D Daniel 109 skrev:
Jag har läst, och till skillnad från dig förstått.
Skönt för dig att du är så smart... Jag har pratat med deras kundtjänst och läst deras datablad för det men de måste ljuga då...
Tur att vi har dig som kan leda oss rätt!
 
D Daniel 109 skrev:
Du har fullständigt missförstått, (det verkar majoriteten här göra så fort det handlar om elmarknaden). Att de säljer din sommarel i förväg betyder att de säljer den på termin, då till ett förväntat sommarpris. Man får definitivt inte vinterpris för sin sommarproducerade el.

Hur kan det vara så svårt att fatta hur marknaden fungerar? Jag försöker att undvika diskussioner här efter som nivån generellt är så låg, men här verkar ingen begripa. Så jag gör ett undantag.
Nja, här blev det väl fel.

Rimligen är det så här:
* Elen köps och levereras i samma millisekund. (El är sådan).
* För försäljningsintäkten köper de el genom ett terminskontrakt.
* Via terminskontraktet vet dom exakt vad de pris dom kan leverera för på vintern blir.
* Men dom vet inte det förrän exakt när sommarelen levereras och dom köper el på termin.
Detta går nämligen ihop matematiskt och ekonomiskt.
Att företaget skulle dra på sig risk och spekulera är helt uteslutet.

Om detta är bättre än det vanliga med att leverera och ha tillgodo vill jag inte kommentera.
 
Ingen av dina punkter stämmer med beskrivningen. Har du ens läst den?

Enligt dig måste el säljas samma ms som den konsumeras, men kan köpas ett halvår tidigare….
 
D Daniel 109 skrev:
Ingen av dina punkter stämmer med beskrivningen. Har du ens läst den?

Enligt dig måste el säljas samma ms som den konsumeras, men kan köpas ett halvår tidigare….
Vad är det som inte stämmer, menar du?
De säljer el till ett "reserverat" pris i förskott, tar ut elen från mig under senare tillfälle, och jag får ersättning enligt priset de sålde för.

Om priset de sålde för är högre eller lägre än priset när de tar ut elen är ju ren spekulation men teorin säger att det ska bli högre eftersom el är dyrare vinterhalvåret
 
anders07 anders07 skrev:
Vad är det som inte stämmer, menar du?
De säljer el till ett "reserverat" pris i förskott, tar ut elen från mig under senare tillfälle, och jag får ersättning enligt priset de sålde för.

Om priset de sålde för är högre eller lägre än priset när de tar ut elen är ju ren spekulation men teorin säger att det ska bli högre eftersom el är dyrare vinterhalvåret
om det nu är så att de säljer el på termin så har jag för mig att det nästan alltid blir sämre betalt.

tex den mesta vindkraften säljer sin el innan den är producerad för att vara säker på att någon köper den när det väl blåser. Fungerar detta på samma sätt så tror jag att risken är sämre betalt än att sälja till spotpris för det blir väl något slags erbjudande typ köp två betala för en. Men jag är för dåligt insatt och jag tycker infon de går ut med känns bristfällig och inte tydlig. Bara det gör att jag inte ens funderar på att byta.

Tex tibber ger minst 1 kr de första 1000 kWh man säljer.

exempel.
Du säljer 1 kWh när elpriset är 150öre då får du 150 öre.

du säljer 1 kWh när elpriset är 36 öre då får du 100 öre för den.

detta gäller de första 1000 kWh du säljer och antar att det är per år.
 
K kjork skrev:
om det nu är så att de säljer el på termin så har jag för mig att det nästan alltid blir sämre betalt.

tex den mesta vindkraften säljer sin el innan den är producerad för att vara säker på att någon köper den när det väl blåser. Fungerar detta på samma sätt så tror jag att risken är sämre betalt än att sälja till spotpris för det blir väl något slags erbjudande typ köp två betala för en. Men jag är för dåligt insatt och jag tycker infon de går ut med känns bristfällig och inte tydlig. Bara det gör att jag inte ens funderar på att byta.

Tex tibber ger minst 1 kr de första 1000 kWh man säljer.

exempel.
Du säljer 1 kWh när elpriset är 150öre då får du 150 öre.

du säljer 1 kWh när elpriset är 36 öre då får du 100 öre för den.

detta gäller de första 1000 kWh du säljer och antar att det är per år.
Tibber är 1kr för de första 1000 kWh totalt, inte per år dessvärre.
 
anders07 anders07 skrev:
Tibber är 1kr för de första 1000 kWh totalt, inte per år dessvärre.
Okay. Det fattade inte jag. Tack
 
K kjork skrev:
om det nu är så att de säljer el på termin så har jag för mig att det nästan alltid blir sämre betalt.

tex den mesta vindkraften säljer sin el innan den är producerad för att vara säker på att någon köper den när det väl blåser. Fungerar detta på samma sätt så tror jag att risken är sämre betalt än att sälja till spotpris för det blir väl något slags erbjudande typ köp två betala för en. Men jag är för dåligt insatt och jag tycker infon de går ut med känns bristfällig och inte tydlig. Bara det gör att jag inte ens funderar på att byta.

Tex tibber ger minst 1 kr de första 1000 kWh man säljer.

exempel.
Du säljer 1 kWh när elpriset är 150öre då får du 150 öre.

du säljer 1 kWh när elpriset är 36 öre då får du 100 öre för den.

detta gäller de första 1000 kWh du säljer och antar att det är per år.
Det återstår att se hur det går... Enligt Jämtkraft ska man kunna se på fakturan hur mycket innestående man har på sommaren så det lär visa sig då...

Jag sålde drygt 3800 kWh under förra sommaren vilket gav under 2000 kr (Tibbers 1kr/kWh inräknat för de första 1000 kWh) så om jag får ut motsvarande är jag nöjd...
 
  • Gilla
kjork
  • Laddar…
B
anders07 anders07 skrev:
Vad är det som inte stämmer, menar du?
De säljer el till ett "reserverat" pris i förskott, tar ut elen från mig under senare tillfälle, och jag får ersättning enligt priset de sålde för.

Om priset de sålde för är högre eller lägre än priset när de tar ut elen är ju ren spekulation men teorin säger att det ska bli högre eftersom el är dyrare vinterhalvåret
De säljer på termin 70% i upp till 9 månader i förväg. Det betyder att de bevakar terminspriserna en tid innan sommaren och säljer det när priset på sommarleverans "ser bra ut". Sen tar ju du nästan all risk, gör de ett dåligt jobb så får du sämre betalt än spot. De spekulerar åt dig.

Teorin har du missförstått. Att sälja på termin ger inte långsiktigt högre pris om inte marknaden långsiktigt gör felaktiga bedömningar. De kan inte sälja mer el till vinterpris än du kan leverera på vintern.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Tidig sammanfattning av februari och jämförelse med en av de sista dagarna i januari.
Plats: Karlstad
Anläggning: Öst - 7,6kWp, Väst 7,6kWp, Syd 7,5kWp
Totalt produktion: Jan - 168kWh, Feb - 406kWh

Bästa dagen i januari. Maxade på drygt 4kW.
Solenergiproduktion i Karlstad, graf visar topp på över 4kW den 28 januari med detaljerad energistatistik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa dagen i februari. Maxade på drygt 8kW.
Grafdiagram visar solenergiproduktion med max på drygt 8 kW, energiförbrukning och nätinmatning för en dag i februari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Tidig sammanfattning av februari och jämförelse med en av de sista dagarna i januari.
Plats: Karlstad
Anläggning: Öst - 7,6kWp, Väst 7,6kWp, Syd 7,5kWp
Totalt produktion: Jan - 168kWh, Feb - 406kWh

Bästa dagen i januari. Maxade på drygt 4kW.
Bästa dagen i februari. Maxade på drygt 8kW.
Måste varit rejält mycket soligare i Karlstad än här i Stockholm... Nu har jag ju en betydligt mindre anläggning än du, @Anderscurl, med ca. 8,2 i öster och 2,6 kWp i söderläge (delvis skuggad med optimerare i söder) men har långt ifrån siffrorna du har... Jag ser tyvärr inte dygnshögsta output i min statistik, men:

Januari totalt 65 kWh, 25:e januari 7,2 kWh som mest
Februari totalt 242 kWh med den 26:e februari som topp på 23,4 kWh

Jämför jag med februari 2021 blev det ett rejält lyft i år då fjolåret gav 98 kWh i februari totalt.
 
  • Gilla
xxxyyyzzz
  • Laddar…
Mellan Stockholm och Karlstad trodde jag inte att det skulle skilja så mycket som 23% / kWp. Sola i Karlstad gör själ för namnet ser jag. Framförallt så syns det på mina kurvor att det är just syd panelerna som ger högst output. Inte alltid det ger mest kr / kWh.
 
Bor i Stockholm och har en 13.8 kWp anläggning med det mesta på hustaket men även en del på garagetaket. 53.4 kWh idag och 503kWh totalt för februari. Jag är mycket nöjd, systemet har vart igång sedan augusti så det ska bli intresserat att se hur resten av våren/sommaren bli.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Bor i Stockholm och har en 13.8 kWp anläggning med det mesta på hustaket men även en del på garagetaket. 53.4 kWh idag och 503kWh totalt för februari. Jag är mycket nöjd, systemet har vart igång sedan augusti så det ska bli intresserat att se hur resten av våren/sommaren bli.
Landade på 28 kWh idag så mindre soligt på Ekerö kanske...
 
Skärmavbild av SolarEdge-app visar daglig solenergiproduktion på 34,4 kWh i grafisk form.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10,2kWp i sydöst läge. Ganska nöjd, eller väldigt nöjd faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.