P pauls skrev:
Är det ingen som reagerar på ingreppet ifråga? Kapa grenar på välvuxna (det talas om 20 meter höga) träd lär se fördjävligt ut och leda till röta och därmed stora risker förknippat därtill.
Får starka vibbar av nyinflyttad byråkrat som minsann ska ha det på sitt sätt utan vidare hänsyn till något annat än sin egen vilja. Jag kan såklart ha fel om det senare, men det förra står jag fast vid. Om träden är vackra, varför inte kräva gallring av trädet och bygg en carport för att undvika skador.
Nej,
Och kan man få grannen att betala för en carport för att förhindra att få grenar på bilarna och som man annars inte skulle behöva, Har själv fått ta ned några ekar (inte skyddade enligt kommmun/ls) som gav grannarna problem och även kommunal väg, så självklart måste jag som fastighetsägare med träden ta ansvar för dem.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Fast om man låter träd växa upp på sin tomt så nära grannen att grenar hänger långt in på dennes tomt så har ju ägaren av träden totalt misslyckats med sin del, troligen pga okunskap.

Tallar i synnerhet hör ju inte hemma inne i villaområden, fula, skräpar ner, blir väldigt höga och tar all näring ur marken.
Undra hur många som står och tittar på sina 15m höga tallar med kronan långt uppe.
Skitsnack att tallar inte hör hemma i villaområden. Rent historiskt så har man ofta med omsorg sparat dessa träd i funkisträdgårdar, även där det är tätbebyggt. Nu är de en del av kulturarvet.

Sen kan man ju såklart ha personliga åsikter om vad som är opassande i en trädgård. Själv har jag lärt mig hata murgröna, järnek och berberis. Tallarna på våra grannars tomter skapar dock en fin fond till vår egna träsgårdskomposition.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Staffan-N skrev:
Skitsnack att tallar inte hör hemma i villaområden. Rent historiskt så har man ofta med omsorg sparat dessa träd i funkisträdgårdar, även där det är tätbebyggt. Nu är de en del av kulturarvet.
Jag håller med om att sparade stora tallarna passar bra på Djursholms stora bergiga villatomter eller vid t ex Västertorps arbetarlängor. Men det blir nog knepigt att tränga in dem i dagens täta villamattor med små tomter med kataloghus, enorma trädäck, friggebodar, attefallshus, uterum och garage. Vi kan också titta på antalet skolade vanliga tallar som planteras i dessa områden, jag har aldrig sett det. De måste nog även objektivt ses som ett olämpligt träd för det samtida villaområdet.

Vill man odla tallar av mindre format så finns det andra arter och sorter att köpa i handeln. T ex ormskinnstall (https://www.splendorplant.se/sortiment/pinus-heldreichii/) är en trevlig en från balkan som klarar väldigt torra lägen. Jag odlar en mindre sort av denna och den ger mycket glädje utan att bli enorm.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Skitsnack att tallar inte hör hemma i villaområden. Rent historiskt så har man ofta med omsorg sparat dessa träd i funkisträdgårdar, även där det är tätbebyggt. Nu är de en del av kulturarvet.

Sen kan man ju såklart ha personliga åsikter om vad som är opassande i en trädgård. Själv har jag lärt mig hata murgröna, järnek och berberis. Tallarna på våra grannars tomter skapar dock en fin fond till vår egna träsgårdskomposition.

Det blir svårt att ha dessa fula träd på dagens små tomter i kvadratiska villaområden, det är några få som uppskattar dom, resten vill inte ha dom. Jag har aldrig hört talas om någon som aktivt planterar en tall, det är snarare så att folk låter dom vara och så blev det som det blev. Det är ju inte något parkträd direkt...
 
Jag har aktivt planterat tall i villaträdgård men med lite rullande schema då dom efter 20-25 år blivit till ved och ersatts med nya……
Och ett par i tomtgräns har i alla år vårdats i samråd med granne som uppskattar dom lika mycket, dom har dock inte dragit iväg i höjd
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller med om att sparade stora tallarna passar bra på Djursholms stora bergiga villatomter eller vid t ex Västertorps arbetarlängor. Men det blir nog knepigt att tränga in dem i dagens täta villamattor med små tomter med kataloghus, enorma trädäck, friggebodar, attefallshus, uterum och garage. Vi kan också titta på antalet skolade vanliga tallar som planteras i dessa områden, jag har aldrig sett det. De måste nog även objektivt ses som ett olämpligt träd för det samtida villaområdet.

Vill man odla tallar av mindre format så finns det andra arter och sorter att köpa i handeln. T ex ormskinnstall ([länk]) är en trevlig en från balkan som klarar väldigt torra lägen. Jag odlar en mindre sort av denna och den ger mycket glädje utan att bli enorm.
Funkar även på små bergiga villatomter här söder om Stockholm :) Här bor vi så nära inpå varandra att trädgårdarna går in i varandra till en större gemensam komposition, trots att det sitter små staket som markerar tomtgränsen. Det som känns främmande är snarare när någon kommer in med inställningen att man minsann får göra vad man vill med sin lilla markplätt och bryter det storskaliga trädgårdskonceptet.

Men ja nyplantering är nog tämligen ovanligt, båda historiskt och idag.
Charmen med en bergig skogstomt är den vilda karaktären och att det är en bit "sparad" natur. Jag skulle definitivt valt andra träd när det redan är kalhugget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Det blir svårt att ha dessa fula träd på dagens små tomter i kvadratiska villaområden, det är några få som uppskattar dom, resten vill inte ha dom. Jag har aldrig hört talas om någon som aktivt planterar en tall, det är snarare så att folk låter dom vara och så blev det som det blev. Det är ju inte något parkträd direkt...
I bergiga funkisområden med tomter om 700 kvadrat så kan det finnas en hel del tall. Det är inte av lathet som de finns kvar, utan de sparades med mening för att de är en del av trädgårdarnas estetik.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Angående tallen son parkträd så kan jag rekommendera ett besök :)
[länk]
Det är även ett utmärkt exempel om man vill studera problem med inträngande rötter och påverkan av avgrävda rötter.

Själv tycker jag att tallar mycket väl pryder villatomter, även om vi tyvärr var tvungna att avverka de två som stod på vår tomt från början så gläds jag mycket åt grannarnas tallar, med viss reservation för pollenperioden. :)
 
Claes Sörmland
På fältet framför min trädgård har tallar vuxit upp med en väldig hastighet. Blötsnön grengallrar även denna vinter. Det är en rejäl som som har brutits rakt av:

Avbruten tallgren ligger på gulnad gräs- och barrenmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Fast om man låter träd växa upp på sin tomt så nära grannen att grenar hänger långt in på dennes tomt så har ju ägaren av träden totalt misslyckats med sin del, troligen pga okunskap.
SÅ det du menar är att så fort man ser en tall gro på sin tomt ska den UTROTAS ?

FInns det även andra växter som du anser ska dödas på fläcken ? eller djur kanske ?

Tallar i synnerhet hör ju inte hemma inne i villaområden, fula, skräpar ner, blir väldigt höga och tar all näring ur marken.
Undra hur många som står och tittar på sina 15m höga tallar med kronan långt uppe.
App app app, nu har du en PERSONLIG ÅSIKT som du verkar ha förväxlat med fakta.

Att du inte gillar tallar är något som du TYCKER, och det är dej fritt att plocka bort dessa på mark du äger själv, du har ingen som helst rätt att bestämma vad andra ska göra med deras tallar.

Jag har ett antal tallar på tomten, men även granar, björkar, rönn, ek, lärk, asp, sälg och en enorm hasselbuske.. det händer väl att jag tar ned nåt träd ibland av olika skäl, men jag tycker även tallarna är fina.
 
GlennB GlennB skrev:
SÅ det du menar är att så fort man ser en tall gro på sin tomt ska den UTROTAS ?

FInns det även andra växter som du anser ska dödas på fläcken ? eller djur kanske ?



App app app, nu har du en PERSONLIG ÅSIKT som du verkar ha förväxlat med fakta.

Att du inte gillar tallar är något som du TYCKER, och det är dej fritt att plocka bort dessa på mark du äger själv, du har ingen som helst rätt att bestämma vad andra ska göra med deras tallar.

Jag har ett antal tallar på tomten, men även granar, björkar, rönn, ek, lärk, asp, sälg och en enorm hasselbuske.. det händer väl att jag tar ned nåt träd ibland av olika skäl, men jag tycker även tallarna är fina.
Och, du har ju med personliga åsikter?

Det jag reagerar på är att folk börjar gnälla över trädens välmående. Är man så dum att man läter träd växa nära en granne så får man också ta konsekvenserna när dom växer över gränsen.
 
Claes Sörmland
I sammanfattning kan man väl se två diken som debattörer i trädfrågan ofta hamnar i:

1. Jag får odla träd nära fastighetsgränsen vars grenar och och rötter tränger in hos grannen och orsakar olägenhet och det finns inget som grannen kan göra åt det för det är mitt träd som inte får skadas av grannen.

2. Grannen får inte ha träd på sin fastighet som orsakar olägenhet och risker för mig så grannen måste fälla det.

Inget av dessa synsätt har stöd i lagen.
 
  • Gilla
Svante Svenson och 4 till
  • Laddar…
Hej!
Jag har varit denna situation och hör kommer några några tips:

1. Lod fungerar dåligt vid minsta vindpust och tar tid innan den stannar, dvs tiden för kranbil tickar snabbt på. Prova isåfall ett riktigt tungt lod med extremt tunn och stark stållina. Har ni otur så blåser det ordentligt denna dag och man får avblåsa processen.

2. Bygglaser är bekväm och man riktar den efter gränsen, t.ex. staketet och sedan kör den automatiskt strålar lodrät rakt (men snett upp, dvs man får se trädet som en vägg och stå en bit bort). Jag använde en billig innelaser för typ en tusenlapp men den syntes inte på dagtid så jag fick göra det på kvällen när det var mörkt och då var det också rätt kämpigt att se strålen. (Detta var 6-7 m upp i luften och man var tvungen att stå ungefär låna långt bort i sidled dvs det sneda avståndet blev ca 10 m.) Om ni använder laser så hyr därför en professionell utelaser. Kolla att den har vertikal linje.

3. Ni har gett grannen tid att själva åtgärda vilket är bra. När jag kollade med advokat så var praxis tre mån. Ni har gett sex. Bra!

4. (Viktigaste punkten.) När ni beskär trädet så är ni ansvariga för för att trädet inte skadas och dör. Skulle trädet skadas och dö av er beskärning så blir ni skadeståndsskyldiga. Här finns vacklande rättspraxis och förr såg domstolarna till värdet av själva trädet för exakt samma storlek (återplantering av vuxet träd) vilket kunde bli många hundra tusen kronor för ett träd. Sedan ett antal år tillbaka ser man ofta mer till trädets funktion, dvs skadan som grannen lider men det kan ändå bli dyrt men rättspraxis verkar fortfarande vackla mellan dessa fall. I mitt fall gällde det björk och då kunde man läsa att det var JAS-regeln som gällde för minst påverkan på trädet, dvs juni-juli-augusti är bästa tiden. Vad som gäller för tall vet jag inte.

5. Dokumentera hela processen (lod, laser etc) med video/bilder. Ha gärna vittnen.

Lycka till
 
H hempularen skrev:
Laservattenpass, risk att 20m är för långt för att se lasern. Gammalt hederligt lod.

Man bör nog tänka på att trädet kommer att böja sig in mot granntomten när lasten från grenarna försvinner. Efter kappningen är det risk att det ser ut som ni kapat en bit in på granntomten.
Är det väldigt infekterad stämning så skulle jag noga dokumentera mätningen.
Laserlinjeinstrument är lämpligare är laservattenpass för ändamålet, men på de avstånden behöver det nog vara natt. Det behöver inte vara mycket till vindpust för att lod ska bli svårhanterliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.