Hej!

Är i färd med att bygga ett trädäck på 7*4m, har studerat spännvidstabellen men får det inte att stämma.

Väljer jag 45x145 reglar så skall avståndet mellan bärbjälkar vara max 2,3m så lång tror jag att det är rätt.

med reglar på 4,2m och plintavstånd 1,9m så måste jag upp i bärbjälkar som är
70X195 kan detta verkligen stämma.

Trodde jag kunde klara mig med 45*145 men då får jag sätt dubbelt så många plintar.

Gräva plinthål är inte kul

Kanske man kan skippa plintarna och bärbjälkar och istället lägga golvlbjälkarna direkt på lecablock??
Har endast 290mm upp till altandörren och har ändå grävt ut 150mm,
blir lite tight med en grov bärbjälk under.

Vad tror ni om det är det att rekommendera?

Mvh

Björn
 
Utan att kolla i nämnda tabell skulle jag vilja säga att måtten är ganska traditionella, och att tabellen sannolikt säger att 45x145 funkar, eller möjligen att det krävs 45x195. Kanske har Du kollat i tabellen för "granittrall" ;-)
 
Ja jag har nog gjort det:)

Har nog fått kläm på det nu

Väljer jag reglar med måtten 45*145 så kan jag ha max 2.3m mellan bärbjälkar

För att sätta plintarna med cc 2m (2,15-1,8) behöver jag bärbjälkar som har måtten 45*170

Stämmer nog bätte.

Hade kanske klarat mig med reglar 45*120 och bärbjälkar 45*145

Kommentera gärna om det inte stämmer
 
I
Dimensionerna är beroende av virkeskvalitet och hur de (bärlinor/primärbärverk, reglar/sekundärbärverk och bräder/trall) är upplagda mht aktuell belastning.

En bärlina av samma kvalitet och dimension, som är upplagd över flera stöd/plintar, bär mer än en bärlina som vilar bara på två stöd. Samma gäller för reglar och trallbräder. Därvid gäller:

cc-avståndet mellan plintarna är av betydelse.
cc- avståndet mellan bärlinorna är av betydelse
cc-avståndet mellan reglarna är av betydelse
tjockleken på bräderna/trallen är av betydelse

Om vi börjar uppeifrån kan vi säga att bräderna är den svagaste punkten och kräver ett tätare cc-avstånd på sekundärbärverket/reglarna om de är tunna och lite större om de är tjockare. Det i sin tur ger lastytan på reglarna.

Reglarna behöver i sin tur större/högre dimension ju längre avståndet är mellan bärlinorna. Med fler bärlinor mindre/lägre dimension på dessa vid samma tjocklek.

Bärlinorna behöver i sin tur större/högre dimension ju längre avståndet är mellan stöden/plintarna. Med tätarte cc-avstånd mellan stöden, ju mindre/lägre dimension på bärlinorna.

Om du vill uppnå en viss höjd på allt från uk bärlina till ök trall, är det därför en avvägningsfråga som ingen tabell kan ge svar på eftersom det går att laborera och avpassa mht dessa faktorer.

Tabellen är uppgjord för vissa cc-avstånd på stöden, cc-avstånd mellan bärlinorna, cc-avstånd mellan reglarna mht en viss tjocklek på trallen. Alltsammans uträknat efter en viss virkeskvalitet och fast belastning/m2. Det kan då hända att 'räknenissen' har råkat ut för problemet att överskrida en tillåten påkänning i virket och därför fått gå upp en dimension isf att laborera faktorerna så att det undviks genom att ex.vis tjocka trallen. Tabellen är alltså inte optimal för utnyttjandet av hållfastheten i de fem komponenterna: virkeskvalitet, cc-avstånd plintar, cc-avstånd bärlinor, cc-avstånd reglar och tjocklek på trallbräderna. Det kan man bara göra med en unik uträkning i varje enskilt fall. Tabellen får därför ses som en ledtråd för att vara på 'säkra sidan' mer än ett facit på när det håller eller inte håller.
 
imported_Byggaren skrev:
Dimensionerna är beroende av virkeskvalitet och hur de (bärlinor/primärbärverk, reglar/sekundärbärverk och bräder/trall) är upplagda mht aktuell belastning.

En bärlina av samma kvalitet och dimension, som är upplagd över flera stöd/plintar, bär mer än en bärlina som vilar bara på två stöd. Samma gäller för reglar och trallbräder. Därvid gäller:

cc-avståndet mellan plintarna är av betydelse.
cc- avståndet mellan bärlinorna är av betydelse
cc-avståndet mellan reglarna är av betydelse
tjockleken på bräderna/trallen är av betydelse

Om vi börjar uppeifrån kan vi säga att bräderna är den svagaste punkten och kräver ett tätare cc-avstånd på sekundärbärverket/reglarna om de är tunna och lite större om de är tjockare. Det i sin tur ger lastytan på reglarna.

Reglarna behöver i sin tur större/högre dimension ju längre avståndet är mellan bärlinorna. Med fler bärlinor mindre/lägre dimension på dessa vid samma tjocklek.

Bärlinorna behöver i sin tur större/högre dimension ju längre avståndet är mellan stöden/plintarna. Med tätarte cc-avstånd mellan stöden, ju mindre/lägre dimension på bärlinorna.

Om du vill uppnå en viss höjd på allt från uk bärlina till ök trall, är det därför en avvägningsfråga som ingen tabell kan ge svar på eftersom det går att laborera och avpassa mht dessa faktorer.

Tabellen är uppgjord för vissa cc-avstånd på stöden, cc-avstånd mellan bärlinorna, cc-avstånd mellan reglarna mht en viss tjocklek på trallen. Alltsammans uträknat efter en viss virkeskvalitet och fast belastning/m2. Det kan då hända att 'räknenissen' har råkat ut för problemet att överskrida en tillåten påkänning i virket och därför fått gå upp en dimension isf att laborera faktorerna så att det undviks genom att ex.vis tjocka trallen. Tabellen är alltså inte optimal för utnyttjandet av hållfastheten i de fem komponenterna: virkeskvalitet, cc-avstånd plintar, cc-avstånd bärlinor, cc-avstånd reglar och tjocklek på trallbräderna. Det kan man bara göra med en unik uträkning i varje enskilt fall. Tabellen får därför ses som en ledtråd för att vara på 'säkra sidan' mer än ett facit på när det håller eller inte håller.

Nu blev det mycket på en gång.

Tackar så mycket för visat intresse


Får nog bli så här:

Bärlinor 45*145
Reglar 45*120
Trall 28*120

totala måttet på höjden blir då 293mm, då böhöver jag inte gräva djupare och kan i så fall kompensera med ett par extra plintar om det skulle behövas.


tack än en gång
 
Jag tog cc200 mellan bärlinorna (45x195)
cc50-60 mellan reglarna (45x170)
Sedan trall 28x120.

Kanske överdrivet. Vad vet jag?
 
Trädäcket blir ca 4.20*7.20
Har dåligt med plats på höjden och undrar om det räcker med bärlinor 145*45 med plintanstånd på ca 1,8m på dessa hade jag tänkt reglar som är 120*45
med ett avstånd mellan bärlinor på ca 170. trallen är 28*120.

Blir detta bra eller måste jag gå upp i dimension.

Tanken är annars att göra en ram av 170*45 med reglar fästa i balkskor som sedan ligger och vilar på lecablock.


Hvh

Björn
 
Är det ingen som har en tabell som man kan länka till här?

Själv vill jag bygga en altan/balkong, 250 cm upp i luften, ca 400*700cm. Två sidor skall fästas i huset, och sedan vill jag ha det helt rent under så man kan sitta där när det regnar. Givetvis behövs det några stolpar i kanterna, men tanken är ju att det inte skall finnas några stolpar i mitten av tak/golvet. Är det möjligt?

/ Fredrik
 
Lösningen heter nog stålbalk i ditt fall. Men en 7m lång stålbalk kommer att behöva vara grov för att inte böjas på mitten. Det går alltså men det kräver mycket stål och mycket räknande. (IPE300 ungefär, knappt 300kg stål) .Med ett mittstöd så räcker en IPE200 utan problem (nätta 150kg).
 
fresve skrev:
Är det ingen som har en tabell som man kan länka till här?

Själv vill jag bygga en altan/balkong, 250 cm upp i luften, ca 400*700cm. Två sidor skall fästas i huset, och sedan vill jag ha det helt rent under så man kan sitta där när det regnar. Givetvis behövs det några stolpar i kanterna, men tanken är ju att det inte skall finnas några stolpar i mitten av tak/golvet. Är det möjligt?

/ Fredrik
Känns som att ett par tvärgående stöttor in mot husväggen hade förbättrat ekvationen.
 
fresve skrev:
Är det ingen som har en tabell som man kan länka till här?

Själv vill jag bygga en altan/balkong, 250 cm upp i luften, ca 400*700cm. Två sidor skall fästas i huset, och sedan vill jag ha det helt rent under så man kan sitta där när det regnar. Givetvis behövs det några stolpar i kanterna, men tanken är ju att det inte skall finnas några stolpar i mitten av tak/golvet. Är det möjligt?

/ Fredrik
Den mest efterfrågade posten på detta subforum.....

http://www.byggahus.se/forum/altan-...sprogram-foer-baerlinor-plint.html#post218777

Moderator? Dags för en "sticky" på temat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.