Martin999 Martin999 skrev:
Har varit kund i många många år i Danske Bank och det var bra för några år sen, men de har tappat det helt. Ingen kundservice kvar över huvud taget. Var glad för din ettåriga bindningstid och byt sen bank. (Om det finns någon som bryr sig det minsta, tycker de flesta beter sig rätt risigt.)
Har ändå fått flera exempel på banker, eller kanske banktjänstemän, som agerat jämförelsevis exemplariskt. Så det finns hopp (y)
 
F forsstugan skrev:
tängte såhär att om räntan kommer att stiga i framtiden alltså om 1 år så är 4års räntan mycke högre
Men binder han nu på 4 år i en annan bank och kan få en bättre ränta än dom 1,89 så över 4 år blir det billigare
Även om han får betala ränteskillnaden till danskebank
Även om det kostar extra kortsiktigt så spar han i det långa loppet
Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen
Förstår tanken, bara så osäkert var vi står om 1 år att det är svårmotiverat att ta en massa kostnader för att kanske sänka räntan (jämfört med var vi är om ett år). Om vi blivit presenterade dagens ränteläge från början kanske vi valt att gambla och köra rörligt. 1,18% kommer jag som sagt inte i närheten av på annan bank idag, bästa jag fått är Skandiabanken med 1,85% på 5 år. Så då kunde jag lite grann lika gärna accepterat 1,89% på 4 år hos Danske bank. Men nu får vi se vad som händer :cool:
 
Det vore ju intressant att få Danske Banks åsikt om vad 1,18% som stod i ert avtal egentligen innebär? Det skulle ju kunna stå 0,1% lika gärna, sen bestämmer de något annat på tillträdedagen.

Och det är klart att de kan lägga om till helt rörligt. De vill bara inte. Det är inte mer jobb än att lägga på 1 år.
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
Vestis Vestis skrev:
Det verkar som att denna tråd har intresserat många, kul (ligger med på förstasidan nu, det är så nära jag kommer löpsedlarna i mitt liv känner jag :rofl:)!

Dels är det ju kul för att Danske bank får lov att jämföras mot andra alternativ som verkar agerat motsatt i situationen som uppstått på räntemarknaden de senaste veckorna [bild]:strong:

Men också kul för att jag kanske råkar nå ut till någon som inte har juridisk dyslexi som kan bedöma huruvida Danske Bank faktiskt har agerat korrekt i situationen? Jag drar därför till med lite av ett long shot: är det nån som vill se om det faktiskt går att vinna (i detta fallet att jag får behålla mina 1,18% på 4 år, så det är ju mest jag som vinner. Men ändå :p) mot banken trots att de säkert har ett vattentätt avtal?[bild] Hör av er! Jag behöver hjälp att formulera mig träffsäkert till deras klagomålsansvarige och i förlängningen ARN :ok:

Lite mer babbel nedan om man intresserar sig, man kan ju alltid scrolla förbi om man får ögonvärk :dizzy:
Jag förstår efter allas svar att det tydligen är praxis (även om det inte är så på alla banker) att man sätter räntan vid tillträdet. Jag förstår också att Danske Bank menar att de i avtalet tycker att de är tydliga med detta (så tydliga att de inte ens behöver påtala det). Men jag kan som sagt inte hitta det helt 100% tydligt i varken skuldebrev eller villkor, och tycker att avtal bör gå att tolka utan att vara superhjälte i ordkrångel :geek:

Saker jag fortfarande ser som konstiga:
*Jag har en utskriven ränta i avtalet, inte en rabatt mot en listränta.
*Avtalet upprättades 2022-02-16, räntorna höjdes dagen efter. Trots detta fick jag 0 varning för att räntan kanske skulle höjas till tillträdet. Och 0 diskussion kring att det kunde bli en annan ränta eller ens att det var en rabatt på listränta. Det var bara1,18%, that’s it. Har de inga krav på sig att informera om relevanta saker? Vi gick å andra sidan aldrig igenom någonting av avtalet, jag bara förväntades signa.
*Får man lov att tving till sig en kund på ett år genom att öppna för att jag kan välja vilken bindningstid jag vill FÖRUTOM 3 månaders. Den menar man att de behöver en vecka för att fixa, och få missar jag tyvärr tillträdet.
*De nämnde att de inte längre erbjuder räntesäkring, men när man gjorde det så var det till en kostnad av flera tiondels procentenheter. Men i exemplet tidigare räckte det med 0,02 procentenheter. Stämmer det ens att Danske bank inte erbjuder det? De har det kvar som text i sitt avtal, vilket jag tolkade som att det var det jag fått när jag band räntan (har man aldrig gjort det innan och avtalet inte gås igenom så har man ju kass koll...).

Slut från mig! Har ni tagit er genom hela denna detta inlägget känns det som jag är skyldig er en :beer: detta måste vara ett forumets motsvarighet till slow TV, man läser/kollar länge men det händer inte så mycket spännande ;)
Jag tror att Swedbank faktiskt har en formulering som är i stil att det är en preliminär ränta precis bredvid själva procentsatsen. Nog den enda gången jag har varit positivt förvånad över Swedbank :crysmile:
 
  • Gilla
Vestis
  • Laddar…
B
Vestis Vestis skrev:
Hej,

Det här kanske blir en tråd där jag får lov att skämmas för min dumhet, men det har jag råd med :)

Vi har skrivit på för ett bundet lån med Danske bank med 4 års bindningstid till räntan 1,18%. Vi var nöjda tills idag, då banken ändrar räntan till 1,89%. Vårt tillträde är på fredag, och de menar att de har rätt att ändra på räntan fram till tillträdet, trots att vi avtalat en bunden ränta. Jag kan inte hitta i avtalet att det skulle vara så att räntan sätts vid tillträdet.

I och med att tillträdet är så nära har vi heller inte tid att byta till annan bank med bättre ränta, och banken kan inte ändra till rörlig ränta så att vi kan flytta lånet i efterhand. Men 1,18% är ju inte möjligt att få någon annan stans nu ändå...

Mina frågor:
Får banken göra så här?
Fler som råkat ut för samma?
Någon som fått igenom den räntan man avtalat från början när banken börjat bråka?

Tack på förhand!

Mvh
Johan
Hej! Har inte läst hela tråden, men har du kollat om ditt ev medlemsskap i ett fackförbund kan ge dig rätt till bättre ränta? Såg att Danske Bank har avtal med många fackförbund om bättre ränta. T ex 1- årigt lån 1,2% ränta. Kanske kan löna sig att kolla ❤️❤️❤️❤️
 
Vestis Vestis skrev:
Hej,

Det här kanske blir en tråd där jag får lov att skämmas för min dumhet, men det har jag råd med :)

Vi har skrivit på för ett bundet lån med Danske bank med 4 års bindningstid till räntan 1,18%. Vi var nöjda tills idag, då banken ändrar räntan till 1,89%. Vårt tillträde är på fredag, och de menar att de har rätt att ändra på räntan fram till tillträdet, trots att vi avtalat en bunden ränta. Jag kan inte hitta i avtalet att det skulle vara så att räntan sätts vid tillträdet.

I och med att tillträdet är så nära har vi heller inte tid att byta till annan bank med bättre ränta, och banken kan inte ändra till rörlig ränta så att vi kan flytta lånet i efterhand. Men 1,18% är ju inte möjligt att få någon annan stans nu ändå...

Mina frågor:
Får banken göra så här?
Fler som råkat ut för samma?
Någon som fått igenom den räntan man avtalat från början när banken börjat bråka?

Tack på förhand!

Mvh
Johan
Samma för mej för på "ett papper" står det att räntan bestäms när lånet betalas ut.
Lusläste allt utom ett som såg ut som ett kostnads förslag längre ner stod det vid utbetalnings datum bestäms räntan...
1.64 5 år blev 1.98 i 5 år.
Då jag valde bindtiden innan. Lärt mej bind bara efteråt igallafall aja 5 år till.
Passerade en brytt punkt oturligt nog.
 
  • Gilla
Vässan
  • Laddar…
Vestis Vestis skrev:
Hej,

Det här kanske blir en tråd där jag får lov att skämmas för min dumhet, men det har jag råd med :)

Vi har skrivit på för ett bundet lån med Danske bank med 4 års bindningstid till räntan 1,18%. Vi var nöjda tills idag, då banken ändrar räntan till 1,89%. Vårt tillträde är på fredag, och de menar att de har rätt att ändra på räntan fram till tillträdet, trots att vi avtalat en bunden ränta. Jag kan inte hitta i avtalet att det skulle vara så att räntan sätts vid tillträdet.

I och med att tillträdet är så nära har vi heller inte tid att byta till annan bank med bättre ränta, och banken kan inte ändra till rörlig ränta så att vi kan flytta lånet i efterhand. Men 1,18% är ju inte möjligt att få någon annan stans nu ändå...

Mina frågor:
Får banken göra så här?
Fler som råkat ut för samma?
Någon som fått igenom den räntan man avtalat från början när banken börjat bråka?

Tack på förhand!

Mvh
Johan

Det låter märkligt att de kan ändra i efterhand.

Däremot så borde ni kunna ändra till rörlig direkt och slippa ränteskillnadsersättning. Vi gjorde så på SBAB, ångrade ett nyligen bundet lån 3 dagar efter att vi band det. Kostade inget.
 
P
Vestis Vestis skrev:
Yes, om jag räknar själv är det samma rabatt mot deras listpris. Men den står det inte något om i avtalet. Och ingen info om det förrän ändringen var ett faktum. Kul!
Jag kommer lite för sent in i diskussionen, men det här kanske är av intresse ändå.

Finns det någon hänvisning i avtalet till "allmänna villkor" eller något sånt?
Du är knappast bunden av de villkor som Skrivbordsbonden hänvisar till i inlägg #32 om inte ditt avtal med banken också hänvisar dit.

Om det inte står i avtalet att ränta sätts vid tillträdesdagen och om det inte finns någon hänvisning till andra villkor så tycker jag att du borde kunna häva avtalet, men inte förrän du har fått ett lånelöfte med bättre villkor av en annan bank, förstås.
 
B Byggahus48 skrev:
Hej! Har inte läst hela tråden, men har du kollat om ditt ev medlemsskap i ett fackförbund kan ge dig rätt till bättre ränta? Såg att Danske Bank har avtal med många fackförbund om bättre ränta. T ex 1- årigt lån 1,2% ränta. Kanske kan löna sig att kolla ❤️❤️❤️❤️
Tack för input, tecknat på 1,09% på ett år nu
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag kommer lite för sent in i diskussionen, men det här kanske är av intresse ändå.

Finns det någon hänvisning i avtalet till "allmänna villkor" eller något sånt?
Du är knappast bunden av de villkor som Skrivbordsbonden hänvisar till i inlägg #32 om inte ditt avtal med banken också hänvisar dit.

Om det inte står i avtalet att ränta sätts vid tillträdesdagen och om det inte finns någon hänvisning till andra villkor så tycker jag att du borde kunna häva avtalet, men inte förrän du har fått ett lånelöfte med bättre villkor av en annan bank, förstås.
Du är väldigt välkommen ändå, tack! Det finns en hänvisning dit, så formulering i dessa villkor gäller.

Vi får se vad vi landar i, idag fick vi nycklarna och ska försöka njuta ett tag innan vi drar det vidare (y)
 
B
Vestis Vestis skrev:
Tack för input, tecknat på 1,09% på ett år nu
Var det via ditt fackförbund?
 
B Byggahus48 skrev:
Var det via ditt fackförbund?
Ja, vi har haft den fördelen under hela förhandlingen med Danske bank. Medlem i Sveriges Ingenjörer. Sen nån ytterligare rabatt.
 
Vestis Vestis skrev:
Tack!! Har länge sugit i mig all info som redan finns här, men idag blev det premiär på att fråga själv :) i det här fallet avtalade vi räntan för en vecka sedan, så tycker inte det är superlångt i förväg. Men fattar om man gör så när man avtalar långt i förväg. Kan bara inte hitta i avtalet att de har rätt att göra det :S

Nej, byta bank står högt i kurs. Synd att de endast kan erbjuda ett år bundet nu, rörligt kan jag tydligen inte byta till :p
Om de kan ändra sig borde väl du kunna göra det också? Ger de någon motivering till att de inte kan ändra till rörligt? Fick ni alltså inte skriftligt på nivå?

Gör klart för banken (kontorschefen eller högre!) att du betraktar dem som bedragare eller åtminstone djupt oseriösa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vestis och 1 till
  • Laddar…
P
Danskjävlar! ;)
 
  • Gilla
Vestis
  • Laddar…
Jag har inte orkat läsa hela tråden, så möjligtvis har det jag skriver redan nämnts. Jag har precis signat för att flytta lånen till Landshypotek. Jag band på ett år till 0,99 % och frågade om de kan ändra räntan när lånet betalas ut. De sa att de enligt lag är tvungna att stå för sitt erbjudande i en vecka men har själva valt två veckor. Alltså, om vi signerar och skickar in lånepappren inom två veckor kan räntan inte ändras. De menade att det är skillnad om man har en tillträdesdag då banken inte kan placera lånen om kunden inte fått tillträde.
 
  • Gilla
pauls
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.