Hej.Har 24 Winaico 370 paneler kopplade i 1 sträng till huawei sun2000 8kw M1 växelriktare.Har även 2 st optimerare SUN2000-450W-P p.g.a lite skugga vid takkupan.Växelriktaren har dessa uppgifter:Maximal ingångsspänning 1100V.Spänningsområde för MPP:140–980 V.Spänningsområde för fullt belastad MTTP:380-850 V DC.Nominell ingångsspänning:600 V.Och jag läser även att Minsta antal optimerare per sträng:6.Högsta antal optimerare per sträng:50.Jag har 2.Fick häromdagen felkod:2001,Hög ingångsspänning för
Stor alvarlighetsgrad.
Den fotovoltaiska arrayen är felaktigt konfigurerad. Alltför många fotovoltaiska moduler är seriekopplade till den fotovoltaiska strängen och därmed överskrider den fotovoltaiska strängens öppna kretsspänning den maximala driftspänningen för SUN2000
Minska antalet fotovoltaiska moduler som är seriekopplade med den fotovoltaiska strängen tills den fotovoltaiska strängens öppna kretsspänning är mindre än eller lika med maximal driftspänning för SUN2000. Larmet försvinner när den fotovoltaiska strängen har konfigurerats korrekt.Sedan kom även felkod 2080,orsaksnummer 9.Felbeskrivningen är i princip handlar om samma sak.När den senare koden kom stängde vr av utågngspänningen en kort stund.Då var spänninngen några volt över 1000volt från panelerna..Bravida/solkrat är firman.Ska jag vara orolig över växelriktarens tidiga död?Har kontaktat dem än så länge utan svar.Vi hade även Solenergikvalitet på besikting här även han tyckte 24 paneler är för mycket i en sträng.Vad är lösningen?Dela upp i 2 strängar?Tveksamt att de vill plocka ner panelerna och dra om.Läge att begära det?Tack
 
Hur kallt var det utomhus vid feltillället?
 
Kommer inte ihåg det men +5 kanske.Jag vet att spänningen stiger vid kallt väder..men varje gång det händer får jag ringa till solcellsfirman be dem kolla och kvittera felet?Och vr mår nog inte bra av det gissar jag.
 
Jo räknar man ihop voc spänningen så ligger man nära gränsen redan och det vid ca +25 grader och dels så får mppt svårt att optimera då inspänningen redan ligger högt
 
H håbbe1961 skrev:
Jo räknar man ihop voc spänningen så ligger man nära gränsen redan och det vid ca +25 grader och dels så får mppt svårt att optimera då inspänningen redan ligger högt

Tack men jag tror att Solkraft emk kommer bara att säga att de räknade ut att det ska vara så,ska jag isåfall nöja mig med det svaret?
 
Det är för många paneler. Dela upp i 2 strängar och koppla till varsin MPPT, alternativt om det bara finns en MPPT, parallellkoppa strängarna under förutsättning att MPPT klarar dubbla kortslutningsströmmen hos panelerna.
 
Logad Logad skrev:
Det är för många paneler. Dela upp i 2 strängar och koppla till varsin MPPT, alternativt om det bara finns en MPPT, parallellkoppa strängarna under förutsättning att MPPT klarar dubbla kortslutningsströmmen hos panelerna.
Som jag ser så finns det 2 mppt men det är väl inte jag som ska upp på taket men att få hit dem igen blir svårt.
Så ser det ut:
 
  • Schematisk diagrambild som visar en solcellsanläggning med två MPPTs, DC/AC-omvandlare och EMI-filter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar som att solcell säljbolagen skiter i basala design regler. Givetvis måste man utnyttja vx båda ingångar o dela upp array i två. Annars kommer vx stänga ner fina dagar när man bäst vill att det skall funka.
 
  • Gilla
Adam
  • Laddar…
Z zombi skrev:
Som jag ser så finns det 2 mppt men det är väl inte jag som ska upp på taket men att få hit dem igen blir svårt.
Så ser det ut:
Ja givetvis är det installatören som ska göra rätt.Reklamera den nuvarande och kräv att de gör om och gör rätt.
 
Det är verkligen inte rätt att nå Solkraft.Har ringt alla nummer jag har till dem i hela veckan,ingen som svarar..
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Jag har tyvärr också problem att nå Solkraft EMK för att få åtgärdat min underkända besiktning av min installation. Åtgärderna gäller både el och montering.
Solkraft har tappat mycket personal och Bravida har brutit med Solkraft EMK vilket gör situationen sämre, har dem själva berättat.
Jag råder dig att få din installation besiktigad.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
Anläggningen är besiktigad.Besiktningsmannen sa att jag kan begära ut underlaget till berökningarna ang antalet paneler men har inte lyckat nå Solkraft än.mejlat ringt utan resultat.Mejlat häromdagen även Huawei ..
 
Åk dit till deras kontor och lurpassa på dem och tala med dem personligen.
 
A Arnodt skrev:
Åk dit till deras kontor och lurpassa på dem och tala med dem personligen.
Hej.Har fått svar nu från Solkraft,de kontaktar underentreprenören som ska kontakta mig,Jag trodde att Solkraft räknar på anläggningen det är ju de som sålde den till mig men nej,underentreprenören gör beräkningen.
Har mejlat även huaweis support men inget svar.Någon som som meljat huawei,burukar de svara överhuvudtaget?
Har varit inloggad som installatör på huaweis webportal och såg denna:unconfigured hos alla anläggningar.
vad ska konfigueras?Av vem?
Skärmbild av en webbportal för solenergisystem med flera ouppkonfigurerade strängomvandlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.