BirgitS BirgitS skrev:
Inte bara "inte snyggt" utan farligt.
Vad är det för farligt med det , parterna har isolering på sig och går inte in i uttaget oskalade, Sen att det inte är bra är en annan sak. Men håll inte på med skrämma upp folk, med allt som inte är absolut perfekt i dina ögon. Utan var saklig.
 
J jonaserik skrev:
Vad är det för farligt med det , parterna har isolering på sig och går inte in i uttaget oskalade, Sen att det inte är bra är en annan sak. Men håll inte på med skrämma upp folk, med allt som inte är absolut perfekt i dina ögon. Utan var saklig.
Kabeln som går in i uttaget har ledare som är synliga, vilket inte är godkänt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Kabeln som går in i uttaget har ledare som är synliga, vilket inte är godkänt.
Innan jag fixade denna dosa så var gamla dosan trasig och skalet var borta, gamla ägaren lämnade till mig med utan skal bara en tejp på det skulle kunna bli rena mord men jag uppdaterade med ny vägguttag och jag fick inte in vita kabel in i uttaget de var svårt att få alla 3 färger på sin plats.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För att få säkra upp till 16A så måste kabeln vara minst 2,5mm^2.
Eventuellt kan det kanske gå att säkra upp till 13A om det är 1,5mm^2 på kabeln, men det måste det räknas på.

Om diskmaskinen ligger på samma säkring så lär det vara 1,5mm^2 på kabeln.

Bor du i lägenhet?
Är det trefas eller enfas in i lägenheten?
Demmpa Demmpa skrev:
För att få säkra upp till 16A så måste kabeln vara minst 2,5mm^2.
Eventuellt kan det kanske gå att säkra upp till 13A om det är 1,5mm^2 på kabeln, men det måste det räknas på.

Om diskmaskinen ligger på samma säkring så lär det vara 1,5mm^2 på kabeln.

Bor du i lägenhet?
Är det trefas eller enfas in i lägenheten?
Jag bor i lägenhet, min hällspis är trefas pga att den har annorlunda vägguttag kabeln ser ut som på bilden.

jag får prova på 13a

idag jag körde ugnen för första gången 1h 30min de gick bra men sen jag skulle laga mat och då hade jag diskmaskinen på samtidigt som ugnen var på då gick säkringen överbelastning
 
  • Vit trefas stickkontakt för hällspis med en extra jordad kabelanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G GoGetLost skrev:
Kabeln som går in i uttaget har ledare som är synliga, vilket inte är godkänt.
Det har det inte varit på tal om något godkänt . TS är väl medveten om det. Utan att ugnen dra mer än säkringen klarar på full effekt

D Dennis08 skrev:
fick inte in vita kabel in i uttaget de var svårt att få alla 3 färger på sin plats.
Vad jag kan se, så går det att flytta ner uttaget några centimeter så skalet kommer in under kåpan
 
D Dennis08 skrev:
jag får prova på 13a
NEJ! Det är inget som du ”bara” provar.
För att säkra upp till 13A så måste det göras beräkning(ar) för att veta att befintliga ledningar klarar av den ökade belastningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D Dennis08 skrev:
idag jag körde ugnen för första gången 1h 30min de gick bra men sen jag skulle laga mat och då hade jag diskmaskinen på samtidigt som ugnen var på då gick säkringen överbelastning
Där har du problemet, att två kraftiga förbrukare på samma säkring.
Nej, det kommer inte räcka med att säkra upp till 13A, kanske inte ens till 16A.

Du får helt enkelt lära dig att bara använda ugnen eller diskmaskinen, en åt gången.
 
  • Gilla
Dennis08
  • Laddar…
D Dennis08 skrev:
jag får prova på 13a
Du riskerar att det börjar brinna.
 
D Dennis08 skrev:
idag jag körde ugnen för första gången 1h 30min de gick bra men sen jag skulle laga mat och då hade jag diskmaskinen på samtidigt som ugnen var på då gick säkringen överbelastning
För att kunna köra både ugnen och spisen behöver du 25 A säkring. Bästa rådet är att du tar dit en elektriker som delar upp prylarna på egna säkringar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.