Vi ska kapa grannens tallgrenar längst med tomtgränsen då dessa innebär en oangelägenhet för oss då grenar faller på vår bil/parkering. Företaget som kommer att anlitas kapar grenarna längst tomtgränsen utifrån ögonmått. Är det någon som känner till någon mätteknik eller metod man kan använda för säkerställa att grenarna kapas längst med tomtgränsen även 20 meter upp i luften? Vill undvika att kapa innanför grannens tomt :).
 
Laservattenpass, risk att 20m är för långt för att se lasern. Gammalt hederligt lod.

Man bör nog tänka på att trädet kommer att böja sig in mot granntomten när lasten från grenarna försvinner. Efter kappningen är det risk att det ser ut som ni kapat en bit in på granntomten.
Är det väldigt infekterad stämning så skulle jag noga dokumentera mätningen.
 
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
T
Jag tror det kan vara en bra idé att läsa på lite här på forumet innan du gör något. Liknande frågor har varit upp tidigare och jag är inte alls säker på att du har något med grannens träd att göra trots att grenarna sträcker sig in på din tomt. Kan vara så att du måste be grannen först?
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Laservattenpass, risk att 20m är för långt för att se lasern. Gammalt hederligt lod.

Man bör nog tänka på att trädet kommer att böja sig in mot granntomten när lasten från grenarna försvinner. Efter kappningen är det risk att det ser ut som ni kapat en bit in på granntomten.
Är det väldigt infekterad stämning så skulle jag noga dokumentera mätningen.
Tack för tips. Lod tror jag skulle kunna funka bra.
T Turbo_Tail skrev:
Jag tror det kan vara en bra idé att läsa på lite här på forumet innan du gör något. Liknande frågor har varit upp tidigare och jag är inte alls säker på att du har något med grannens träd att göra trots att grenarna sträcker sig in på din tomt. Kan vara så att du måste be grannen först?
T Turbo_Tail skrev:
Jag tror det kan vara en bra idé att läsa på lite här på forumet innan du gör något. Liknande frågor har varit upp tidigare och jag är inte alls säker på att du har något med grannens träd att göra trots att grenarna sträcker sig in på din tomt. Kan vara så att du måste be grannen först?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Jag tror det kan vara en bra idé att läsa på lite här på forumet innan du gör något. Liknande frågor har varit upp tidigare och jag är inte alls säker på att du har något med grannens träd att göra trots att grenarna sträcker sig in på din tomt. Kan vara så att du måste be grannen först?
Har konsulterat kommunen, försäkringsbolag, jordabalken, informerat grannen och gett dom 6 månader att ta ner dom själv. Håller med om att det är viktigt att informera sig först.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C CarrobarroCIA skrev:
Har konsulterat kommunen, försäkringsbolag, jordabalken, informerat grannen och gett dom 6 månader att ta ner dom själv. Håller med om att det är viktigt att informera sig först.
Då har du gjort vad du ska. Om grannen inte har några synpunkter så är det bara att kapa. Lod är lösningen, gammaldags eller laser.

Om grannen istället har meddelat dig att din bedömning att en olägenhet föreligger inte är korrekt så är ni i tvist avseende denna sakomständighet. Då får grannen ställa ett krav på dig om det vid kapningen uppstår vad en skada på dennes fasta egendom. Bestrider du kravet så är tinget nästa steg för grannen om den vill driva det vidare. Det finns inga prejudicerande fall i denna fråga.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har du gjort vad du ska. Om grannen inte har några synpunkter så är det bara att kapa. Lod är lösningen, gammaldags eller laser.

Om grannen istället har meddelat dig att din bedömning att en olägenhet föreligger inte är korrekt så är ni i tvist avseende denna sakomständighet. Då får grannen ställa ett krav på dig om det vid kapningen uppstår vad en skada på dennes fasta egendom. Bestrider du kravet så är tinget nästa steg för grannen om den vill driva det vidare. Det finns inga prejudicerande fall i denna fråga.
Grannarna saknar förståelse för att vi vill kunna använda hela ytan av tomten och tycker att vi ska anpassa användandet av parkering/uppfart efter tallarnas överhäng (3 stycken stora). Argumenten per se har dom inte bemött. Utöver oangelägenheten så föll nyligen en stor gren och landade 1,5 m från vår bil. Enligt försäkringsbolaget är sakskador (och personskador) som händer på vår tomt vårt ansvar. Vi är alltså ansvariga även om grenarna tillhör grannens tallar.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C CarrobarroCIA skrev:
Enligt försäkringsbolaget är sakskador (och personskador) som händer på vår tomt vårt ansvar. Vi är alltså ansvariga även om grenarna tillhör grannens tallar.
Njae. Grannen är ansvarig för sin fastighet. Till fastighet hör rotade träd även om dess grenar tränger in på grannfastigheten. Så skulle de hans träd vara så illa skötta att han kan anses vara vårdslös eller försumlig för att inte ha åtgärdat situationen så är det han som är ansvarig för en personskada orsakad av hans vårdslös eller försumlig. Men som vi har utrett i så många trädtrådar här så är det inte vårdslöst eller försumligt att ha stora träd på sin fastighet ens om deras rötter och grenar tränger in på grannfastigheten.

Helt korrekt är att ni ansvaras för egna sakskador som sker på er fastighet, ni får betala och inte grannen om en gren ramlar ned och orsakar sakskada.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
C CarrobarroCIA skrev:
Vi ska kapa grannens tallgrenar längst med tomtgränsen då dessa innebär en oangelägenhet för oss då grenar faller på vår bil/parkering. Företaget som kommer att anlitas kapar grenarna längst tomtgränsen utifrån ögonmått. Är det någon som känner till någon mätteknik eller metod man kan använda för säkerställa att grenarna kapas längst med tomtgränsen även 20 meter upp i luften? Vill undvika att kapa innanför grannens tomt :).
20 m höga? Det här kan bli en dumhet ni gör. Rätt info är avgörande! Det kan vara så att det finns nåt skrivet av fd ägare i avtal eller fastighetsregistret.
Kanske inväntar grannen att ni gör åverkan och ni blir skadeståndsskyldiga. Kan bli att träden skadas, dör, eller välter vid storm…
Det är inte bara jordabalken, det är grannelagsrätt! Ta en advokat för att vara säkra. Det har ni i villaförsäkringen Och att ni stämmer grannen på era kostnader för att de inte underhållit. Just saying att det är bättre vara på säkra sidan.
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FruNilsson skrev:
20 m höga? Det här kan bli en dumhet ni gör. Rätt info är avgörande! Det kan vara så att det finns nåt skrivet av fd ägare i avtal eller fastighetsregistret.
Låter otroligt men går att kolla på Min fastighet med BankID på 5 min. Gamla servitut som tidigare ägare har ingått är inte giltiga om TS inte känner till dem eller förväntas känna till dem eftersom de är inskrivna i fastighetsregistret. Trädodlingsservitut av denna typ måste vara ovanliga.

F FruNilsson skrev:
Kanske inväntar grannen att ni gör åverkan och ni blir skadeståndsskyldiga. Kan bli att träden skadas, dör, eller välter vid storm…
Då är grannen inte rationell.

Att träden skadas, dör eller välter vid en storm är först och främst osannolikt för tall. Tallens grenar knäcks naturligt av snötyngden på vintern, det är därför du ser tallar med grenfria stammar och krona i toppen. Så skada på även stora grenar tål tall mycket bra.

Även om träden skadas eller dör så har TS rätt att kapa vid fastighetsgränsen eftersom att grannen inte har följt sin skyldighet enligt jordabalken att göra det själv. Det är grannens underlåtenhet att agera som ger TS den rätten enligt jordabalken.

Välter träden och skadar grannens fastighet så är det uteslutande grannen som är ansvarig. Även om det direkt skulle gå att visa att det har orsakats av kapningen av grenar.

F FruNilsson skrev:
Det är inte bara jordabalken, det är grannelagsrätt! Ta en advokat för att vara säkra. Det har ni i villaförsäkringen Och att ni stämmer grannen på era kostnader för att de inte underhållit. Just saying att det är bättre vara på säkra sidan.
Jo det är faktiskt jordabalken uteslutande som gäller här. Att stämma grannen trots att man inte har lidit någon skada låter som ett dåligt råd. Bättre att följa den process som anges i jordabalken, d v s det som TS gör.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Även om träden skadas eller dör så har TS rätt att kapa vid fastighetsgränsen eftersom att grannen inte har följt sin skyldighet enligt jordabalken att göra det själv.
Ne, man har ingen rättighet eller skyldighet att kapa vid fastighetsgränsen.
Man får ta bort de grenar eller rötter som orsakar olägenhet. Som jag fattar det vill TS kapa bort allt som sticker in över fastighetsgränsen och då är man ute i en gråzon som kan skapa problem i framtiden.

Sen kan det såklart vara så att man upplever att alla grenar är en olägenhet, men det kan vara svårt att övertyga rätten om det när man blir stämd för att trädet dog av det kraftiga ingreppet och tippade över grannens bil.
 
  • Gilla
MrAnte och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Ne, man har ingen rättighet eller skyldighet att kapa vid fastighetsgränsen.
Man får ta bort de grenar eller rötter som orsakar olägenhet. Som jag fattar det vill TS kapa bort allt som sticker in över fastighetsgränsen och då är man ute i en gråzon som kan skapa problem i framtiden.
Om jag inte har missförstått trådens fall så orsakar samtliga grenar på tallarna som tränger in på TS fastighet olägenhet. Så fastighetsgränsen är det som sätter gränsen för vad TS får kapa. Men visst kan det vara annorlunda i andra fall, där t ex en inträngande gren orsakar en olägenhet men inte en annan på samma träd.

Grannen har en skyldighet enligt de allmänna hänsynsreglerna i jordabalken (3 kap. 1§) att ta skälig hänsyn till omgivningen. TS menar ju att det inte är skäligt att låta stora grenar från tallar hänga över parkeringsplatsen och kan visa att det var en hårsmån från sakskada ganska nyligen när dessa grenar helt naturligt enligt tallens biologi bryts av. D v s grannen har en skyldighet enligt JB att ta bort dessa grenar (eller egentligen se till att de aldrig växte sig så stora att de orsakade problem för omgivningen genom t ex grengallring).

Nu har grannen inte följt sina skyldigheter i jordabalken 3 kap. 1 § och då finns jordabalken 3 kap. 2 § som en backup för TS. Den infördes för att lösa just dylika frågor om större växtlighet som buskar och träd vid gränsen utan att behöva gå till tinget varje gång.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
leljung och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Renhorn Renhorn skrev:
Finns en tidigare Byggahus ”fråga experten” artikel om detta. ([länk])
Verkar vara mer eller mindre fritt fram att kapa bort grenarna om man ska tro den. Skulle dock rekommendera att kapa så nära stammen som möjligt för att ge möjlighet för trädet att läka skadorna.
Jag håller med om att kapningen av grenarna borde ske vid stammen. Så har jag löst det med grannar när stora grenar har behövts gallras från stora träd för att de har börjat skapa olägenhet för byggnader på min fastighet.

Men det är grannens ansvar och TS får inte gå in på grannens fastighet och kapa vid den punkten utan grannens tillåtelse.
 
C CarrobarroCIA skrev:
Vi ska kapa grannens tallgrenar längst med tomtgränsen då dessa innebär en oangelägenhet för oss då grenar faller på vår bil/parkering. Företaget som kommer att anlitas kapar grenarna längst tomtgränsen utifrån ögonmått. Är det någon som känner till någon mätteknik eller metod man kan använda för säkerställa att grenarna kapas längst med tomtgränsen även 20 meter upp i luften? Vill undvika att kapa innanför grannens tomt :).
Det är givetvis det enskilda fallet som bestämmer hur man ska gå tillväga osv. Vad jag skulle vilja tillägga är hur ni ska göra i fortsättningen; om grannen inte vill sköta sina växter blir det ni som från o med nu tar på er ansvar för underhållet. Värt att tänka på. och, ska ni vara beredda på skadestånd om grannens tallar skadas och ev dör. Det finns en del domar som är intressanta att läsa före åtgärder.

sen tycker jag som många att ni ska dokumentera allt före o efter, inkl rötternas sträckning hos er.
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.