Vi har en "punchveranda" som är byggd med gamla fönster som alltså har innanfönster som ska plockas i och ur, samtidigt som några bågar och en karm fått röta. Därför så bestämde vi oss för att byta fönster men vi vill fortfarande ha en bra värmekomfort då vi använder den från tidig vår till sen höst, förhoppningsvis ska vi även kunna värma upp den kanske t ex vid jul.

En röd stuga med en "punchveranda" med flera gamla fönster under en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här bytet försökte vi göra med återvunna fönster och lyckades skaffa begagnade treglasfönster av SP:s fabrikat till Treglasfönster på en veranda med vitt fönsterparti och röd panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy genom ett begagnat treglasfönster på en veranda som vetter mot en snöig trädgård med hus och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kortsidorna.

Till långsidan har jag insett att vi inte får tag i beg med måtten 14 x 18 så till den sidan måste vi handla nya. När man ska beställa så verkar det vara självhjälp som gäller och då uppstår problemet med vad jag ska beställa som harmonierar både med utseende och u-värde med de begagnade fönstren jag bytt till på kortsidorna. Finns det någon som har koll och kan ge lite tips?
 
Ingen har koll :cry:
 
Enklast är väl att kolla med SP-fönster?
 
Är det verkligen det? Det är självhjälp om man ska beställa.
 
Jag kommer inte riktigt vidare med det här. När jag vill ha kittade träfönster med spröjs så hittar jag sådana men de har "allmogeprofil" på bågarna. Ska det vara helt omöjligt att hitta fönster som matchar de halvgamla jag har på kortsidorna?
 
Jag kommer inte vidare med detta och det är för deppigt...
Att det ska vara så svårt att hitta fönster som har kittad spröjs utvändigt och är halvmoderna...
 
Kolla med den här firman de brukar fixa det mesta. Han som startade firman började från noll med ett gesällbrev i möbel/finsnickeri.
https://www.rm.se/
 
A AndersS skrev:
Kolla med den här firman de brukar fixa det mesta. Han som startade firman började från noll med ett gesällbrev i möbel/finsnickeri.
[länk]
Ja, kittad spröjs, men sedan är innerbågar och stolpar profilerade. Jag hade önskat ett mer 70- 80-tals stuk över insidan för att matcha de fönster som finns på kortsidorna.
 
Prata med dem, skulle förvåna mig om de inte kan tillverka det du frågar efter.
 
A AndersS skrev:
Prata med dem, skulle förvåna mig om de inte kan tillverka det du frågar efter.
Jag har varit i kontakt med dem och det var vad de erbjöd.
 
Testa då de här
https://wimmerby.se/fonsterprofiler/

Vi erbjuder allt från samtida till sekelskifte eller ännu äldre om du önskar det. Vi kan skräddarsy ta fram profiler helt enligt dina mått och önskemål, ifall du inte hittar din profil här till höger.

Finns väl ytterligare 1-2 fönsterfabriker på orten du kan prova med om de inte klarar dina krav.
 
K Kurtivan skrev:
Jag har varit i kontakt med dem och det var vad de erbjöd.
A AndersS skrev:
Testa då de här
[länk]

Vi erbjuder allt från samtida till sekelskifte eller ännu äldre om du önskar det. Vi kan skräddarsy ta fram profiler helt enligt dina mått och önskemål, ifall du inte hittar din profil här till höger.

Finns väl ytterligare 1-2 fönsterfabriker på orten du kan prova med om de inte klarar dina krav.
Toppen, tack, jag har skickat en förfrågan via mail så får vi se.
 
Kolla med TF Osby dom fixar nog detta
 
Jag har tagit in några offerter men priserna känns långt utöver min budget för detta. Då har jag börjat titta på lite billighetsställen och hittat Hemfint.se och där finns fönster som jag kan tänka mig skulle duga. Är det någon som har erfarenhet av köp från det stället, och framförallt av deras fönster?
 
Ingen erfarenhet av dem. Kan däremot tipsa om Bygglagret.se om du inte redan haft kontakt med dem. Ring eller maila, de är trevliga och kunniga.

Vill du inte ha allmogeprofil så är Traryd ett bra alternativ, det är samma fönster som SP, förutom profilen som skiljer. Ägs av samma, tillverkas i samma fabrik på samma sätt med samma delar. Så borde harmonisera med era befintliga om ni väljer motsvarande modell. Bygglagret var också klart billigast när vi bytte förra året.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.