Nissens
M Masthugg skrev:
hör du någonsin mobiltelefonen i bilstereon längre? Ny utrustningen har anpassats för att klara av närvaron av mobiler.
Det har ingenting att göra med att mobilerna numera använder högre frekvenser än förr?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Solcellsinvertrar och balanserare har inga särskilda gränsvärden för elektromagnetiska störningar. Det är samma som all elektrisk utrustning måste följa för att få CE-märkas.

Därför blir man ju lite nyfiken på vad som har gått snett här. Har tillverkarna av just solcellsutrustning fuskat med EMC-mätningarna? Eller är gränsvärdena felaktigt satta vilket av någon anledning bara visar sig just med solceller?

Om utrustningen stör mer än gränsvärdena är den förbjuden överallt, inte bara där den stör militär utrustning. Om å andra sidan militären störs av utrustning som faktiskt ligger inom EMC-gränsvärdena förstår jag inte hur militären kan förbjuda just den men inte annan CE-märkt utrustning.
som jag skrev så det reellt problem med solcellerna.
hittade en länk
https://www.elsakerhetsverket.se/om...sanlaggningar-ett-problem-for-totalforsvaret/
 
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Putin skaffar solceller, slår ut svenska försvaret!

Man kan ju fundera över om det är solcellerna eller försvarsmaterielet som det är fel på....
 
K KungAnka skrev:
Putin skaffar solceller, slår ut svenska försvaret!

Man kan ju fundera över om det är solcellerna eller försvarsmaterielet som det är fel på....
På vilket sett tror du det är det stör som sedan leder till slutsatsen att det är fel på försvarets grejer?
 
S Stuff skrev:
Trevligt hur men trist att man inte fick se det helt färdigt och med grönskande trädgård.
Känns tyvärr som att produktionen är i tidspress nu och att vi kommer att få se fler hus som inte är helt färdiga och/eller att återbesöken sker mitt i vintern.
Även Gustavs ruin där nere i skåne hade man vilja se mitt i sommaren för att se om han verkligen fick till den där medelhavskänslan. Inte mitt i kalla och mörka vintern
Felpostat va?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
som jag skrev så det reellt problem med solcellerna.
hittade en länk
[länk]
Om du läser länken så ser du att det är helt fel. Solceller stör inte. Det är andra delar i anläggningen som kan störa. Ställ relevanta krav på de delarna. Det går utan vidare att bygga helt störningsfria solcellsanläggningar.
 
  • Gilla
FixarLars
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det har ingenting att göra med att mobilerna numera använder högre frekvenser än förr?
Nej. Redan på NMT-tiden hade man frekvenser väldigt långt över det hörbara området... Anledningen till att modernare telefoner stör är att dom inte sänder hela tiden, utan i korta tidluckor några hundra gånger i sekunden.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om svenska krigsmakten låter sig störas av solceller eller vindsnurror, ja då kan dom packa in. Om inte några handfasta bevis läggs fram är denna inställning bara otrovärdig svammel. När NordStream 1 skulle byggas tyckte krigsmakten att det skulle vara ett militärt hot mot Sverige. Typ grodmän a la James Bond.
Krigsmakten borde ägna sig åt modernt försvarsmateriel istället för sådant ospecifierat skit.
De flesta som raljerar över försvarsmaktens utrustning verkar över huvud taget inte förstå problemet. Försvaret vill kunna signalspana i fredstid utan att behöva flyga runt och inkräkta på grannländernas luftrum. Solcellsanläggningarna stör de svaga signaler de försöker plocka upp.
Det handlar alltså överhuvud taget inte om att man har undermålig utrustning som inte skulle fungera vid ett eventuellt krig.
 
  • Gilla
  • Älska
helrob och 25 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
De flesta som raljerar över försvarsmaktens utrustning verkar över huvud taget inte förstå problemet. Försvaret vill kunna signalspana i fredstid utan att behöva flyga runt och inkräkta på grannländernas luftrum. Solcellsanläggningarna stör de svaga signaler de försöker plocka upp.
Det handlar alltså överhuvud taget inte om att man har undermålig utrustning som inte skulle fungera vid ett eventuellt krig.


...men problemet är att det är för trubbigt att förbjuda alla solcellsanläggningar bara för att några tillverkare sålt optimerare som inte håller måttet. Det är inte i linje med den samhällsutveckling vi önskar. Rätt väg är förstås att ställa krav på utrustningen som monteras.

Samma sak gäller när man har synpunkter på höga hus och vindsnurror. Ja det kanske stör befintlig verksamhet men då behöver man ju ta sig runt detta snarare än att förbjuda. Alla andra städer kan ha höga hus så givetvis går det i stockholm även om försvaret kan behöva komplettera med ytterligare radaranläggningar eller vad det nu kan handla om.
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med. Det borde inte vara omöjligt att lösa.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Nej. Redan på NMT-tiden hade man frekvenser väldigt långt över det hörbara området... Anledningen till att modernare telefoner stör är att dom inte sänder hela tiden, utan i korta tidluckor några hundra gånger i sekunden.
NMT sände inte heller hela tiden. De jobbade mycket på 450MHz och senare kom 900MHz och nu är det ofta högre frekvenser och effektreglerad sändning.

Så visst arbeyar msn med högre frekvenser och lägre effekt nu.
 
Jo, men det är inte radiofrekvensen man sänder på som hörs i radions högtalare. 450 MHz är väldigt mycket mer än de 15-20 kHz örat kan uppfatta.
Skillnaden mellan NMT och GSM är att NMT har en frekvens den sänder på så mycket den behöver. Med GSM delar 8 telefoner på samma frekvens och turas om att sända korta pulser hela tiden och det är det som genererar de hörbara störningarna.
 
Nissens
useless useless skrev:
Jo, men det är inte radiofrekvensen man sänder på som hörs i radions högtalare. 450 MHz är väldigt mycket mer än de 15-20 kHz örat kan uppfatta.
Skillnaden mellan NMT och GSM är att NMT har en frekvens den sänder på så mycket den behöver. Med GSM delar 8 telefoner på samma frekvens och turas om att sända korta pulser hela tiden och det är det som genererar de hörbara störningarna.
Alltså… det är elektroniken i bilradion som störs av multiplar av mottagarens frekvens. Ljudet blir hörbart när det kommer ut till högtalarna via slutsteget.

Eftersom mobilerna inte längre jobbar med tidluckor, har högre frekvenser och lägre sändeffekt så är störmiljön helt annorlunda nu.
 
useless useless skrev:
De flesta som raljerar över försvarsmaktens utrustning verkar över huvud taget inte förstå problemet. Försvaret vill kunna signalspana i fredstid utan att behöva flyga runt och inkräkta på grannländernas luftrum. Solcellsanläggningarna stör de svaga signaler de försöker plocka upp.
Det handlar alltså överhuvud taget inte om att man har undermålig utrustning som inte skulle fungera vid ett eventuellt krig.
Du har helt rätt, jag begriper inte problemets natur, tack för upplysningen. Men om försvaret är så känsligt mot allmänt civilt infrastruktur då är det något som är fel. Är det bara det svenska försvaret som är så känsligt?
Hur gör dom i Tyskland där det finns runt 40 ggr mer installerad effekt än i Sverige? Jag har aldrig hört deras försvar klaga på solceller.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Felpostat va?
Ja det har du helt rätt i.
Jag skyller på forumägaren :p Lätt hänt med felposter när man bara genom att skrolla neråt kan kastas in i en ny tråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.