En luft/vatten värmepump kan vara ett fullgott alternativ till en berg- eller jordvärmepump, åtminstone i södra Sverige. Här ger vi ett exempel på vad det kostar att installera en ny luft/vatten värmepump i en 70-talsvilla – och räknar på hur mycket energi vi kan spara.


Du kan läsa artikeln här: Vad kostar luft/vatten värmepump – och hur lönsamt?
 
vad sparar man i pengar?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det blir lätt missvisande om man skriver ut det i en artikel så här eftersom priserna har ändrats så mycket på senare tid, varierar över landet, plus att det varierar med olika avtal med olika bindningstider.

Men vi kan ta ett exempel.

Den beräknade besparingen var 14 950 kWh/år.

Det genomsnittliga elpriset på en kWh idag i södra Sverige är 201,5 öre + moms + nätavgiften 67 öre, dvs totalt 3,19 kr.

Det ger en besparing på 47 672 kr per år med den här värmepumpen.

Men nätagiften kan också variera, nu tog jag 67 öre för att vi har det i vårt hus.

Räknar vi istället på Stockholms elpriser idag 2,86 kr med samma räknesätt som ovan blir besparingen 42 757 kr.

Jag utgick från dagens siffror här: https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table

Skärmdump från Nord Pool visar timpriser för el i SEK/MWh för olika regioner i Sverige den 3 mars 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag fattar ingenting,min Thermia värmepump producerar även varmvatten och någon separat elpanna behövs inte.
Sen säger dom att värmepumpen placeras utomhus? Det är väl bara halva pumpen (utedelen), resten står inomhus.

Luft/vatten-värmepump

En luft/vatten-värmepump hämtar energi från utomhusluften. Energin omvandlar till värme som överförs till husets element eller golvvärme.

En luft/vatten-värmepump producerar även det varmvatten som du får ut i vattenkranen. Varmvattnet lagras i värmepumpens varmvattenberedare, vilket innebär att varmvatten alltid finns redo när du behöver det.
Våra luft/vatten-värmepumpar ger dig ett heltäckande värmesystem.

https://www.thermia.se/varmepump-kunskap/hur-fungerar-en-varmepump/varmepump-grunderna-2-minuter/
 
  • Gilla
  • Haha
Vera11 och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vad sparar man i pengar?
Vad kostar en kWh?
 
  • Gilla
perror
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fattar ingenting,min Thermia värmepump producerar även varmvatten och någon separat elpanna behövs inte.
Har du en luft/vatten-pump?

Ett komplett luft/vattensystem består av värmepumpen utomhus och en panna inomhus med varmvattenberedare, cirkulationspumpar, styrsystem, elpatron för stöd och expansionskärl.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du en luft/vatten-pump?

Ett komplett värmesystem består av värmepumpen utomhus och en panna inomhus med varmvattenberedare, cirkulationspumpar, styrsystem och expansionskärl.
Ja, en Thermia Atria.
 
D Dilato skrev:
Ja
Då har du väl en panna inomhus som värmepumpen är kopplad till?
 
useless useless skrev:
Då har du väl en panna inomhus som värmepumpen är kopplad till?
Nej. Pumpen har allt inbyggt i innedelen.
 
Har den inga delar utomhus?
 
I min tidigare bostad hade jag en Daikin luft/vatten, den hade extern varmvattentank med elpatron som pumpen värmde med växelshunt/slinga. Samma sak där, utedel och innedel.
 
D Dilato skrev:
Samma sak där, utedel och innedel.
Fast du skrev att din Thermia har allt inne? Då har den väl ingen utedel, eller?
 
  • Gilla
Roger Gidlöf
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Fast du skrev att din Thermia har allt inne? Då har den väl ingen utedel, eller?
thermia atria har kompressorn inne och endast fläkt och förångare ute

så gissar att personen i fråga endast känner för att ord-polisa eftersom artikeln säger att värmepumpen har sina vitala delar utomhus.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Finns luft/vattenpumpar utan varmvattenberedare.
 
0.1740 €
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.