Hej
Vi bygger en stuga och jag är orolig av mig. Sambon tycker att jag är för orolig.

Vi drar rör för vatten nu o jag undrar hur säkert det är att de håller tätt?
Vi har telefonstolpar på trädgården o vet ju att de innehåller gifter som arsenik o kreosot kan de på något sätt komma ner i rören på vägen in till huset.
Ledningarna används inte o jag tror de ska plockas bort framöver . Va bör man tänka på?
Ligger vid en sjö i vi bor vid en hamn bryggan är oxå gjord av dessa stolpar i vissa fall o nån stålkonstruktion. Antar man att stolparna ligger även under stenmurarna som de lagt under brygga ?
 
Du verkar orolig för det mesta? Det kommer inte läcka in nåt i dina vattenrör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det gamla giftet i stolparna har en mycket begränsad spridning, tror inte det är många meter. Läs på lite så känns det bättre.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du verkar orolig för det mesta? Det kommer inte läcka in nåt i dina vattenrör.
Stefan N Stefan N skrev:
Du verkar orolig för det mesta? Det kommer inte läcka in nåt i dina vattenrör.

Så är det o sambon är väldigt trött på det så jag frågar här:) Försöker jobba bort det men skönt att få information . Läcker de aldrig in ? Vi har en fastighet i vår stad där det luggit tvätteri o där måste de spola vatten hela tiden för att kunna dricka det. Det var så jag kom o tänka på det?

De som bott på tomten innan vattnade även gräsmattan med sjövatten från hamnen o där ligger oxå stolpar sedan lång tid tillbaka . Tycker det är läskigt
 
Det ligger vattenslangar överallt i marken och vattendrag ,skulle inte tro att dom ligger i en någon steril miljö precis. Finns mycken skit och annat som inte är så bra där nere. Så tänk till , det är inget som kommer in i till er.
 
Är det vattenledningar i polyeten? Då kan de släppa igenom kemikalier in till dricksvattnet, men då krävs det att det är väldigt höga halter, enstaka telefonstolpar påverkar inte marken i tillräcklig mängd.

Är det däremot mark som man vet är förorenad, typ industrimark eller gammal bensinstation kan det vara läge att lägga en annan typ av ledning (kopparrör) eller ledningar med tjockare godstjocklek.
 
Var det inte någon stans I Sverige där dom byggt ett bostadsområde där det tidigare legat en kemtvätt, där dom fick ha en kran öppen i huset dygnet runt för att det inte skulle bli allt för mycket gift i vattnet?
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
OK gott folk , är en viss sanning i det ni skriver, men nu är det bara en ledning på kanske 25 meter och inte flera hundra meter, kanske kilometer med. Så att måla gubben på väggen och skrämma upp någon är inte bra. Tänk till lite, när ni svarar.
 
J jonaserik skrev:
OK gott folk , är en viss sanning i det ni skriver, men nu är det bara en ledning på kanske 25 meter och inte flera hundra meter, kanske kilometer med. Så att måla gubben på väggen och skrämma upp någon är inte bra. Tänk till lite, när ni svarar.
Sanningen och svaret är att slangen i backen inte skyddar mot gifter i marken. Det är antagligen inte ett problem hos TS men det kan vi inte veta säkert. Jag tycker det bästa för TS vore att göra ett vattenprov. Sen kan hen släppa oron. Förutsatt att ett vattenprov tar eventuella gifter då.
 
Eftersom Elinor är ett flicknamn kan du sluta skriva hen!
 
  • Älska
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom Elinor är ett flicknamn kan du sluta skriva hen!
Vad är nu detta för gammaldags fördomar. Elinor kan vara en transperson, icke-binär eller möjligtvis en grävmaskin.
 
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Vad är nu detta för gammaldags fördomar. Elinor kan vara en transperson, icke-binär och möjligtvis en grävmaskin.
Möjligtvis en sportbil från en känd film från US of A men näe, släpp sargen nu
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Möjligtvis en sportbil från en känd film från US of A men näe, släpp sargen nu
Exakt. En Shelby Mustang GT500. Alltså inte alls säker att hen identifierar sig som kvinna
 
Oavsett röstar jag på vattenprov och sen gå vidare
 
  • Gilla
Ellinor HellquisT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.