B
Hej

har idag en carport med förråd, där carportdelen är 4.2m bred (även förrådet) ca 20graders W takstolar, betongpannor. Är 6m lång, med två ”fack” dvs två stolpar på var sida med 3m mellan.
Idag är det bara en 145x45 under hammarbandet… och det har sjunkit grovt. Räknar på byggbeskrivnkngar på att ta upp hål i yttervägg och får att det ska vara 56x270….
Är det inte lite väl? Har inget emot att sätta det, men försöker förstå jämfört med det klena som sitter där nu. Byggt 1988.
Har sjunkit ner 30mm mellan stolparna…
 
S
Behövs info om snözon, centrumavstånd mellan takstolar och en takstolritning vore också bra för att få en mer representativ lastnedräkning på bärlinan.
 
B
S scorp1on skrev:
Behövs info om snözon, centrumavstånd mellan takstolar och en takstolritning vore också bra för att få en mer representativ lastnedräkning på bärlinan.
120 c-c, snözon 1.5. Takstolens form lär spela mindre roll. Men vanlig W
 
S
En mindre roll visst men för att räkna ut hur stor last som fördelas ner på bärlinan representativt så är den viktig.

Det är blir olika belastningsr på bärlinan beroende på var det mellersta stödet (där diagonalstängerna ansluter till överramen) är positionerat.
 
S
Är det någon annan last än snölasten och betongpannorna som belastar takstolarna idag (förutom den försumbara egenvikten av takstolen)? Ser inte varför en 45x145 C24 bärlina inte skulle fungera...


EDIT:
Glömde bort belastningen från underramen som verkar på bärlinan. Med 45x145 C24 är det alldeles för klent, teoretiskt sätt så överstiger nyttjandegraden över 100% på alla kontroller. En slutlig deformation får jag beräknat till 24 mm.

Teoretiskt får jag också att det behövs 56x270 med GL28cs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Du har en carport som är 4,2x6 meter. Taket bärs upp av W-takstolar med ca 20° lutning på c/c 1200 mm. Takstolarna vilar på två pelarrader om vardera tre pelare. Pelarna binds samman av bjälkar som är 45x145 mm. Är detta en korrekt beskrivning?
 
S
J justusandersson skrev:
Du har en carport som är 4,2x6 meter. Taket bärs upp av W-takstolar med ca 20° lutning på c/c 1200 mm. Takstolarna vilar på två pelarrader om vardera tre pelare. Pelarna binds samman av bjälkar som är 45x145 mm. Är detta en korrekt beskrivning?
Så har jag tolkat det
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
J justusandersson skrev:
Du har en carport som är 4,2x6 meter. Taket bärs upp av W-takstolar med ca 20° lutning på c/c 1200 mm. Takstolarna vilar på två pelarrader om vardera tre pelare. Pelarna binds samman av bjälkar som är 45x145 mm. Är detta en korrekt beskrivning?
japp, och de är kraftigt deformerade, det ligger ett 120x45 hammarband över 145-regeln, så tanken för att få det starkare är att lim-skruva den mot den nya limträbalken, där jag får till att det borde fungera med en 56x225.
 
B
S scorp1on skrev:
En mindre roll visst men för att räkna ut hur stor last som fördelas ner på bärlinan representativt så är den viktig.

Det är blir olika belastningsr på bärlinan beroende på var det mellersta stödet (där diagonalstängerna ansluter till överramen) är positionerat.
all kraft från taket ska ju ner på bärlinan, ren fysik, inget försvinner. så varje takstol kommer ju trycka mot hammarbandet med samma kraft på båda sidor, och den är summan av allt över.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Jag är kanske inte helt med här, men är det inte bättre o enklare med stolpar rakt under takstolarna?
 
S
B Boan skrev:
all kraft från taket ska ju ner på bärlinan, ren fysik, inget försvinner. så varje takstol kommer ju trycka mot hammarbandet med samma kraft på båda sidor, och den är summan av allt över.
Du får ursäkta, hade för mig att takstolarna skulle räknas på också... för bärlinan räcker det som du säger med en 56x225 GL28cs.

Nyttjandegrad moment: 84%
Nyttjandegrad tryckhåll. vinkelrätt fiber: 94.2%
Nyttjandegrad skjuvkap.: 91%

Initial utböjning: 2.44mm
Slutgiltig utböjning: 4.4 mm
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
56x225 räcker, men inte med stor marginal. Om balkarna blir väldigt utsatta för väder och vind skulle jag gå upp till 56x270. En osymmetrisk lösning av detta slag, där endast takstolarna i ändarna vilar direkt över en pelare, är inte optimal.
 
S
J justusandersson skrev:
56x225 räcker, men inte med stor marginal. Om balkarna blir väldigt utsatta för väder och vind skulle jag gå upp till 56x270. En osymmetrisk lösning av detta slag, där endast takstolarna i ändarna vilar direkt över en pelare, är inte optimal.
Det är nog ingen fara om man dimensionerar för klimatklass 3, kmod =0.65. Det reducerar hållfastigheten rätt så mycket utöver säkerhetsfaktorer.
 
Vad har du för punktlaster?
 
S
ca 6.2 kN. Räknade med 0.6 kN/m^2 egentyngd för tungt tak och 1.5 kN/m^2 snölast på mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.