Hej igen, tack för alla tidigare tips.
känner någon till om det finns tabeller eller beräkningsprogram på nätet fär att beräkna dimensioner på bärlinor, plintavstånd, max spännvidd på reglar etc.

tack på förhand
 
Tjenare du skicka ett medelande till "zeb" på forumet, han skrev iaf så här i en annan....

" Nu har jag inte tabellen framför mig men jag tror att 4m kan vara OK för 45*195, jag har tre meter på 170*45 och det är ok. "
 
Med risk för att bryta mot alla möjliga lagar kommer "min" spännviddstabell. Kan tyvärr inte hänvisa till någon källa så om jag trampar på några tår får Ni höra av Er....

 
  • spaenvidd.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också sett den tabellen nånstans. Kan det vara ur Dag Thorstenssons bok "Bygg altaner, trappor & uteplatser"?
 
Kan inte någon vara snäll och förklara hur man ska läsa tabellen?
 
Lyfter denna tråd då den svarar på mångas frågor och passar på att ställa en följdfråga till forumets alla kunniga.

Påverkas bärighet och spännvidder på golvreglarna och bärlinor om man fäster golvreglarna med balkskor mellan bärlinorna?

I mitt altan bygge kommer jag inte att ha utrymme att bygga högre än ca 200 mm och således kommer jag att behöva sätta golvreglarna med balkskor mellan bärlinorna.
 
Vad är det egentligen som menas med den övre tabellen, är det att om man tex ska ha en 195 bärlina så kan avståndet mellan stödpunkter vara 2,90 om avståndet till den inre bärlinan vara 2,40?
 
  • Gilla
lovehed
  • Laddar…
tomas_mandorf skrev:
Lyfter denna tråd då den svarar på mångas frågor och passar på att ställa en följdfråga till forumets alla kunniga.

Påverkas bärighet och spännvidder på golvreglarna och bärlinor om man fäster golvreglarna med balkskor mellan bärlinorna?

I mitt altan bygge kommer jag inte att ha utrymme att bygga högre än ca 200 mm och således kommer jag att behöva sätta golvreglarna med balkskor mellan bärlinorna.
Mina gymnasiekunskaper i hållfasthet är ringrostiga, men jag vill minnas att det gör skillnad... Om det i praktiken gör någon märkbar skillnad på ett altangolv låter jag dock vara osagt:)
 
  • Gilla
bobman68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.