T Tosel skrev:
Segt att hamna i brottsregistret för en sparad tusenlapp för att man köpt stöldgods, 5år i polisens register, inga resor till tex Usa, pinsamt att söka nya jobb när polisregister skall uppvisas Ha en trevlig helg
Nu är du ute och cyklar. Jag är inte misstänkt för något brott.
På mig görs en bakgrundskontroll i misstankeregistret och brottsregistret var 3 år när det är dags för nytt förordnande, tomt och rent senast för 2 månader sedan då ny ansökan skickades in.
Jag är även övervakad av länstyrelsen i mitt arbete och min aktorisation hade blivit ifrågasatt eller tom. indragen om jag funnits i dessa.

Så jag sover lugnt över den saken, och USA är inte särskilt intressant för den delen heller :ok:
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, godtros begreppet finns definitivt kvar. Det man ändrade på var att man inte har rätt till godset även om man handlat i godtro. Det tillhör alltid ursprungsägaren.
Visst har du rätt, jag uttryckte mig slarvigt när jag påpekade att man numera aldrig har rätt att behålla godset, oavsett god tro.
 
E
G ekaa88 skrev:
Nu är du ute och cyklar. Jag är inte misstänkt för något brott.
På mig görs en bakgrundskontroll i misstankeregistret och brottsregistret var 3 år när det är dags för nytt förordnande, tomt och rent senast för 2 månader sedan då ny ansökan skickades in.
Jag är även övervakad av länstyrelsen i mitt arbete och min aktorisation hade blivit ifrågasatt eller tom. indragen om jag funnits i dessa.

Så jag sover lugnt över den saken, och USA är inte särskilt intressant för den delen heller :ok:
Jag fick pappret ifrån tingsrätten igår mål nr B 507-21
Jag hade också köpt en sak som jag fick lämna in till polisen 2020
Ska vi gå ihop alla som har blivit blåsta ? Han la ut över 60 annonser på Tradera på många dyra maskiner med kort avslut. Inte en vara skickade han ut men folk hade betalat in. Totalt så har han haft långt över 1000 annonser på Tradera i olika alias. Han är dömd över 10ggr . Hoppas att han utvisas efter fängelsestraffet.
 
  • Gilla
Bassesme och 3 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.
Har man köpt något i god tro så kan man inte åka dit för häleri och god trovärdig när priset inte är oskäligt billigt enligt åklagaren
Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
 
JLyck JLyck skrev:
Ja, alltså har man köpt via internet så lär polisen få reda på vem det är med eller utan traderas hjälp. Inte så att vårt internet är super hemligt. Man får kämpa en del för att vara anonym tyvärr.
Varför säger du ”tyvärr”? Det är väl bara bra att inte kunna vara anonym på internet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
vespaman och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Jag blev uppringd för nu 2år sen (tror jag, kommer inte ihåg riktigt) av polisen i Kalmar ang mitt köp av en gardena robotklippare på tradera. Den fick jag lämna in till polisen någon månad senare.

Min var helt ny i kartong. Har fortfarande inte hört något från varken polis eller liknande.
De behövde väl klippa lite gräs framför station :)
 
  • Gilla
ch75
  • Laddar…
L Lebrut skrev:
Varför säger du ”tyvärr”? Det är väl bara bra att inte kunna vara anonym på internet.
Jag tycker inte det.
 
  • Gilla
cdx873v och 4 till
  • Laddar…
A
jag brukar ta några extra muggar som man får till kaffet..
Så jag har i bilen mm..
Säg runt 5 st istället för 1...
sedan köper jag något för säg 50 kr.. i butiken så har jag stillat mitt samvete..
:crysmile:
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
MrJay
E Exegol skrev:
Vill du berätta hur du själv gör när du stjäl saker från butiker?
Hackar deras POS. Själv då?
 
  • Gilla
vikingen
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.
'I ditt ställe skulle jag inte yttrat mig till åklagaren innan jag varit i kontakt med eget försäkringsbolag. Har du köpt godset annat än i god tro måste det kunna bevisas. Annars ska man heller inte behöva förlora det man har förvärvat. Alltså: Även om det är försent kan det ju vara lärorikt att nu i efterhand höra med F-bolaget om deras syn på den skada som du har lidit. Återkoppla gärna!
 
B billy_baver skrev:
'I ditt ställe skulle jag inte yttrat mig till åklagaren innan jag varit i kontakt med eget försäkringsbolag. Har du köpt godset annat än i god tro måste det kunna bevisas. Annars ska man heller inte behöva förlora det man har förvärvat. Alltså: Även om det är försent kan det ju vara lärorikt att nu i efterhand höra med F-bolaget om deras syn på den skada som du har lidit. Återkoppla gärna!
Utveckla gärna, om inte annat så kanske det kommer fler i tråden som ännu inte svarat tingsrätten och kan behöva få till sig detta.
 
Intressant ämne då jag själv är i robotgräsklippar branschen sedan 2015.

Vi har sålt tusentals robotar och ingen har blivit stulen vad vi vet.

De stulna robotar som finns att köpa verkar vara "nya i kartong" och alltså stulna från lager eller butiker.

Skulle säga att en begagnad stulen robot utan laddstation har inget värde och går knappt att sälja.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
M Magnus-nossrednA skrev:
Intressant ämne då jag själv är i robotgräsklippar branschen sedan 2015.

Vi har sålt tusentals robotar och ingen har blivit stulen vad vi vet.

De stulna robotar som finns att köpa verkar vara "nya i kartong" och alltså stulna från lager eller butiker.

Skulle säga att en begagnad stulen robot utan laddstation har inget värde och går knappt att sälja.
Han hade stulit dessa ifrån bla flera av Granngårdens butiker
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Utveckla gärna
Alltså, detta är ju ett skolexempel. Om någon stjäl din gräsklippare, och du sedan snubblar över den i någon annans trädgård kan du inte utan vidare lyfta den över staketet och köra hem godset. Någon kan ha förvärvat klipparen i god tro, och därmed är fånget fullt lagligt. Såvida icke köparen annat medger eller domstol finner bevisat att köparen har handlat i "ond tro" blir det då den bestulne ägaren som får kräva skadestånd av tjuven. Och om den bestulne är försäkrad kommer hans försäkringsbolag att genast ersätta för att i sin tur sedan kräva tjuven på det utbetalade beloppet.

Rätta mig gärna om jag tar fel! Det är inte jag utan respektive försäkringsbolag som vet detaljerna. Om inte annat borde man lyfta hjälp i hemförsäkringens rättsskydd. .
 
B billy_baver skrev:
Alltså, detta är ju ett skolexempel. Om någon stjäl din gräsklippare, och du sedan snubblar över den i någon annans trädgård kan du inte utan vidare lyfta den över staketet och köra hem godset. Någon kan ha förvärvat klipparen i god tro, och därmed är fånget fullt lagligt. Såvida icke köparen annat medger eller domstol finner bevisat att köparen har handlat i "ond tro" blir det då den bestulne ägaren som får kräva skadestånd av tjuven. Och om den bestulne är försäkrad kommer hans försäkringsbolag att genast ersätta för att i sin tur sedan kräva tjuven på det utbetalade beloppet.

Rätta mig gärna om jag tar fel! Det är inte jag utan respektive försäkringsbolag som vet detaljerna. Om inte annat borde man lyfta hjälp i hemförsäkringens rättsskydd. .
Jag ska kolla med mitt F-bolag på måndag, återkopplar, intressant att höra vad dom säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.