I mitten av 1980-talet arbetade jag på Siporex i Dalby.
Där gjordes då väggelement i gasbetong Siporex med färdig yta av småsten i en lack.
Preobas tror jag de kallades.

De obehandlade långa 120 cm breda väggelementen gick på en bana där sten och lack/lim gick på och in i värmeugn.

Inte alls omöjligt att det är just sådana prefabricerade färdiga väggelement som du har.
 
N
C cpalm skrev:
Tja, måste säga att jag inte tycker det finns någon relevant jämförelsegrund faktiskt. Målarkalk säljer traditionella material, Weber "moderna" material.

Men för att vara tydlig så var alltså mitt tips att TS skulle kontakta Målarkalk för en professionell analys av sammansättningen av befintlig puts, inte att han nödvändigtvis skulle använda någon av deras produkter.
Gissningsvis får man blanda sitt eget bruk om man vill uppnå exakt samma utseende, och givetvis måste även samma teknik användas vid själva putsningen.
:D, och du tror att det kommer hända vid en nyputs?
Målarkalk har väl också moderna produkter, bara inte lika snabbjobbade, för mycket kalk i och för krämigt.
Men dom har väl heller ingen cement i bruket?
Men funkar om man har bra med pengar.
Hoppas någon annan har bra ideer till TS, jag kommer inte svara mer.
 
Redigerat:
C
N neo11 skrev:
:D, och du tror att det kommer hända vid en nyputs?
Bra fråga. Nä, det kommer knappast att hända om TS tar in en random byggfirma för jobbet.

Så jag hoppas att TS inser att valet av entreprenör kräver särskild omsorg om man är ute efter att återskapa "originalet".
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Tack för alla inlägg. Nej det är absolut inga prefabricerade element. Väggarna är av lättbetongblock - putsen är pålagd efteråt. Vem är TS? Är det jag?

Vad blev summan av kardemumman? Hur skall putsen vara sammansatt? Är det fortfarande läge att tro på akvariesten? Finns det mörk sådan?

Rådet om att välja rätt entreprenör är naturligtvis korrekt - men inte lätt för en person utan försänkningar i byggbranschen att veta vilka firmor som är bra på vad...
Hälsningar
Flundran
 
N
TS= TrådSkaparen
 
OK
F
 
N
F Flundran skrev:
OK
F
Bor i stockholm, så har själv ingen aning om bra putsfirmor i skåne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.