Hej,

När vi köpte vårt hus fanns redan en väl uppvuxen tujahäck på baksidan. Tror den planterades 2008, vet ej exakt typ av tuja. Jag tror tidigare ägarna fått för sig att man inte skulle klippa den alls förrän den blivit så hög som man ville och när man sedan kapade toppen så skulle den breda ut sig och bli tätare. Så verkar det inte som det fungerar...?

Vi klippte av topparna förra våren och klippte lite i övrigt också men så att det hela tiden fanns grönt innanför snittet. Den hade då också väldigt mycket bruna knoppar (kottar?) som jag försökte få bort när jag klippte den. I samband med det vattnade vi ganska mycket några dagar/veckor. Nu är den hyfsad tät upptill men nertill är den väldigt gles. Går det att "rädda" den på något sätt?
Hur mycket behöver den vattnas?

Bakom häcken har vi en slänt ner mot ett glest skogsparti. Jag funderar på att plantera en rad till med tujor i slänten för att tätat till mellan stammarna men de kommer inte få mycket sol där. Är det bättre att plantera något annat bakom? (Där vill jag bara ha insysnskydd men inget plank.)

Vad kan du ge för tips annars? Ta bort och börja om?! Annan typ av häck? (Vi bor intill en skog med blandat löv och barrträd.)

Mvh
Lars
 
AXS
Har du ett foto?
 
ska försöka ordna...
 
En etablerad häck ska inte behöva vattnas. Står den dock överst i slänt kan läget vara för torrt för den, vilket kräver underhållsvattning. Att den brun kan också bero på annat. Det ska funka att toppa tujan, det kommer nytt som täcker snittet ganska fort. Vet inte när ni klippte, men bäst är A-månaderna, april och augusti (men funkar september också). Mitt i sommaren kan den liksom torka tillbaka lättare, när man klipper på sidorna. Men bild vore bra!
Tujor i slänt är inte toppen, dessutom helst inte skugga.
 
Här är några bilder... Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_9742.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi klippte den i början av maj förra året. Den står inte direkt i en slänt men har en slänt kanske en halvmeter bakom stammarna.
 
IMG_9745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker den ser helt okej ut på bilderna.
De blir alltid lite fulare i tonen på vintern.
Förra året tror jag det var ett kotteår på tujorna.

Klipp sidorna lite till och håll in kontinuerligt så tätar den på sig.
Ge också lite extra gödsel (organiskt) och vattna på lite extra nu efter vintern.
 
Ok. Ska pröva det. Tack för svar!!
Det är framförallt nertill runt stammarna den är gles och där har jag svårt att se att den ska täta till sig?! Generellt nertill har den ganska långa grenar som är mest bruna med bara lite grönt ytterst. Där blir det nog svårt att få den tätare? Kan man plantera något grönt bakom för att "täppa till hålen"? Nya thujor hade ju varit snyggast på sikt för att bibehålla den befintliga häcken men få den lite tjockare. De befintliga stammarna sitter i princip i en enkel rad. Känns lite magert. Vad tror du om att gräva in några nya plantor lite bakom, mellan de befintliga stammarna fast ovanför slänten?
 
När jag flyttade in i mitt förra hus fanns en relativt nysatt thujahäck. Den blev aldrig snygg längst ner pga att den inte sidoklippts från början. Jag satte en mycket hårdklippt, smal ligusterhäck framför. Mellanrummet mellan häckarna 120 cm. Ligusterhäcken 120 cm hög. Då slapp jag "hålen" och insynen till grannen. Effekten blev att trädgården (liten storstadsträdgård) kändes mycket, mycket större! Och det blev trevligt för hundar och barn att springa mellan häckarna.
 
  • Gilla
Cajsa Lundin
  • Laddar…
Bumbar in i tråden lite. Tog nyss detta foto inifrån soffan. Tredje året med tuija nu, den är beskuren och gödslad varje år enligt instruktioner men verkar vara fortsätta vara gles. Är de bara att ge upp hoppet om en tät häck?
 
  • Snöklädd trädgård med en häck av glesa tuijaplantor framför ett hus, beskurna och skyddade med trästöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Om du är på östsidan av Sverige så har var förra växtsäsongen rätt OK men de två säsongerna innan dess kan som bäst beskrivas som missväxtår för trädgårdsanläggande. Torrt, torrt, torrt. Under sådana år så utvecklas rötter dåligt och det händer inte så mycket.

Ett andra uppslag är jorden. Är det lera eller torra fyllnadsmassor (torr moränbacke som har schaktats t ex) så kan etableringen också ta en väldig tid. Detsamma om marken har schaktats mycket med tunga maskiner och är lerig. Sådan mark är ofta förstörd vad gäller vattentransport några årtionden och plantering av buskar och träd ge ett svagt resultat.
 
Tack för svar. Det betyder att man inte behöver ge upp hoppet ännu alltså utan fortsätta vattna, gödsla och beskära?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du är på östsidan av Sverige så har var förra växtsäsongen rätt OK men de två säsongerna innan dess kan som bäst beskrivas som missväxtår för trädgårdsanläggande. Torrt, torrt, torrt. Under sådana år så utvecklas rötter dåligt och det händer inte så mycket.

Ett andra uppslag är jorden. Är det lera eller torra fyllnadsmassor (torr moränbacke som har schaktats t ex) så kan etableringen också ta en väldig tid. Detsamma om marken har schaktats mycket med tunga maskiner och är lerig. Sådan mark är ofta förstörd vad gäller vattentransport några årtionden och plantering av buskar och träd ge ett svagt resultat.
 
Claes Sörmland
A AK90 skrev:
Tack för svar. Det betyder att man inte behöver ge upp hoppet ännu alltså utan fortsätta vattna, gödsla och beskära?
Japp, främst brukar det handla om att vattna i min del av Sverige. Vattna och vänta.
 
  • Gilla
AK90
  • Laddar…
Gödning ska inte misstolkas. Den bästa gödningen får man genom att täcka thujans fötter med gräsklipp. Har man inte tillgång till detta ( gräsmattan kanske körs med robot) är det utmärkt att fylla på med egen kompost. Saknas kompost (saknas aldrig hos trädgårdsälskare) får man hämta hem ett antal säckar planteringsjord. Thujans fötter vill gärna skyddas av någon form av nedbrytbart material framför allt under dess uppbyggnadsskede. Men att bara strö ut gödning i form av blåkorn/hönspellets el liknande är inte lyckat och häcken blir då inte så frodig.

Och som Claes Sörmland skriver: vatten, vatten, vatten om sommaren är lika torr som här på södra östkusten.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.