driver med oss:cool:
Om man ser det som en hobby är väl inte kostnad/ekonomi avgörande? Timmer mängden på 0,1ha granskog som inte fyllt 50år lär inte vara så stor så den motiverar någon investering över huvud taget.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man ser det som en hobby är väl inte kostnad/ekonomi avgörande? Timmer mängden på 0,1ha granskog som inte fyllt 50år lär inte vara så stor så den motiverar någon investering över huvud taget.
Vad jag behövde avverka för att bygga huset var 0,1 ha
Men det är närmare 2 ha ungskog som det på bild och den ska bort för vi ska öppna upp markerna som det var innan det började växa igen
 
N noone70 skrev:
Vad jag behövde avverka för att bygga huset var 0,1 ha
Men det är närmare 2 ha ungskog som det på bild och den ska bort för vi ska öppna upp markerna som det var innan det började växa igen
Köp grejor och maskiner om du har råd och tycker det är kul, maskinhall bör väl oxå sättas på önskelistan så du, vedmaskinen och grävaren inte behöver stå ute i regn och rusk
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Köp grejor och maskiner om du har råd och tycker det är kul, maskinhall bör väl oxå sättas på önskelistan så du, vedmaskinen och grävaren inte behöver stå ute i regn och rusk
Finns redan där :)
Behöver plats för 4 hjulingen oxå :)
 
N noone70 skrev:
Timmerkvalitet? När är det de?
Timmer är vad man levererar till sågverk som de sågar, lite generellt kallat virke.
 
A AndersS skrev:
Timmer är vad man levererar till sågverk som de sågar, lite generellt kallat virke.
Jo det har väl framgått i tråden att det rör sig om träd som är max 50 år och duger knappt till att såga 45x45 reglar.
Det är många år kvar innan det kan bli virke av de här träden
 
F fribygg skrev:
Om man ser det som en hobby är väl inte kostnad/ekonomi avgörande? Timmer mängden på 0,1ha granskog som inte fyllt 50år lär inte vara så stor så den motiverar någon investering över huvud taget.
Ta ved på 2 ha över tiden räcker med motorsåg och enkel klyv, även som hobby;)
 
A AndersS skrev:
Ta ved på 2 ha över tiden räcker med motorsåg och enkel klyv, även som hobby;)
Enkel klyv? De är ju så långsamma att det går fortare med klyvyxan
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ta ved på 2 ha över tiden räcker med motorsåg och enkel klyv, även som hobby;)
Det behövs knappast nån klyv för att dela den ved man behöver för sin egen uppvärmning i ett modernt hus, vill TS ha maskiner är det väl en hobby och då finns det väl ingen gräns hur mycket grejor man kan skaffa?
 
N noone70 skrev:
Enkel klyv? De är ju så långsamma att det går fortare med klyvyxan
Precis!
 
N noone70 skrev:
Jo det har väl framgått i tråden att det rör sig om träd som är max 50 år och duger knappt till att såga 45x45 reglar.
Det är många år kvar innan det kan bli virke av de här träden
Det var du som skrev virke som skulle bli ved i inlägg #127, därav min fundering.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Enkel klyv? De är ju så långsamma att det går fortare med klyvyxan
Helt rätt, man ska använda det som man tycker fungerar bäst.(y)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det behövs knappast nån klyv för att dela den ved man behöver för sin egen uppvärmning i ett modernt hus, vill TS ha maskiner är det väl en hobby och då finns det väl ingen gräns hur mycket grejor man kan skaffa?
Nja, ts skulle ju sälja;)
Själv kör jag klyv för det passar mig:cool:
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det var du som skrev virke som skulle bli vedi inlägg #127, därav min fundering.
Aha, det var nog bara jag som glad amatör använde fel begrepp :)
 
A AndersS skrev:
Nja, ts skulle ju sälja;)
Själv kör jag klyv för det passar mig:cool:
Ska ha för eget bruk oxå
Blir nybygge med vedpanna som komplement till VP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.