Tomture61 Tomture61 skrev:
Tänk om vi datorägare / brukare , på riktigt , vet vad som finns planerat i våra datorer :rolleyes:
Vi som privatpersoner har mycket skräp som vi inte vet om men som tur är mestadels ofarligt.;)
Men inte har vi kontanter liggande utifrån att datorn/platta/mobil skulle bli låst/haverera.
 
MrJay
Tomture61 Tomture61 skrev:
Tänk om vi datorägare / brukare , på riktigt , vet vad som finns planerat i våra datorer :rolleyes:
Jag har ganska bra koll på de delarna, jobbar inom IT-säk.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61
MrJay MrJay skrev:
Jag har ganska bra koll på de delarna, jobbar inom IT-säk.
Finns måååånga datorer i Sverige ......
Går nog att jämföra med Covid 19 .
 
MrJay
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns måååånga datorer i Sverige ......
Nähä…
 
Tomture61
MrJay MrJay skrev:
Nähä…
Joho...
 
A ajn82 skrev:
När det hände Coop gick det ju ändå inte att handla med cash, men för att handla med sina grannar kan det kanske vara värdefullt
Det är en fråga om vilja. en skokartong fungerar utmärkt som kassa om man bara vill.
Men dom flesta butiksbiträden har väl ingen aning vad dom ska ta för en burk sardiner.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
A AndersS skrev:
Men inte har vi kontanter liggande utifrån att datorn/platta/mobil skulle bli låst/haverera.
Jo jag har det, inte primärt av den anledningen, men jag är lite riskavert ur det hänseendet. Har mina surt förvärvade fördelade på 7 olika banker plus byrålådan. Kontanterna är fördelade på Euro, SEK, DKR och USD. Att ha EN bank där man har ALLT, kort, besparingar, ISK osv. är för mig samma sak som att åka ut på en hembyggd flotte i full storm på havet utan flytväst;)
 
  • Gilla
  • Wow
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är en fråga om vilja. en skokartong fungerar utmärkt som kassa om man bara vill.
Men dom flesta butiksbiträden har väl ingen aning vad dom ska ta för en burk sardiner.
Problemet då var väl att kortbetalningar inte fungerade. Med deras app gick det att betala. Så prissystemet fungerade nog som vanligt, så cash hade fungerat, vilket jag tror att det gjorde i mindre butiker där inte dagskassan är så stor.
 
M Markarbetaren skrev:
Att ha EN bank där man har ALLT, kort, besparingar, ISK
Kanske inte helt köper liknelsen men håller helt med om att det är klokt att exempelvis ha kort från flera olika kortutgivare knutna till olika globala system. Det är ju relativt vanligt att den svenska X-banken har problem med sina kort, men jag tror aldrig jag hört att VISA, MasterCard och American Express har haft driftstörningar samtidig.

Om man är i den situationen att man har kontanter på konton är det ju rent korkat att ha summor överstigande insättningsgarantin hos en enskild aktör. Även om en bankkonkurs i Sverige känns fullkomligt utesluten så varför riskera något helt i onödan?
 
M Markarbetaren skrev:
Så prissystemet fungerade nog som vanligt, så cash hade fungerat, vilket jag tror att det gjorde i mindre butiker där inte dagskassan är så stor.
Den mindre butik jag besökte under "dramat" hade låst ytterdörr så där var all handel stoppad.
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske inte helt köper liknelsen men håller helt med om att det är klokt att exempelvis ha kort från flera olika kortutgivare knutna till olika globala system. Det är ju relativt vanligt att den svenska X-banken har problem med sina kort, men jag tror aldrig jag hört att VISA, MasterCard och American Express har haft driftstörningar samtidig.

Om man är i den situationen att man har kontanter på konton är det ju rent korkat att ha summor överstigande insättningsgarantin hos en enskild aktör. Även om en bankkonkurs i Sverige känns fullkomligt utesluten så varför riskera något helt i onödan?
Händer ju titt som tätt att man hör på nyheterna "nu upplever Nordea störningar i betalningar med Swish, kortbetalningar kan påverkas också". (Eller annan valfri bank naturligtvis)
Då är det ju inte fel att kunna ha alternativ med olika banker, kanske inte just Swish men iaf. kredit/debit-kort.

Vet inte hur många gånger jag suttit och svurit över att Avanzas handelsplattform inte fungerat när man ska veva på börsen. Nu loggar jag bara in på nästa bank om det strular.
 
M
Alfredo Alfredo skrev:
Den mindre butik jag besökte under "dramat" hade låst ytterdörr så där var all handel stoppad.
Fredag kväll och lördag var det stängt, sedan hade dom flesta butikerna löst det med betalning via deras app.
citat : "Efter fredagens IT-attack mot Coop tvingades butiker hålla stängt under fredagskvällen samt lördagen. Nu meddelar Coop att vissa butiker kan hålla öppet under söndagen med hjälp av att betalning sker via deras app."

Efter IT-attacken mot Coop kan vissa butiker öppna söndagen | Kungsbacka-Posten (kungsbackaposten.se)
 
A ajn82 skrev:
När det hände Coop gick det ju ändå inte att handla med cash, men för att handla med sina grannar kan det kanske vara värdefullt
Som tur är så kör inte alla matvarubutiker så det är 100% låsta till kassasytem. Mindre ica nära och liknande butiker kan man handla offgrid fortfarande. Ica maxi, coop och typ hemköp (stora) har ju satt sig i graven om något skulle hända vår infrastruktur.

Spännande nog kunde jag handla byxor på dressman när deras var helt off. Cash och handskrivet kvitto finns fortfarande.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
R Rkarlsson skrev:
Som tur är så kör inte alla matvarubutiker så det är 100% låsta till kassasytem. Mindre ica nära och liknande butiker kan man handla offgrid fortfarande. Ica maxi, coop och typ hemköp (stora) har ju satt sig i graven om något skulle hända vår infrastruktur.

Spännande nog kunde jag handla byxor på dressman när deras var helt off. Cash och handskrivet kvitto finns fortfarande.
Om inte annat så lär senaste tidens utveckling få dom att fundera ett varv extra kring hur dom ska kunna hantera vissa situationer som kan uppstå. Jag tror mao. inte att dom är så naiva att när nästa grej kommer att dom utbrister ”vi Såg det inte komma”:rolleyes:
 
M Markarbetaren skrev:
Om inte annat så lär senaste tidens utveckling få dom att fundera ett varv extra kring hur dom ska kunna hantera vissa situationer som kan uppstå. Jag tror mao. inte att dom är så naiva att när nästa grej kommer att dom utbrister ”vi Såg det inte komma”:rolleyes:
Coop tror jag tyvärr är så dumma.
Men det är under mitt förstånd hur matbutiker och övriga butiker bygger upp ett betalsystem som är baserat på att endast fungera med el och internet. Och även att vissa butiker är helt kontantlösa.
Nu har vi inga matbutiker som är kontantlösa alls. Men detaljhandel typ lindex.

Man kan rent ut sagt peka på butiker som kommer fallera om det skulle gå så långt att det skulle krasha.

Jag är personligen varken bu eller bä för kontanter, handlar typ 100% med kort. Men nu sista tiden har jag faktiskt sett till att ta ut kontanter så man har till några veckors mat och bränsle. Men man ska ju inte överdriva heller.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.