Nu kom papper från Blekinge Tingsrätt att man förbereder för förhandling mot person som sålt mängder med stulna robotgräsklippare och andra trädgårdsredskap på tradera.

Jag är en av dom som köpte en robot, blev kontaktad av polisen under 2020 och fick återlämna allt till närmaste polisstation.

Är vi fler här som drabbats? 12 sidor med namn på personer så kanske någon sitter här på byggahus?

Jag lämnade yttrande att jag inte motsäger mig åklagarens yrkande på att sakerna ska fortsätta vara i beslag enligt stämningsansökan mot den som åtal gäller emot.

En dyr läropeng, men sånt är livet ibland.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maxione och 14 till
  • Laddar…
Surt, dock positivt att personen åkte dit.
Får man fråga vilket fabrikat det var på klipparen du köpte begagnad?
 
  • Gilla
Egidedimma och 8 till
  • Laddar…
Gardena men det gällde även Viking robotar.

Blir personen dömd och finns kvar i landet så kan det nog bli kännbart för det handlar om grov näringspenningtvätt och grovt hälleri.

Värdet uppgår till 1,3miljoner
 
  • Gilla
TSkoogh och 2 till
  • Laddar…
OK. Undrar hur dom har kringgått PIN-kod och även blockering/stöldmarkering i HQ/gardenas system.
 
  • Gilla
IceMan69 och 1 till
  • Laddar…
Allt var nytt i kartong, om jag minns rätt såldes det enligt annonsen som konkurs maskiner.
 
  • Gilla
Mikael Bjarnemark och 8 till
  • Laddar…
OK, det förklarar saken.
Mycket skojeri på Blocket FB marketplace.
Hade en släkting som blev blåst på ett playstationspel. Trist att se ungdomar som vill köpa spel för hopsparade pengar och sedan bara bli blåst.

Tingsrättsförhandlingarna har blivit uppskjuten en gång. Tydligen var det inga problem att få fram id på förövaren.
 
  • Gilla
Dalby60 och 4 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Allt var nytt i kartong, om jag minns rätt såldes det enligt annonsen som konkurs maskiner.
Aha, så de var inte plockade i trädgårdar?
 
  • Gilla
TobiasAB och 2 till
  • Laddar…
Nej, och priset var bara något bättre än på en helt ny från butik, så hade man kunnat backa bandet hade den 1000 lappen varoit värd att betala.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
TSkoogh och 15 till
  • Laddar…
Jag blev uppringd för nu 2år sen (tror jag, kommer inte ihåg riktigt) av polisen i Kalmar ang mitt köp av en gardena robotklippare på tradera. Den fick jag lämna in till polisen någon månad senare.

Min var helt ny i kartong. Har fortfarande inte hört något från varken polis eller liknande.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Då kanske du får brev snart då, mitt var postat 1/3.
 
Han påstår att han varit i Tyskland och köpt varor från konkursbo´n där.
Han finns på film från bl a granngården.
Man undrar hur han lyckas få maskiner i kartong med sig ut från butiken.
 
jag skulle nog säga att 99% av saker som säljs nya i kartong på blocket tradera marketplace är stöldgods och många som köper vett det innerst inne
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Crank och 14 till
  • Laddar…
Det är nog precis det som jag saknat denna gång, vett där innerst inne ;)
 
  • Gilla
  • Haha
tobbbias och 31 till
  • Laddar…
Min svåger i Kristianstad köpte en åkgräsklippare ungefär den tiden som visade sig vara stulen (dock ny i kartong). Polisen hörde av sig till honom också så det kan ju vara samma härva.
 
  • Gilla
Raid5 och 1 till
  • Laddar…
M
Dum fråga kanske, men hur kommer det till polisens kännedom om vilka köparna är?
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteGp och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.