Status
Tråden går ej att kommentera.
S slurppe99 skrev:
Har en sann historia på liknande. Lena Nymans bror (Bosse) sågs gående på vägen med en bensindunk. Kolleger stannade och frågade vad som hänt. Soppa torsk svarade han. Men du har ju gått förbi en bensinmack. Varför tankar du inte där. Det är ju OK svarade han.:rofl:.

Men ska vi vara allvarliga så kan man ju fundera över att handla på H&M och IKEA. Då IKEA nu har stängt sina butiker i Ryssland. Men fortsätter låta Belarus tillverka 8-10 Ikea produkter (bl.a. BILLY bokhylla). De som lät Ryssland gå in i UKraina via dem. Samt att det påstås att Belarusiska trupper har varit synliga i Ukraina. Så vad ska då alla familjer göra på helgerna. Om de inte får gå på IKEA.
Övervägande del av just Billyhyllorna tillverkas fortfarande i Sverige i Kättillstorp utanför Falköping av Gyllensvans som är ett fantastiskt familjeföretag med socialt engagemang.
 
  • Gilla
Anne1515 och 8 till
  • Laddar…
Bojkottar så mycket jag kan inom rimliga gränser.
Det sista jag vill stödja är diktaturer som våldför sig på andra länder och folk.

Men det är givetvis omöjligt att helt och hållet lyckas med det.
Men skulle tex aldrig någonsin i livet få för mig att köpa en bil byggd i Kina.
Det skulle tom ta emot att köpa en nyare Volvo när jag vet vilka som äger de.
 
  • Gilla
  • Älska
Toold och 6 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Övervägande del av just Billyhyllorna tillverkas fortfarande i Sverige i Kättillstorp utanför Falköping av Gyllensvans som är ett fantastiskt familjeföretag med socialt engagemang.
Då förstår jag inte varför man själva vill konkurrera ut dem. För att köpa från Belarus. Men det har ju tidigare varit lite av Ikeas filosofi. Att utkonkurrera och tvinga ner priser. Se bara på hur många små köksföretag som har fått lämna marknaden. Mot ut konkurrens av IKEA kök etc.

Tydligen har nu IKEA sedan 2022-03-03. När det börjar bli offentligt även om deras handel i Belarus och Ryssland. Att de tillfälligt pausar sin import och export från dessa länder.
IKEA pausar verksamheten i Ryssland och Belarus - IKEA
 
Redigerat:
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Försöker att undvika att köpa frukt mm från Israel pga deras ockupation av mark som de inte har rätt till.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Rasputitsa och 16 till
  • Laddar…
Mat och övriga födoämnen ska vara odlade och producerade i Sverige i möjligaste mån. Det jag INTE köper är saker som innehåller PALMOLJA.
Hårdvara är ändå ofta tillverkat i just Kina så det blir svårt att undvika
 
MaxHugo
john68 john68 skrev:
Försöker att undvika att köpa frukt mm från Israel pga deras ockupation av mark som de inte har rätt till.
Måste vara tufft att hitta kläder och elektronik som inte har samma svarta stämpel.
 
MaxHugo MaxHugo skrev:
Måste vara tufft att hitta kläder och elektronik som inte har samma svarta stämpel.
Haha, kläder köper jag rätt sällan men jag söker inte specifikt efter land men just på frukt så står det ofta tydligt.
 
Ska man bojkotta alla omoraliska länder så skulle vi dö ut.

Står det typiskt rakt ut 2 produkter bredvid varandra där en är svensk, och en rysk så väljer jag ju svenskt för att jag bor här. Men de är exakt samma när jag köper blandfärsen, inte fan köper jag ju med dansk flagg.
Står de en rysk och en kinesiskt så kvittar det.

Jag har rysk vodka hemma, av dyr sort. Kommer inte slänga ut de heller. Men de köptes innan allt detta hände.
Bil måste jag ha så jag kan inte unvika de på det viset.
 
R Rkarlsson skrev:
Ska man bojkotta alla omoraliska länder så skulle vi dö ut.

Står det typiskt rakt ut 2 produkter bredvid varandra där en är svensk, och en rysk så väljer jag ju svenskt för att jag bor här. Men de är exakt samma när jag köper blandfärsen, inte fan köper jag ju med dansk flagg.
Står de en rysk och en kinesiskt så kvittar det.

Jag har rysk vodka hemma, av dyr sort. Kommer inte slänga ut de heller. Men de köptes innan allt detta hände.
Bil måste jag ha så jag kan inte unvika de på det viset.
Jo gå in på Jula, Biltema eller ClasOhlsson så står det Made in PRC (Peoples Rebublic of China) eller Made in China på det mesta..... sen skulle jag då själv föredra att det stog Made in Sweden, Gnosjö men då blir det dyrare! Bara för oss att välja! (men nu står de flesta maskinerna redan i Kina)
 
  • Gilla
Ådi88
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo gå in på Jula, Biltema eller ClasOhlsson så står det Made in PRC (Peoples Rebublic of China) eller Made in China på det mesta..... sen skulle jag då själv föredra att det stog Made in Sweden, Gnosjö men då blir det dyrare! Bara för oss att välja! (men nu står de flesta maskinerna redan i Kina)
Tror det står prc på 99% av alla leksaker och nallar vi har till pågen. Förutom de jag hade när jag var liten som var gjorda av trä.

Enda fördelen om man vägrar handla från diktaturer är ju att plånboken som du inte har blir jävligt tjock.
Frågan är om de som nu väljer bort dessa länder även valt bort usa och israel ?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Tror det står prc på 99% av alla leksaker och nallar vi har till pågen. Förutom de jag hade när jag var liten som var gjorda av trä.

Enda fördelen om man vägrar handla från diktaturer är ju att plånboken som du inte har blir jävligt tjock.
Frågan är om de som nu väljer bort dessa länder även valt bort usa och israel ?
Jo det måste vi ta oss en funderare på!
De "marknadsliberala" vill ju ha det på det här sättet.
Sen gick vi igenom en pandemi och upptäckte att vi inte kunde producera det enklaste som andningsskydd samt hade inga förråd.

Slutligen kommer en Putin och slår stopp på "Prestrojka och Glansost"... för alla som minns "kalla kriget".
Hur dumma är vi egentligen?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Avstå att köra bil?
Behövs väl inte, solen sken idag så den är fulladdad.
Fast kanske bara jag som gjorde ett aktivt val att gå ifrån flytande bränsle för 15år sen.
Fossila bränslen har bara en fördel, och det är energidensitetet. Alla andra område är mindre trevliga
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Avstå att köra bil?
Behövs väl inte, solen sken idag så den är fulladdad.
Fast kanske bara jag som gjorde ett aktivt val att gå ifrån flytande bränsle för 15år sen.
Fossila bränslen har bara en fördel, och det är energidensitetet. Alla andra område är mindre trevliga
Jo det var väl tur för dig att solen sken idag....;)
För de flesta så skiner inte solen och det kostar multum att fylla tanken.
 
  • Gilla
Toold
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Tror det står prc på 99% av alla leksaker och nallar vi har till pågen. Förutom de jag hade när jag var liten som var gjorda av trä.

Enda fördelen om man vägrar handla från diktaturer är ju att plånboken som du inte har blir jävligt tjock.
Frågan är om de som nu väljer bort dessa länder även valt bort usa och israel ?
Precis! En Appleprodukt tillverkad i USA går fetbort.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Precis! En Appleprodukt tillverkad i USA går fetbort.
Ironi? menar du av Foxconn i Kina?.....;)
(vad lever vi i för värld när man inte vet fakta, Facebooks?)
 
  • Gilla
Toold
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.