Tjena.
Nu har min kompressor havererat igen den är bytt för inte så länge sedan. Det låter som den är "stum" försöker starta men vill inte röra sig. Jag har kopplat ur den helt nu iaf så den inte står o låter.
(finns det nån konstgjord andning på kompressorn så provar jag ju det också såklart? :cool:)

Kommer bygga om huset och byta värmekälla men det blir längre fram, har nu köpt en luft/luft värmepump (Mitsubishi Hero LN35) som värmer huset.

Men hur ska jag ställa min nibe 410p bäst för att bara värma tappvattnet med elpatron?
Hur lågt kan jag ställa elpatron till bara tappvattnet?
Räcker det att skruva ner termostaten till 16 grader för att den inte ska skicka ut varmvatten till elementerna?

Alla ideer är jag glad över att få såklart :)
 
Sätt ner termostaterna på alla radiatorer i rum dit värmen från luftvärmepumpen når. I rum med stängda dörrar såsom badrum behöver 410P fortfarande kunna värma. Även då luftvärmepumpen inte längre orkar hålla temperaturen behöver 410P kunna komplettera värmen när temperaturen sjunker i huset.
 
J Josth skrev:
Sätt ner termostaterna på alla radiatorer i rum dit värmen från luftvärmepumpen når. I rum med stängda dörrar såsom badrum behöver 410P fortfarande kunna värma. Även då luftvärmepumpen inte längre orkar hålla temperaturen behöver 410P kunna komplettera värmen när temperaturen sjunker i huset.
Hmm okej, nu har det varit - 10 flera dagar och llvp orkar med hela huset väldigt bra faktist.

Och i badrummen har jag elgolvvärme så behöver inga element igång då luften tar sig i bra där också med dörren lite öppen.

Jag har enrör system, är de bra o stänga termostater a ändå?
 
Lustigt, jag har sen igår precis samma fel på kompressorn på min 410p. Det hörs ett elektriskt brum när den sätter igång, men ingen mekanisk rörelse. Jag får förhoppningsvis hit någon slags expert i eftermiddag. Jag meddelar dig vad han säger, och om det trots allt finns något hopp om kompressorn.
 
Ni stänger väl också sovrumsdörrarna åtminstone på natten(?) Behövs lite värme då. Hur stort är huset? Blir det -15° eller -20° tror jag inte luftvärmepumpen räcker till. Konstruktionen på 410P är sådan att det går bra att använda termostater. Ettrörssystem spelar ingen roll.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jag har fått byta kompressor i snitt vart 7:e år. Är inne på kompressor nummer 4 nu. Köldmediet R290 propan är betydligt sämre för kompressorn än det gamla R22 även om det ska vara mer miljövänligt. Med R22 kunde kompressorn hålla mer än 20 år.
 
J.A.Olsson J.A.Olsson skrev:
Lustigt, jag har sen igår precis samma fel på kompressorn på min 410p. Det hörs ett elektriskt brum när den sätter igång, men ingen mekanisk rörelse. Jag får förhoppningsvis hit någon slags expert i eftermiddag. Jag meddelar dig vad han säger, och om det trots allt finns något hopp om kompressorn.
Jasså, vilket sammanträffande:seenoevil:
Ja hör gärna av dig vad han säger :giggle:
 
J Josth skrev:
Ni stänger väl också sovrumsdörrarna åtminstone på natten(?) Behövs lite värme då. Hur stort är huset? Blir det -15° eller -20° tror jag inte luftvärmepumpen räcker till. Konstruktionen på 410P är sådan att det går bra att använda termostater. Ettrörssystem spelar ingen roll.
Ja dom är stängd under nattetid, vi har 150 kvm men väldigt öppen planlösning som gör att det funkar tror jag.

Men när det blir att den inte orkar så borde jag kunna höjja innomhusgivaren bara väll?

Om jag bara kör tappvattnet på niben så borde väll 9kw vara lite väl på elpatronen eller tänker jag fel?
Vid vilka grader används steg 1-2-3 ?
 
J Josth skrev:
Jag har fått byta kompressor i snitt vart 7:e år. Är inne på kompressor nummer 4 nu. Köldmediet R290 propan är betydligt sämre för kompressorn än det gamla R22 även om det ska vara mer miljövänligt. Med R22 kunde kompressorn hålla mer än 20 år.
Ja jag har hört tals om att nya R290 inte är nå bra för den kompressorn.
 
Problemet är inte propanet (R290) i sig, utan att det har visat sig vara svårt att få till en olja som funkar bra tillsammans med gasen. Men det känns som att det problemet borde vara löst idag? Men Nibe kör väl kanske med samma produkter som när propanvärmepumparna var nya...
 
Kompressorerna är märkta med R22 som fortfarande används rikligt i andra delar av världen, men NIBE kör R290 propan i dem som sagt.
 
R robertsund skrev:
Ja dom är stängd under nattetid, vi har 150 kvm men väldigt öppen planlösning som gör att det funkar tror jag.

Men när det blir att den inte orkar så borde jag kunna höjja innomhusgivaren bara väll?

Om jag bara kör tappvattnet på niben så borde väll 9kw vara lite väl på elpatronen eller tänker jag fel?
Vid vilka grader används steg 1-2-3 ?
Jag uppskattar att ditt hus drar ca 6,5 kW värme vid -15°. När är huset byggt? LN35 ger max 4 kW värme vid -15°. Leveranskopplad effekt på 410P är 8 kW el-patron i 2 steg. Elförbrukningen sjunker inte bara för att man kopplar ner el-patronen utan det styrs helt av varmvattenförbrukningen. Temperaturgivarna styr el-patronen till och från. Högre effekt på el-patronen gör bara att det går snabbare att värma vattnet, inte att det går åt mer energi.
 
Det är också så att tilluftsbatteriet i 410P riskerar att frysa sönder om det är kallt och man stänger av eller kraftigt reglerar ner värmen i 410P. Då ska ett spjäll automatiskt stänga tilluften och ventilationen av huset upphör nästan helt. Blir på sätt och vis som att bo i en plastpåse efter ett tag utan ventilation av huset. Huset tillförs en hel del värmeeffekt genom tilluftsbatteriet när det är kallt.
 
Shunten kan stängas manuellt så inte värmepumpen skickar ut någon värme, är väl enklast att göra så.
Cirkulationspumpen måste gå för att inte få larm om frysrisk i tilluftsbatteriet. CP kan stängas av när utomhustemperaturen går över +5°C.

Ni som har en trasig 410P vad tänker ni byta till och varför?
Min 410P är 14år med fungerande original kompressorn. Fläktar och kompressor kopplades ur oktober 2021 när ett FTX sattes in. Bergvärme ska in.
 
R Runnis skrev:
Shunten kan stängas manuellt så inte värmepumpen skickar ut någon värme, är väl enklast att göra så.
Cirkulationspumpen måste gå för att inte få larm om frysrisk i tilluftsbatteriet. CP kan stängas av när utomhustemperaturen går över +5°C.

Ni som har en trasig 410P vad tänker ni byta till och varför?
Min 410P är 14år med fungerande original kompressorn. Fläktar och kompressor kopplades ur oktober 2021 när ett FTX sattes in. Bergvärme ska in.
Jasså hur stänger man shunten manuellt? Det sitter bara en ratt på min.
Det borde räcka med läge 1 av 3 på cirkulationspumpen väll?

Vad Nice det lät med bergvärme pump du blir garanterat nöjd (y)
Funkar det bra med ftx?
Jag är själv lite osäker vad jag ska ersätta med, jag har tilluft i isolerad varmgrund och kanaler som kommer upp under elementet i varje element i rummen så är lite låst med dom grejjorna känner jag. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.