Hej,
Försöker hitta en lösning på att få mitt FTX system att automatiskt gå igång när jag kör köksfläkten. Vill öka tilluften då. Tyvärr har min köksfläkt ingen potentialfri utgång så går inte koppla direkt.
Någon som har någon idé på om man t.ex kan sätta en luftflödesmätare i fläktkanalen som reagerar när man startar fläkten och då kan skicka en signal till FTX systemet som då kan köra igång ett förprogrammerat program?

Eller någon som har en annan bra lösning?
 
Verkningslös åtgärd, finns inget som hindrar köksfläkten att förses med tilluft utan styrning. En fläkt i ftx stoppar inte större luftflöden från andra fläktar
 
Förstår inte ditt svar är jag rädd. Menar du att det är meningslöst att ftxen ska öka tilluften när jag kör igång köksfläkten? Köksfläkten drar ju ut rätt mkt luft så tänker att den blir mer effektiv om tilluften ökar?
 
Även om ftx är avstängd så finns raka rör ut i det fria och köksfläkt tar vad den behöver, bättre fundera på frånluft i kök då det kan uppstå baksug. Då brukar man sätta en backventil iäm den kanalen speciellt om litet kök
 
Jag är också skeptisk till nyttan med det hela. Med detta sagt. Det finns grenuttag med slavstyrning så att slavuttagen kopplas på när man drar ström i ett masteruttag. En sådan borde kunna användas till funktionen och dessutom vara mycket billigare än en flödesmätare.
 
A Avemo skrev:
Jag är också skeptisk till nyttan med det hela. Med detta sagt. Det finns grenuttag med slavstyrning så att slavuttagen kopplas på när man drar ström i ett masteruttag. En sådan borde kunna användas till funktionen och dessutom vara mycket billigare än en flödesmätare.
Det låter ju som en bra lösning. Inte tänkt på det men borde bli betydligt enklare och billigare att lösa.
Anledning till att jag vill ha det är att jag har en inbyggd fläkt i hällen och den kommer suga ut ganska mkt mer luft än en vanlig fläkt som sitter över hällen vilket ganska snabbt kommer skapa undertryck i huset. Eftersom jag ändå har ett FTX system då så känns det lika bra att försöka nyttja det för att skapa så bra förutsättningar som möjligt.
 
Pressostat är det du behöver.

(Kan inte klippa in länkar)
Luftbutiken har en för ca 1000lappen
 
H
Har ditt ftxsystem modbus TCP/IP? Isåfall går det ganska enkelt att koppla upp och styra det med ett smarta hem system, typ home assistent. Sen lär det vara lättare/billigare att mäta elförbrukning på fläkten istället för att mäta flöde. T.ex. med en shelly 1pm.

Är du inte insatt och intresserad av smarta hem är det nog lite överkurs dock!
 
Är det något som tillverkaren av ventilationssystemet rekommenderar? Jag tror att man normalt vill ha lite undertryck i huset.
 
A Avemo skrev:
Är det något som tillverkaren av ventilationssystemet rekommenderar? Jag tror att man normalt vill ha lite undertryck i huset.
Ja visst, lite undertryck är väl normalt men blir rätt mkt undertryck om jag kör fläkten för fullt, den drar ut ca 500m3 luft/t så blir betydligt mer undertryck än det ska vara och fläkten kan funka dåligt. Sen ska det bara ökas medans köksfläkten är igång för att sen återgå till normal körning. FTX systemet har redan förinställda program för t.ex köksfläkt och braskamin. Så allt jag vill göra är att trigga igång rätt program automatisk utan att behöva göra det via kontrollpanelen eller appen. (Har egentligen inga problem att starta via appen men frugan kommer aldrig göra det).
 
fgo fgo skrev:
Pressostat är det du behöver.

(Kan inte klippa in länkar)
Luftbutiken har en för ca 1000lappen
Ja precis, var något sådant jag letade efter först.
 
H halj skrev:
Har ditt ftxsystem modbus TCP/IP? Isåfall går det ganska enkelt att koppla upp och styra det med ett smarta hem system, typ home assistent. Sen lär det vara lättare/billigare att mäta elförbrukning på fläkten istället för att mäta flöde. T.ex. med en shelly 1pm.

Är du inte insatt och intresserad av smarta hem är det nog lite överkurs dock!
Ska kolla shelly 1pm.
Är inte superinsatt i smarta hem än så länge, kommer antagligen bli :)
 
D Danne10 skrev:
Ja precis, var något sådant jag letade efter först.
Jag älskar smartahemlösningar men vissa saker ska bara fungera.
Troligen måste du öka tilluften och minska frånluften om det är ett aggregat för hemmamiljö.
 
Är det någon som har åsikt om olika FTX aggregat är ni välkomna att nämna de här också. Tycker det är svårt att finna
fgo fgo skrev:
Jag älskar smartahemlösningar men vissa saker ska bara fungera.
Troligen måste du öka tilluften och minska frånluften om det är ett aggregat för hemmamiljö.
Ja precis. Finns en färdig inställning för det behöver bara något som kan aktivera den.

Är ett aggregat för hemma miljö. Kommer bli antingen Komfovent Domekt R 600 HE eller Systemair VSR 500. Någon som har synpunkter på aggregaten är det bara köra på :)
 
Systemair alla dagar i veckan. Just nu är de oförskämt bra, inga buggar i styr osv.

Personligen har jag aktivt valt att inte ha någon funktion mellan ftx och köksfläkt. Det är meckigt att få tre hastigheter att stämma överlag med flöden i ftx:en. Det går men inte ens jag som är nörd inom ventilation orkar hålla på med skiten. Jag har satt 2 freshventiler som är kopplade genom element och minskar då kallraset lite.
När köksfläkten går så tas luften in där. Och handen på hjärtat, hur ofta kör du köksfläkten och hur mycket kostar det i värmeförlust? Less is more. ;):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.