R Robert-san01 skrev:
Det är 84,8 resp 80% från ursprungsvärdet. Så Midsummers effektgaranti är sämre då den tillåter mer degradering.

Många tillverkare i branschen har idag linjär effektgaranti. 15 och även 25år är vanligt på produktgarantierna för modulerna.
Ja det är ju sant. Jag verkar ha väldig otur när jag tänker idag.
 
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Midsummers "plattor" har ett mått. För att du skall få optimal täckning mellan falserna måste det stämma med n x bredden+isolationsavsånd mellan plattor och plattor mot kant. Ex är de 15cm och behöver 1cm mellan och mot sidan så blir 3st rader 49cm. Är bredden på plåtarna 58cm rymms det inte fler plattor mellan två falser. Det blir en fyllnadsgrad på mindre än 85%.

Kiselpaneler behöver inte ta hänsyn till var fals.
Finns det problemet även om man låter dem byta hela taket till plåt, eller har de tänkt till lite vad gäller bredderna då?

För mig blir det här väldigt intressant. Enligt detaljplanen får vi bara ha enkupigt tegel eller bandplåt på taket och det här borde gå att klämma igenom byggnadsnämnden. Eftersom vi ändå funderar på att byta till plåt kan ju det här vara intressant. Fast det lär bli lite bättre siffror om vi väntar bort barnsjukdomarna.
 
Hep Hep skrev:
Finns det problemet även om man låter dem byta hela taket till plåt, eller har de tänkt till lite vad gäller bredderna då?

För mig blir det här väldigt intressant. Enligt detaljplanen får vi bara ha enkupigt tegel eller bandplåt på taket och det här borde gå att klämma igenom byggnadsnämnden. Eftersom vi ändå funderar på att byta till plåt kan ju det här vara intressant. Fast det lär bli lite bättre siffror om vi väntar bort barnsjukdomarna.
Den största ligger på 108W/m2. Rätt långt ifrån de effektivaste kristallina som har nästan dubbla verkningsgraden.

Plåtarna är 365 breda så det blir nästan dubbelt så mycket jobb mot vanligt bandfalsat som brukar vara nästan 600.

Tekniska specifikationer och diagram för solpaneler med olika storlekar och effektivitet i watt per kvadratmeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tack för bra info. Låter som att vi kör vidare med pannor på taket och vanliga elräkningar ett tag till.
 
Tycker det verkar vara en riktigt intressant produkt, gällande just falsat tak så känns det inte omöjligt att skapa även med kristallina, ska uppföra ett hus i kulturbyggd med just falsat tak och detta känns som en högintressant produkt.

Vanliga solceller är i ärlighetens namn inte särskilt vackra och gör sig bättre på ett industritak än på en villa. Även om verkningsgraden är lite lägre så bör man i gengäld få ut mer kvadrat från dessa då dom verkligen täcker hela taket. Jag är dock mer nyfiken på hur dom presterar gentemot traditonella solceller vid tex mulet väder osv…
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
K koolla skrev:
du har rätt att det är viktigt och jag blandade absolut ihop det. Men de andra är nog Inge så mycket bättre. Svea Solars garanti kan du se på bilden jag bifogar. 5 år längre produktgaranti. Men 84,8% vs 80% när tunnfilmen redan från början har lägre känns väl helt ok.

Sedan blir det lite äpplen och päron. Om någon påstår att solceller höjer ett hus visuella intryck så antingen ljuger man eller är huset helt bedrövligt. Med dessa är man ju beredd att offra en del effektivitet mot design.
Då kan man köpa Gruppsols helintegrerade soltak smart solar roof , inga aluramar helsvart. Samt 30% högre verkningsgrad. 22-15/22=30%.
 
Hep Hep skrev:
Finns det problemet även om man låter dem byta hela taket till plåt, eller har de tänkt till lite vad gäller bredderna då?

För mig blir det här väldigt intressant. Enligt detaljplanen får vi bara ha enkupigt tegel eller bandplåt på taket och det här borde gå att klämma igenom byggnadsnämnden. Eftersom vi ändå funderar på att byta till plåt kan ju det här vara intressant. Fast det lär bli lite bättre siffror om vi väntar bort barnsjukdomarna.
Köp glas glas paneler utan aluram, kolsvarta , kan integreras vid takbyte, ursnyggt
 
Säkert snyggt nog för min smak, men eftersom vi har stenhårda krav från kommunen (bandplåt eller enkupigt tegel), så tror jag att allt som ser ut som solceller stoppas.
 
Personligen tror jag att det här är framtiden för solceller på privata bostäder. Jag är helt ointresserad av att köpa och installera de traditionella lösningarna som ser rätt udda ut på hustak (i synnerhet på äldre hus). Exakt verkningsgrad och återbetalningstid är sekundärt för mig och därmed är det smart att hitta en lösning för oss kunder som sätter estetiken på plats ett, två och tre på priolistan.

Ser fram emot fler lösning som mer liknar ett vanligt tak.
 
  • Gilla
yonna och 3 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Personligen tror jag att det här är framtiden för solceller på privata bostäder. Jag är helt ointresserad av att köpa och installera de traditionella lösningarna som ser rätt udda ut på hustak (i synnerhet på äldre hus). Exakt verkningsgrad och återbetalningstid är sekundärt för mig och därmed är det smart att hitta en lösning för oss kunder som sätter estetiken på plats ett, två och tre på priolistan.

Ser fram emot fler lösning som mer liknar ett vanligt tak.
Framtiden tror jag tyvärr kommer att bli det motsatta. Vem vill betala något för el när alla har överskott och vill mata ut?

När det kommer att bli elbrist är nästan det enda som är lätt att förutse i det elnät och med de energikällor som vi har idag.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Framtiden tror jag tyvärr kommer att bli det motsatta. Vem vill betala något för el när alla har överskott och vill mata ut?

När det kommer att bli elbrist är nästan det enda som är lätt att förutse i det elnät och med de energikällor som vi har idag.
Förstod nog inte riktigt vad du syftade på. Mitt inlägg handlade om att det finns en kundgrupp (där jag ingår) som inte kan tänka mig att sätta upp dagens solpaneler men om det blir lösningar som mer ser ut som vanliga tak så är vi redo att investera.

Och att det skulle produceras för mycket el känns inte riktigt som ett problem som vi har inom en överskådlig framtid. Är väl bra om alla kan använda sina tak istället för att vi blir tvungna att bygga vindkraftsparker, ny kärnkraft och importera smutsig el.

Sorry om jag missförstod ditt svar.
 
  • Gilla
  • Haha
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Personligen tror jag att det här är framtiden för solceller på privata bostäder. Jag är helt ointresserad av att köpa och installera de traditionella lösningarna som ser rätt udda ut på hustak (i synnerhet på äldre hus). Exakt verkningsgrad och återbetalningstid är sekundärt för mig och därmed är det smart att hitta en lösning för oss kunder som sätter estetiken på plats ett, två och tre på priolistan.

Ser fram emot fler lösning som mer liknar ett vanligt tak.
Du verkar resonera som att det inte finns några kisellösningar som inte kan se estetiska ut. Tunnfilm kommer inte säljas om 3-5 år
 
  • Haha
Hus-i-Sörmland
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Förstod nog inte riktigt vad du syftade på. Mitt inlägg handlade om att det finns en kundgrupp (där jag ingår) som inte kan tänka mig att sätta upp dagens solpaneler men om det blir lösningar som mer ser ut som vanliga tak så är vi redo att investera.

Och att det skulle produceras för mycket el känns inte riktigt som ett problem som vi har inom en överskådlig framtid. Är väl bra om alla kan använda sina tak istället för att vi blir tvungna att bygga vindkraftsparker, ny kärnkraft och importera smutsig el.

Sorry om jag missförstod ditt svar.
Denna produkt ser inte jag framtiden för då den är otroligt dyr per W och med sänkta ersättningar för utmattad el och nästan gratis el om sommaren blir återbetalningstiden i det närmaste oändlig.

Negativa elpriser har redan förekommit i Sverige och det lär öka när fler stora solparker byggs.
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
ok, låt mig ändra mig och förtydliga. Jag tror att solpaneler som liknar dagens hustak(ex den som är med i denna artikel) kommer ha en framtid för den kundgrupp som jag tillhör.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
ok, låt mig ändra mig och förtydliga. Jag tror att solpaneler som liknar dagens hustak(ex den som är med i denna artikel) kommer ha en framtid för den kundgrupp som jag tillhör.
Jag förstår inte hur den kan ha en framtid alls när den är dyr och inte kommer att återbetala sig?

Är du för estetisk skippar du väl solceller helt om de inte ens återbetalar sig?
 
  • Gilla
gaspedal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.