Är det någon som har valt att ha en cistern med drivmedel (alltså besin eller diesel beroende på vad man använder) som reserv hemma på tomten? Om vi t.ex. skulle stå inför en ransonering av drivmedel så vore det kanske skönt att ha lite i reserv. Vad skulle ni i så fall rekommendera - vad har ni för erfarenheter? Tar det tid, vad kostar det och hur fyller man på (manuellt från dunkar som man åker och fyller på macken eller något annat sätt)?

Jag hittade t.ex. de här när jag googlade: https://www.alvestadtanken.se/butik/
 
  • Gilla
TL Persson
  • Laddar…
Som ägare till lantbruksfastighet får jag ha 3000 liter diesel, mer, då behövs något tillstånd.
Diesel fylls på från tankbil.
Dagens ”vanliga” diesel har lagringstid på ca 6 månader, det finns något som kallas blankdiesel och den tål lång lagring, det är väl gammal vanlig diesel.
Hur det är att lagra bensin och på en vanlig villatomt vet jag inte.
Protte
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Fairlane
Enligt Storstockholms brandförsvar får man förvara max 100 liter brandfarliga vätskor i hemmet så några enorma mängder talar vi inte om.

Länk
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt Storstockholms brandförsvar får man förvara max 100 liter brandfarliga vätskor i hemmet så några enorma mängder talar vi inte om.

Länk
Tack!
Är det någon som har testat att som privatperson ansöka om att förvara t.ex. 500 liter bensin som "drivmedelsreserv" (i mitt fall gäller det ett icke tätbebyggt område i Nynäshamns kommun)?
 
C Cff skrev:
Tack!
Är det någon som har testat att som privatperson ansöka om att förvara t.ex. 500 liter bensin som "drivmedelsreserv" (i mitt fall gäller det ett icke tätbebyggt område i Nynäshamns kommun)?
Skulle tro du behöver en godkänd tank för detta, denna ska besiktas med vissa intervaller...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Funderat på att ta hem ett helfat Aspen?
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Bensin 95e10 är väl en färskvara med max lagring på några månader pga hartsutfällningar.
 
  • Gilla
AXCOKA och 1 till
  • Laddar…
Den tidigare ägaren till vårt hus hade en enkubiks IBC-tank med diesel på tomten intill huset. Klassiskt villakvarter i storstockholm.
Sen var han kanske inte typen som tog så noga på sånt där med tillstånd, det gick ju uppenbarligen bra ändå...
 
  • Gilla
sandbergarn och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Bensin 95e10 är väl en färskvara med max lagring på några månader pga hartsutfällningar.
Jag tänker mig att det är något som skulle vara "bra att ha" som en extra försäkring just nu (om t.ex. ett cyberangrepp skulle stänga pumparna eller om en allmän brist i världen skulle leda till ransonering) - så egentligen inget problem om vi skulle behöva använda upp det inom några månader.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Enligt Storstockholms brandförsvar får man förvara max 100 liter brandfarliga vätskor i hemmet så några enorma mängder talar vi inte om.

Länk
Om jag förstår rätt så räknas inte reservdunkar in i de 100 literna. Betyder det att det är tillåtet att ladda upp med stora mängder reservdunkar, men inte automatiskt med något cisternliknande?
 
Karrock
Har funderat lite, men det faller för mig på att diesel är färskvara. Jag har 25L-dunkar hemma, så om det börjar se eländigt ut kan jag åka och tanka upp några.

Då kan jag också hålla ett par månaders diesel på dunk, och tanka bilen med de äldsta allteftersom. Men jag tycker inte det är motiverat att dra igång dunktankning just nu.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Minns jag rätt så är cisterner/ tankar under 1000liter är inte besiktningspliktiga.

3 kubikarna vi har de besiktas med jämna intervall.

Vi har någon 400liters i plast på jobbet som inte får bli äldre än 10år...

Men vi har givetvis giltigt tillstånd för förvaring.

Köper vi mindre än1200liter så blir det en förhöjd transportavgift från leverantören.

Nu pratar jag diesel.
Har ingen aning om bensinhanterig, bensin gasar lite mer så det kanske är andra krav på ventilation... om man har cistern med "öppen" ventilation.

För vanliga människor i städer är det nog inte fel att ha reservdunkar istället för cisterner/tankar.

Blir bättre omsättning, minimal gasrisk om det är bensin, lättare att fylla på om det är "normala" mängder vi talar om.
 
  • Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
Har ni tips på bra ställen att köpa 25L-dunkar (gärna där det fortfarande finns i lager)? De som finns på Amazon.se ser många ganska tveksamma ut.
 
Nu vet jag inte var du bor gissar på Stockholm
Biltema har 20liters....
Skärmbild av en produktlista med lagerstatus i olika Biltema-butiker i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.