Närbild av en putsad vägg med små svarta/gråa stenar inbäddade, typisk för 1960-tals hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett hus i Lund från 1966 där låttbetongväggar utvändigt är putsade med en puts som innehåller små svarta/gråa stenar (se bild).De flesta är cirka 3-4 mm, större upp till kanske 8 mm. Det är dekorativt och ger trevliga fasader och huset är byggt av en arkitekt för hans egen räkning och vi försöker ändra så lite som möjligt på huset.

Nu börjar putsen rasa efter 56 år och vi måste putsa om. Firman som skall putsa om säger att de inte kan göra sådan puts och ställer sig frågande - vet inte vad et är för små stenar. En annan firma (somlagade lite men nu inte finns kvar) sade för 20 år sedan att det var en mycket snygg puts och att de visste hur man kunde göra.

Finns det någon som kan tipsa om hur detta är gjort och hur man kan få tag på sådana små stenar.

Undrar...
Flundran
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
N
Skulle säga nej. Du får nog utforska var bruket gjordes och hur det gjordes.
Skulle säga att inget sånt bruk säljs idag, om man inte blandar bruket/stenen själv.
Du får väl köpa akvariesten att ha i bruket, om det måste vara likvärdigt.
 
Mycket tacksam för svaret. Men det går nog inte att ta reda på vem som gjorde bruket eller hur. Det är kanske lite sorgligt att tänka sig, men då detta gjordes 1966 så finns nog inte de som gjorde detta fina jobb kvar längre...
Jag har naturligtvis sökt information på nätet, och undrar om detta kan vara s.k. glimmerputs, som tydligen var vanligt på den tiden. Men jag tror inte det. Någon som vet?

Undrar igen

Flundran
 
N
Skulle inte skada med en bild längre ifrån fasaden.
Glimmer finns även i genomfärgad puts idag.
 
Jag skall gärna skicka en sådan men jag har ingen och det är för mörkt att ta en. Får bli imorgon Men på långt håll ser man ju inga små stenar, det ger bara ett slags ljust grått melerat intryck, Men man ser ju att fasaden inte är alldeles slät och det ser ju inte alls utan som någon tråkig cement.
Jag bifogar en andra bild där man kan se skillnaden mellan den ursprungliga putsen till vänster
Fasaddelar med gammal melerad puts till vänster och slätare nyare puts till höger vid fönsterkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på bilden och en reparation med nyare puts utan "småsten" till höger. En smal fönsterkarm ger också en storleksuppfattning.

Tacksam som alltid...

Flundran
 
dom stora stenar i putsen ser kantiga ut. Marmorkross?
 
Tre olika exempel på ädelputs med synliga stenkorn, möjligtvis från 1930-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på bild syns ex av gammal ädelputs som man tvättade fram stenarna innan putsen härdat. 30-tal? teknik som idag används av dom som renoverar fasader på historiska byggnader.
Idag kan man köpa akrylatputser med inblandning av stenkross som kladdas på isoleringsskivor typ frigolit. Tror inte du hittar en som kan lägga den framtvättade ädelputsen här i Sverige. Jag kan inte ens dess svenska namnet....
 
Mkt tacksam för svaret, Menar du att man skulle kunna använda akrylatputs med inblandning av stenkross och få något som liknar den gamla putsen? Den gamla putsen är bara cirka 1 1/2 cm tjock.
Flundran
 
neo 11 ville ha en blid från lite längre håll. Här är en sådan på ett par meters håll
Flundran Vägg med murgröna och röd snöskyffel på stenbelagd mark vid husets entré.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F Flundran skrev:
Mkt tacksam för svaret, Menar du att man skulle kunna använda akrylatputs med inblandning av stenkross och få något som liknar den gamla putsen? Den gamla putsen är bara cirka 1 1/2 cm tjock.
Flundran
NEJ! NEJ det ska INTE kladdas plast på dina väggar! Hellre vanlig slätt puts som passar till underlaget.
Dom små stenbitar på din vägg ser ändå mycket mindre och glesare än på exempel-bilden. Det blir kanske inte så tokig att få ett annat utseende på putsytan? Välj den putsytan som hantverkarna klarar av :).
 
Redigerat:
Nej plast låter hemskt.
Förslaget från den underentreprenör som den stora välrenommerade byggnadsfirman anlitat är "Putsning med glasfiberputs inklusive nätning. Pådragning med genomfärgat silikonhartsbruk". Man påstår att detta är något som andas som den gamla väggen som ju är lättbetong + puts.
Jag undrar om den fasad som jag har nu är putsad med glimmerputs? Någon som vet?
Flundran
 
vänta på svaret från Neo11 för han är duktig på cemenblandade putssorter.
 
Tack jag väntar med spänning. Jag tycker att mitt första fotografi visar bäst hur putsen ser ut. Det är verkligen massor av små stenar - precis som det syns på den vänstra delen till höger om fönsterkarmen (den högra delen är en senare reparation). Stenarna är små, så dom syns dåligt på det andra fotot som är taget på ett par meters avstånd.
Flundran
 
N
F Flundran skrev:
neo 11 ville ha en blid från lite längre håll. Här är en sådan på ett par meters håll
Flundran[bild]
Ser en bild på en liten mur som ska putsas om.
Ska även huset putsas om? gärna bild.
Svårt att ge råd om man inte vet helheten!

Denna applicering ska inte användas då det är plast bruk:
Putsning med glasfiberputs inklusive nätning. Pådragning med genomfärgat silikonhartsbruk".
 
C
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.