Hej!
Håller på att se över elen i huset som ursprungligen är byggt 1944. Förutom delar som uppenbarligen är mitt ansvar är jag lite fundersam över den inkommande elen som lär vara nätägarens ansvar.
Inkommande el går genom fasaden i källaren till en låda med 3x25A-säkringar innan den går vidare till låda med tre säkringar samt elmätare och därefter till min elcentral.
I första 3x25A-lådan så ser det ohälsosamt bränt ut på den vänstra säkringen. Är det ett problem eller charmig patina?
Och om det är ett problem, vad gör nätägaren för åtgärd?
 
  • Bränd och skadad säkring i elskåp med tre säkringssocklar, en ser skadad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla 3x25A säkringslåda på vägg med synliga brännskador på vänstra säkringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bränt område kring vänster säkring i 3x25A säkringslåda, tecken på elproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral och säkringar i en källare med synliga brännskador på en säkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp du har problem, i lådan på foto 1 är det varmgång och bränt på anslutningen under på den vänstra , inte bra. Ta in en elektriker som ordnar det snarast . troligtvis är det inkommande och vid arbetet där , så måste nätägaren stänga av ute i gatan. Inget arbete för en amatör då det är en oljekabel som kommer in.
 
Man borde kunna få nätägaren att byta inkommande fram till mätartavlan - förutom att prylarna är skitgamla så är de ju inte överlyckliga över möjligheten att stänga av elen innan mätartavlan.
 
Är en gammal mätarplatta och med brytare före mätaren, står så på skylten.
 
Om matningen kommer underifrån så är det alltså nätägarens servisledning, och den tror jag inte en elfirma får pilla på. Nätägaren behöver hur som helst bryta strömmen i gatan. Så kontakta nätägaren först och hör vad det säger.

Denna låda är uppenbarligen din anslutningspunkt, så lådan och ledningen fram till elmätaren är sedan ditt ansvar.
 
  • Gilla
Drömtroll och 2 till
  • Laddar…
Lådan är en gammal SERVIS låda som har varit nätägaren egendom men som nätägaren överlåtit till abonnenten någon gång i slutet på 60talet början på 70talet. Nätägarna satte då sina säkringar i "kabelskåpen" där matningarna fördelades och lådan blev överflödig dessutom var det rätt vanligt med problem med att anslutningarna var brända och lådorna behövde underhåll. Så när man skänkte bort lådorna slapp nätägaren problemet. Ett annat problem blev då att abonnenten inte var medveten om "gåvan" och inte kunde tacka nej.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Men är det varmgång, är det inte "bara" gjutmassan som skvalpat upp där redan när man göt på 40-talet?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker också som fotografen.
När jag förstorar bilden så mycket som går så tycker jag inte det ser bränt ut, utan mer som att det är något som har kletats på och i viss mån avlägsnats.

Kul att se dekorationspropphuvar på servis/huvudsäkringar ... ;)
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kul att se dekorationspropphuvar på servis/huvudsäkringar ... ;)
Visst ser det ut som små blommor ☀️
Som sagt har jag inte sett innan på servis/huvudsäkringar.
 
Mikael_L
Porslinsblomma! :D
Närbild på blommande porslinsblomma med rosa stjärnformade blommor och gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Hans G2 och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om matningen kommer underifrån så är det alltså nätägarens servisledning, och den tror jag inte en elfirma får pilla på
Vadå pilla på ?? Klart att en elektriker får ändra på detta efter kontakt med nätägaren och samarbete. Hur många ombyggnader har du gjort av detta slag , troligen ingen. Som någon sade i en annan tråd, var kvar i ditt genre som fritidselektriker/hempulare
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Vadå pilla på ?? Klart att en elektriker får ändra på detta efter kontakt med nätägaren och samarbete. Hur många ombyggnader har du gjort av detta slag , troligen ingen. Som någon sade i en annan tråd, var kvar i ditt genre som fritidselektriker/hempulare
Hoppsan ...
Vadan denna ton? Har ni något annat gruff på gång? Eller varför annars denna märkliga eftersläng ... :thinking:
 
  • Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hoppsan ...
Vadan denna ton? Har ni något annat gruff på gång? Eller varför annars denna märkliga eftersläng ... :thinking:
Bry dig inte.
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lådan är en gammal SERVIS låda som har varit nätägaren egendom men som nätägaren överlåtit till abonnenten någon gång i slutet på 60talet början på 70talet. Nätägarna satte då sina säkringar i "kabelskåpen" där matningarna fördelades och lådan blev överflödig dessutom var det rätt vanligt med problem med att anslutningarna var brända och lådorna behövde underhåll. Så när man skänkte bort lådorna slapp nätägaren problemet. Ett annat problem blev då att abonnenten inte var medveten om "gåvan" och inte kunde tacka nej.
Får jag fråga hur du du ser det?
 
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Bry dig inte.
OK, vad bråkar ni om egentligen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.